EVIL 30

708 29 0
                                    


" Malique..." 

Pancaran cahaya matahari yang menerombosi celah tingkap tepat terkena wajah aku. Namanya aku panggil beberapa kali tapi tiada sahutan. Perlahan lahan mata di buka. Pagi.

Aku perlahan lahan terduduk, memandang kaki katil. Mata aku melilau sekitar wad, tapi wajah yang aku cari tetap tiada. Aku langsung tak nampak kelibat dia dekat sini. Ke mana dia pergi?.

 Aku perlahan lahan turun daripada katil, ingin mencarinya. Belakang kepala yang sakit aku pegang sebelum langkah aku terhenti. 

Aku tersedar sesuatu. Apa yang aku nampak, apa yang aku rasa semalam.... hanya mimpi?. Semua tu mimpi ke?.

Mata terpejam. Tangan dibawa ke dada, merasai sesuatu perasaan yang tiba tiba menyentak hati aku. Seakan berat untuk aku terima yang semua tu mimpi. Aku tertunduk. Mana mungkin... aku dapat jumpa dia. Tak mungkin dia balik ke sini semula.

" Tak mungkin...." 

Aku mengeluh kecil sebelum kembali bersandar di kepala katil yang dialas dengan bantal. Pandangan di bawa ke luar tingkap. Langsir sudah diselak ke tepi, membenarkan cahaya matahari masuk menyinari setiap penjuru bilik.

" Aku rindukan kau Malique..." 

Mata dipejamkan. Setiap saat, setiap minit dan setiap hari, aku tak akan pernah lupakan dia. Aku tak akan pernah lupa untuk rindukan dia. Hati aku terseksa. Inilah akibatnya apabila mencintai seseorang. Sukar untuk aku hidup tanpa dia di sisi.

Pintu wad dibuka perlahan. Aku pantas menoleh ke arah pintu, mengharapkan dia kembali, memberitahu aku yang semalam bukan mimpi tapi...

" Haura dah bangun?." 

Papa masuk bersama sebungkus makanan di tangannya. Senyuman kecil diukir di bibir. Aku tahu... dia tak akan kembali. Jadi... semua ni mimpi?. Malique tak akan pernah kembali?.

Dengan tiba tiba, air mata mengalir perlahan daripada kelopak mata. Aku tak mampu lagi menahan perasaan sedih yang mengguris hati aku. Semua ni menyeksakan. Berat.. berat untuk aku terima.

" Haura... kenapa Haura nangis ni?. Sakit sangat ke kepala tu?." 

Papa meletakkan bungkusan tadi di atas meja dan menghampiri aku. Bahu aku dia pegang lembut. Dia merenung wajah aku risau. Aku mengemam bibir, berusaha menahan esakan tapi terhambur juga tangisan aku. 

" Haura nak papa panggil doktor?." 

Papa memeluk bahu aku perlahan lahan. Aku menggeleng sebelum menyandarkan tepi kepala aku di dada papa. Sekarang, hanya papa tempat aku melepaskan tangisan. Aku dah tak kuat... aku lemah.

" Dear Malique,  hati aku terseksa. Kenapa kau tinggalkan aku waktu aku masih perlukan kau?. Aku penat, aku nak kau ada dengan aku, macam selalu. Tuhan, berikan aku sedikit masa untuk rasa semua tu dengan dia lagi." 

****

" Hati hati." 

Papa membantu aku untuk berjalan. 2 minggu aku dekat hospital, 2 minggu tu juga aku hanya mendiamkan diri, juga menyepikan diri. Terasa semua ni berlalu dengan cepat. Aku masih dibelenggu persoalan yang asyik bermain di fikiran. 

Semua tu mimpi?.

Argh, aku tak boleh terima. Aku yakin, aku rasa sentuhan dia. Mana mungkin kalau aku mimpi, tapi aku dengar dengan jelas suara dia. Dia rindukan aku... mustahil tu mimpi. Aku rasa hangat tubuh dia peluk aku. Tu semua bukan mimpi...

" Ada kakak yang akan jaga Haura nanti waktu papa masuk office. Kalau tak latar, jangan turun, panggil je dia tau." 

Papa memimpin aku naik ke atas, ke bilik aku. Dengan senyuman aku mengangguk. 

DEVILWhere stories live. Discover now