Harris memberhentikan kereta di bahu jalan. Suasana jalan ni agak sunyi dan gelap. Tiada kawasan perumahan kecuali sebuah rumah banglo mewah di hadapan sana. Aku pasti tu rumah mamat tua tu tapi aku kena pastikan dahulu.
Malam ni, misi akan berjalan mengikut plan yang aku dah susun elok elok. Aku akan dapatkan mamat tu walau macam mana pun. Dia kena bertanggungjawab atas apa yang berlaku termasuk dekat perempuan tu sekali.
" Diaz kata tu rumah dia tapi kita tak boleh masuk terus macam biasa, kita kena pantau dulu."
Harris memasukkan beberapa butir peluru ke dalam pistolnya. Dia jarang sedia awal awal. Selalu last minit.
" Aku jaga depan, korang fikir macam mana nak masuk. Jangan kantoi."
Alex keluar daripada kereta bersama riffle dan menuju rumah banglo tadi. Budak budak masuk kalau keadaan tak sama macam plan.
Aku lebih suka buat kerja seorang diri. Jika aku betul betul perlukan bantuan diorang, baru aku panggil.
Jadi Diaz dan yang lain akan join aku bila aku betul betul perlukan. Aku akan hantar isyarat terus dekat dia guna jam dekat tangan aku.
" Kau sure kita takkan kena perangkap?."
Harris memandang aku sedikit ragu ragu. Tanpa riaksi, aku menggeleng. Aku yakin yang kali ni senang punya. Aku tak terlalu yakin tapi aku pasti. Harris henya mengangguk faham dan turut keluar kereta.
" Ada orang jaga pintu depan."
Suara Alex bersambung dengan radio earpiece di telinga aku. Aku yang berjalan sambil meringkuk tubuh memberi isyarat kepada Harris untuk menghampiri aku. Dia berhati hati mendekati aku.
" Kau nampak tu?."
Aku menunjuk ke arah dua orang lelaki yang sedang melepak dibelakang banglo sana. Harris segera mengangguk. Aku mengeluarkan pistol yang mengandungi peluru tidur dan diserahkan pada Harris.
" Aku percayakan kau."
Harris memandang pistol tadi dan mengangguk laju. Harris pakar dalam tembak tembak ni. Tak pernah mengecewakan aku. Harris melutut sebelah kaki di hadapan aku dan menumpu ke arah dua orang lelaki tadi.
Dengan dua peluru, mereka berdua akhirnya tersandar di kerusi. Harris tersengih kecil sambil menghulur kembali pistol tadi. Kami berdua menyusur sehingga ke hadapan rumah agam tadi. Tiada sesiapa lagi di sini tapi ada CCTV.
" Kita kena hati hati."
Harris memberi amaran terlebih dahulu. Aku mengangguk dan mengeluarkan pistol daripada belakang seluar. Dengan segera, aku menembak CCTV yang menyala tadi. Lantaklah kalau diorang perasan atau tak. Budak budak ramai.
" Alex, kau dah masuk ke belum?."
Aku menghidupkan radio tadi tapi tiada siaran. Aku mengerutkan kening. Mana mungkin tak ada signal dekat sini?. Aku mula tak sedap hati. Harris juga cuba berhubung dengan Alex tapi tiada jawapan.
" Nak tak nak, kita kena masuk dalam. Aku takut something jadi dekat Alex." Harris mengangguk laju dan menedang pintu hadapan kasar. Aku hanya mampu terdiam apabila tiada sesiapa di dalam banglo ni.
" Macam tak ada sesiapa je weyh."
Sambil menggenggam kemas pistol, aku mendahului, masuk ke dalam. Memang macam tak ada sesiapa dalam ni.
" Chill bro..."
Aku segera memandang tingkat atas apabila ada seseorang yang menegur. Harris berdiri di sebelah aku apabila dia juga menyedar kehadiran lelaki tadi. Aku mengerutkan kening, tak percaya. Macam mana dia boleh ada dekat sini?. Dan apa dia buat dekat sini?.
YOU ARE READING
DEVIL
Action"Separuh daripada hasil niat baik itu jahat dan separuh hasil niat jahat itu baik." - DEVIL. Pertemuan aku dengan dia, lelaki yang sentiasa menyeksa jiwa dan raga aku. Kehadiran dia membawa 1001 bala dalam hidup aku. Membencinya adalah satu cara un...