EVIL 56

416 21 1
                                    


" Antoine." 

Aku yang sedang mengemas kertas kertas perbentangan mengangkat kepala memandang Amanda. Dia menghampiri aku dengan senyuman. Aku menutup segala suis lampu dan penghawa dingin sebelum keluar bersama mak orang ni.

" Siapa perempuan tu?. Lancar je bercakap tadi." 

Amanda mengemaskan sedikit penyepit rambutnya sambil memandang aku ingin tahu. Aku hanya tersengih. Delisha tu?. 

" Ouh. Dia my new assistant. Kenapa?." 

Aku mengusap belakang tengkuk yang terasa sengal semacam. Nak kata aku ni terlalu banyak bekerja, boleh jadi. Ah lantaklah. Balik nanti, aku rehatlah.

" Kau punya assistant?. Sejak bila ni?. Bukan... siapa nama lelaki tu?. Leon." 

Aku mengeluh kecil. Wajahnya aku pandang bosan.

" Sekarang ni, budak tu dalam bahagian aku. Suka hati aku lah nak suruh siapa jadi assistant aku. Yang kau pulak, bila nak tentukan tarikh perasmian tu?. Budak budak suami kau tu dah tanya." 

Amanda mengeluh perlahan. 

Semua orang ada bahagian. Aku bahagian pengurusan, Alex kewangan, Harris pelaksanaan. Amanda dengan si mangkuk Malique tu, tandatangan je. Diorang tak tahu apa apa. Mengarah je kerja.

" Harris dah bincang dengan aku pasal tu.  Malique dah pilih tarikh, yang kau sibuk nak tahu kenapa?." 

Langkah aku terhenti sambil memandang Amanda tak percaya. Dia melangkah meninggalkan aku dengan wajah bongkaknya. Eh dia ni.....

" Nasib dia bos jelah. Kalau tak—."

" Tuan Antoine!." 

Aku menoleh ke belakang. Delisha berlari anak ke arah aku dengan wajah riangnya. Dia berhenti di hadapan aku bersama senyuman.

" Tuan Antoine. Saya dengan yang lain dah rancang nak lunch sama sama dekat cafe. Tuan Antoine tak nak join sekali?." 

Aku menggeleng perlahan.

" Tak apa. Awak pergilah. Saya tak lunch hari ni." 

Aku banyak lagi kerja kena buat. Dia mengangguk faham.

" Kalau macam tu, saya belikan Tuan Antoine coffee jelah. Jumpa lagi." 

Dia menundukkan sedikit kepalanya dan berlalu pergi. Belum sempat aku menjawab, dia sudah jauh menuju ke lif. Laju gila budak ni.

" Belikan aku kopi?. Baik betul?."

 Aku bercekak pinggang sambil mengeluh. Aku terus naik ke bilik Malique sebab ada benda yang aku kena bincang dengan dia berkaitan dengan tarikh tu. Kalau boleh, aku nak cepatkan sebab aku nak cepat habis.

***

" Eh aku balik dululah." 

Aku membuka pintu bilik Malique. Dia mengangkat kepala memandang aku sebelum mengangguk. Dia beritahu aku nak balik awal tapi tak balik balik lagi. Kedua belah tangan diangkat ke atas, mengeliat. Akhirnya.... dapat juga aku balik.

Sedang aku menunggu lampu trafik bertukar hijau, mata aku tertumpu ke arah seorang perempuan yang aku sepertinya kenal. Dia berlegar legar di hadapan perhentian bas. Mata dikecilkan. Tu bukan Delisha ke?. Kan?.

Tanpa menunggu, aku terus berhenti di hadapan perhentian bas dan menurunkan tingkap. Memang sah tu dia. Dia memandang aku dengan wajah gelisah.

" Tunggu bas ke?."

 Aku menyoal. Dia menghampiri aku dengan wajah bersalahnya.

" Ouh...Tuan Antoine. Aah, tapi saya terlepas. Saya tengah tunggu teksi sekarang ni." 

DEVILWhere stories live. Discover now