ALEX
" Yow. Tak tidur lagi?." Aku duduk di sebelah Fiona yang sedang menonton TV. Dia memandang aku sebelum tersenyum kecil dan kembali merenung skrin televisyen. Aku tak berminat dengan cerita cerita drama ni.
Kalau Jujutsu Kaisen ke, My Hero Academia ke, hah tu okay. Hehe, peminat Anime je tau tu apa benda. Well, aku suka dengan anime. Jadi, tak salah kot. Kan?.
" Tak. Saya tak mengantuk lagi." Aku mengangguk faham. Aku sejujurnya penat dengan majlis majlis tadi tapi aku dengar bunyi TV. Tu yang aku keluar. Aku dah jual banglo, jadi aku beli Penthouse. Lebih sesuai hidup berdua.
" Awak, saya ada benda nak cakap dengan awak ni. Saya takut kalau awak marah ke, awak tak selesa ke, jadi saya kena bincang dengan awak dulu pasal benda ni." Fiona memusingkan badannya menghadap aku.
" Apa benda?." Aku menyandarkan belakang kepala di sofa sambil menoleh kepala ke arahnya. Dia mengemam bibir, takut takut nak cakap.
" Sebenarnya, tengah hari tadi, mama saya ada call. Dia nak datang sini tapi saya tak boleh bagi jawapan selagi saya tak tanya awak." Dia memandang aku sebersalah. Aku terus mengangkat kepala.
" Kenapa nak takut?. Ajak jelah. Saya bukannya marah pun." Kenapa nak kena tanya aku pulak?. Ni pun dikira rumah dia juga. Lepas mak dia dapat tahu yang Fiona masih hidup, mak dia dah boleh bercakap, semakin okay dan dah boleh tersenyum macam biasa.
" Awak okay ke?. Saya takut awak tak selesa." Jawapan dia buat aku tertawa. Apa punya soalanlah dia bagi ni?.
" Mama awak tak lama lagi nak jadi mama saya juga. Kan?." Aku tersengih, mengecilkan mata. Dia tersenyum sebelum tergelak melihat wajah aku. Ye lah, aku tak pernah tunjuk sisi penyayang aku sebelum sebelum ni.
" Jangan terlalu yakin." Dia tersenyum kecil. Aku pula yang tak faham. Apa maksud dia?. Dia nak cakap yang dia akan tolak aku lah kalau aku masuk melamar dia?.
" Awak jangan main main eh. Saya serius tau dengan hubungan kita ni." Aku menghampirinya. Dia tergelak sambil menggeleng geleng kepala.
" Ya, saya serius lah ni. Kalau bukan jodoh kita berdua, nak buat macam mana?." Dia masih dengan senyuman dia. Aku pula yang geram. Dia tersenyum macam tak kisah.
" Ye lah. Sekurang kurangnya kita ada usaha kan?. Awak cakap macam awak tak berharap. Ke saya je yang bertepuk sebelah tangan?. Awak tak sayang saya eh?. Ke awak dah ada orang lain?. Awak jangan macam macam tau Fiona. Awak jangan paksa saya jadi Shrek." Aku membesarkan mata. Dia tergelak besar.
" Awak ni, overthinking betul lah. Mana ada macam tu. Okay okay saya minta maaf sebab cakap macam tu. Saya janji tak cakap lagi." Dia mengangkat sebelah tangannya sambil tergelak. Aku menjeling dia.
" Awak merajuk ke saya cakap macam tu?." Aku memandang dia lama. What the fu...
" Tak adalah. Saya suka. Saya suka sangat sangat. Cakaplah lagi benda macam tu..." Dia menghampiri aku sebelum menguncup lembut pipi aku. Dia tergelak lagi.
" Sorry..." Dia tersenyum lebar. Aku terdiam dengan tindakan dia yang tiba tiba. Aku mengemam bibir, menahan senyuman. Haish.
" Awak jangan tau. Nanti lain jadinya. Dah, saya naik dulu. Jangan tidur lambat." Aku segera bangkit dan menuju ke bilik. Oh my god....
" Goodnight!." Dia menjerit sebelum aku menutup pintu. Nasib dia belum jadi isteri aku lagi. Kalau dah, dekat situ jugak aku terkam dia. Rauw..
***
ANTOINE
Aku menguap sambil tangan memegang stereng kereta. Memandangkan hujan tiba tiba, jadi jalan jadi sesak sedikit. Jam sudah menunjukkan pukul 2 pagi tapi masih ramai lagi di luar.
YOU ARE READING
DEVIL
Action"Separuh daripada hasil niat baik itu jahat dan separuh hasil niat jahat itu baik." - DEVIL. Pertemuan aku dengan dia, lelaki yang sentiasa menyeksa jiwa dan raga aku. Kehadiran dia membawa 1001 bala dalam hidup aku. Membencinya adalah satu cara un...