ANTOINE
Aku menghampiri Alex dan Ghibran yang sedang duduk di sana. Malique dan Harris masih di luar, berbincang sesuatu.
Aku memandang perempuan yang aku kenal sebagai Delisha tu. Dia di ikat pada sebuah kerusi kayu. Dia masih berpakaian semalam. Yelah, takkan nak suruh Ghibran mandikan dia. Kitaorang tak layan musuh elok elok walau dia perempuan sekalipun.
" Hah, sampai pun kau Antoine. Kau cakap sendiri lah dengan dia, berbuih mulut aku cakap dengan dia."
Alex di sebelahnya tergelak kecil sambil menepuk nepuk bahu Ghib.
Aku berdiri di hadapan perempuan tu. Kepalanya tertunduk. Tidur mungkin.
" Woi."
Aku menyepak perlahan kaki kerusi. Dia terjaga dan mengangkat kepalanya memandang aku. Kini, tiada lagi senyuman aku untuk orang macam dia ni.
" Kau hidup lagi?. Ingatkan dah mati."
Dia tersengih sinis. Sikapnya lain daripada yang lain. Dia dah mula tunjuk belang. Aku cuma tersengih.
" Aku takkan mati dekat tangan kotor kau tu."
Aku menjawab soalannya. Aku berdiri betul betul di hadapannya. Aku tersengih jahat.
" Kau tahu kan aku boleh buat apa apa je dekat kau ni. Silap hari bulan, tuan kau tu datang menangis tuntut mayat kau tau." Aku menampar lembut pipinya. Dia mengelak daripada disentuh aku.
" Tuan aku tu bapak kandung kau sendiri lah. Dia yang hantar aku untuk cari kau."
Dia memandang aku sambil mengetap bibir.
Aku terdiam seketika. Bapak aku?. Orang tua kolot tu?. Boleh percaya ke apa yang perempuan ni cakap?. Takkanlah bapak aku sendiri hantar orang untuk tembak aku?.
" Kau jangan nak main main dengan aku. Kau boleh tipu aku dulu. Sekarang tak sebab aku dah tahu kerja kotor kau ni."
Aku menggeleng perlahan di hadapan wajahnya. Dia tersengih.
" Kau tak percaya?. Dekat telefon aku tu, bapak kau orang terakhir yang aku call. Kalau kau tak percaya, kau boleh call dia sendiri. Kerja aku dah selesai. Kau dah tahu yang bapak kau tengah cari kau sekarang ni."
Aku menoleh ke arah Ghibran. Dia menyerahkan aku telefon perempuan tu.
Log panggilannya aku buka. Apa yang dia cakap macam betul sebab nombor tu selalu dia telefon. Aku takkan call nombor ni. Bila aku dah pastikan perempuan ni cakap benda betul, baru aku telefon.
" Antoine. Bapak kau hantar aku sebab nak pastikan kau selamat dekat sini. Dia nak kau balik Paris, tu je."
Terkekek kekek aku gelak apabila perempuan tadi seakan merayu.
" Apa kau cakap?. Nak pastikan aku selamat?. Habis tu, kau ingat kau tembak aku ni, aku selamat ke?!."
Aku menyingkap kemeja, menayang balutan luka aku semalam. Dia menelan liur. Wajahnya aku renung tajam. Bodoh punya jawapan.
" Kau yang lari. Aku—aku kalut waktu tu."
Haih, macam nak tapak jelah muka dia ni. Aku fikir dia perempuan je tau. Kalau tak, mampus dah aku kerjakan dia ni. Tak boleh guna cara lain ke?. Kalau aku mampus, apa dia tak dapat.
" Bapak kau Patrick Louis. Kalau kau nak tahu lebih banyak pasal dia, kau boleh cari dalam internet. Tersebar satu dunia yang dia tengah cari kau. Kau je yang tak tahu."
Dia bersuara lagi. Aku mengeluh perlahan sebelum berlalu pergi.
Aku sempat berpesan pada Alex dan Ghibran untuk jaga perempuan ni elok elok. Ada benda yang aku kena settle kan dengan perempuan ni. Kalau dia cakap benda yang betul sekalipun, aku tak mudah nak lepaskan dia.
YOU ARE READING
DEVIL
Action"Separuh daripada hasil niat baik itu jahat dan separuh hasil niat jahat itu baik." - DEVIL. Pertemuan aku dengan dia, lelaki yang sentiasa menyeksa jiwa dan raga aku. Kehadiran dia membawa 1001 bala dalam hidup aku. Membencinya adalah satu cara un...