EVIL 45

524 23 0
                                    


HAURA MELISSA

Aku cuba untuk melelapkan mata tapi tak boleh. Ada sesuatu yang mengganggu fikiran aku. Aku tak sedap hati. 

Berkali kali aku menukar posisi tapi tetap tak selesa. Akhirnya mata dibuka sebelum aku berdegus geram.

Sedang aku berusaha untuk tidur, pintu bilik diketuk beberapa kali sebelum di buka daripada luar. Senyuman aku mati sebab bukan orang yang aku harapkan datang. Tapi... papa.

Papa menutup pintu bilik dan menghampiri aku dengan senyuman. Macam biasa, kalau aku masuk hospital, papa akan beli sesuatu untuk aku alas perut. Itu habit papa. Aku mengalihkan pandangan ke arah lain. 

" Haura tak tidur lagi?. Ni, papa ada beli roti kegemaran Haura. Makanlah." 

Aku dengar kerusi ditarik ke sebelah katil aku tapi aku tak pandang. Aku tak tahu kenapa. Aku rindu papa tapi aku ego.

" Haura tak nak pandang papa?." 

Nada suaranya bertukar simpati. Aku memejamkan mata sebelum berkerut kening. Bodohnya kau Haura.... Kenapa kau degil sangat ni?. Pandanglah bapak kau, bebal. Bukannya berlagak sombong bodoh macam ni...

" Papa baliklah. Haura tak ada mood nak bercakap dengan sesiapa." 

Bohong aku. Tengok. kalau keras kepala aku dah datang. memang susah nak pujuk hati ni. Tiada jawapan daripada papa. Aku berpura pura tidur.

" Papa minta maaf." 

Keadaan kembali sunyi. Aku hanya mendengar luahannya malam ni. 

" Papa tahu papa salah. Papa tak sepatutnya tuduh Haura macam tu tanpa bukti. Papa terlalu ikutkan perasaan. Papa mengaku ni semua salah papa. Haura duduk dekat tempat lain tanpa papa. Haura terpaksa tipu papa semata mata nak jaga hubungan keluarga kita. " 

Sedih saja nada suaranya. Aku mengemam bibir menahan perasaan sebak.

" Kalau lah arwah mama masih hidup, dia mesti kecewa dengan papa. Papa tak berjaya jadi bapak yang baik..." 

Aku terduduk sebelum memandang wajah papa dengan perasaan yang bersalah. Air matanya sudah mengalir di pipi.

Aku menggeleng perlahan sebelum memeluk papa erat. Walaupun dada aku masih sakit, tapi peritnya hilang lepas aku dapat jumpa papa. Papa membalas pelukan aku. Aku menangis di dalam rangkulannya.

" Papa janganlah cakap macam tu... Papa tak pernah gagal nak didik Haura." 

Aku mengusap belakang badan papa perlahan. Air mata yang mengalir aku biarkan. Bukan senang aku nak dapar memori macam ni dengan papa.  Aku melepaskan pelukan dan memandang tepat anak mata papa.

" Haura dah lama maafkan papa. Haura pun ada juga salah dalam hal. Sepatutnya Haura berterus terang dengan papa, bukannya pertahankan hubungan keluarga ni." 

Aku mengusap air mata sebelum tersenyum kecil. 

" Baguslah kalau Haura dah maafkan papa. Papa janji, papa akan perbaiki semua ni. Kita kosong kosong eh?." 

Aku tergelak kecil apabila papa cakap macam tu. Aku mengangguk sebelum kembali memeluk papa.

****

" Papa daripada mana?." 

Aku memandang papa sambil mengunyah roti yang papa bawa untuk aku. Dia mengangkat kepala sebelum memandang atas, sedang berfikir. Eh, tak kan lupa kot?.

" Ouh, papa daripada office. Hari ni, papa terpaksa tangguhkan semua meeting lepas Maliqe bagitahu yang Haura masuk hospital disebabkan Daniel. Cepat betul kes tu masuk berita." 

DEVILWhere stories live. Discover now