MALIQUE HAIDER
" Sumpah !. Aku—aku tak tahu siapa Zack."
Dia mengangkat tangan tanda menyerah sambil menggeleng laju. Kolar bajunya yang aku genggam kasar dilepaskan. Dia menelan liur, takut memandang wajah aku.
" Tapi kau kenal dia ni kan?."
Aku mengeluarkan sekeping gambar Ghibran. Dia hanya merenung gambar tadi tanpa mengeluarkan sepatah kata. Aku menyimpan semula gambar tadi di poket belakang seluar aku sebelum memandang wajahnya tajam. Perlahan lahan aku mendekatinya.
Semalam, budak budak dapat tangkap sorang anak buah Zack ni. Jangan ingat aku akan lepaskan diorang macam tu je. Mamat ni salah seorang yang dah langgar Ghibran.
" Bagitau aku..... mana Zack?."
Aku memperlahankan suara. Dia ke belakang beberapa langkah sebelum menyantumkan telapak tangannya sebelum langkah aku berhenti.
" Aku bagitau kau..."
Dia mengangguk laju. Aku memandang Alex. Dia yang faham akan maksud pandangan aku mengangguk perlahan dan mengheret lelaki tadi ke belakang. Aku tak tahu siapa Zack tapi nama dia familiar. Mungkin aku pernah dengar nama dia sebelum ni.
Sedang aku melangkah ke luar cabin, telefon aku berbunyi. Telefon semuat poket seluar aku dikeluarkan.
Aku hanya terpaku memandang nama Haura di skrin telefon. Masuk kali ni, dah 13 kali panggilan dia aku tolak.
Aku bukan tak nak angkat, tapi aku sibuk nak cari itu ini. Ni baru ada sikit masa terluang. Lepas aku settle benda ni dengan mamat tu, aku balik. Mungkin kali ni tak terlalu mencabar sebab aku tahu mana nak dapat mamat tu. Dengan keluhan kecil, aku menjawab panggilannya. Tangan kiri diseluk ke dalam poket seluar.
" Hai."
Mendengar suaranya menyapa, hati aku jadi tak tenteram. Mana taknya, hampir 2 bulan aku tak jumpa dia. Rindu pulak tiba tiba. Aku tersenyum kecil sambil memandang lantai.
" Hai Haura."
Aku menyahut sapaannya. Dia tergelak kecil di sana. Aku berjalan menuju ke kerusi beranda. Baru lepas hujan, jadi angin dia bukan main sejuk lagi. Aku beli Cabin di tengah tengah hutan ni minggu lepas sebab tak ada tempat lain aku boleh simpan mamat tadi.
" Kau macam mana, okay?."
Aku menyandarkan tubuh di kerusi dengan senyuman. Kepala segera aku angguk. Tak ada apa apa yang aku risaukan sebab aku tak takut dengan lelaki tu. Dia nak serang, go ahead. Tak ada sesiapa halang.
" Okay. Aku okay. Sorry.... sebab aku jarang telefon kau. Aku busy minggu ni."
Aku tak nak dia tahu di mana aku sekarang sebab bahaya untuk dia. Kalau dulu dia perisik, boleh intip orang sesuka hati dia, sekarang aku tak bagi walaupun dia lagi kuat daripada aku.
" Ouh, tak apa. Aku cuma nak tahu kau okay ke tak. Kalau kau busy, aku off dulu. Sorry kacau." Aku segera memabngkitkan tubuh apabila mendengar dia nak tutup panggilan.
" Eh.. Aku still ada masa ni. Kau dah makan?."
Aku menggaru kening yang tak gatal. Aku jujur yang aku rindukan dia tapi aku taknak terlalu obvious. Nanti aku tak boleh fokus. Dengar suara dia je aku mampu.
" Dah. Tadi dengan Amanda. Aku saja je nak call kau. Lepas kau habis kerja, aku harap boleh jumpa kau. Aku bukan apa... cuma rindu kau mungkin?."
Dia tergelak kecil. Aku mendiamkan diri.
YOU ARE READING
DEVIL
Action"Separuh daripada hasil niat baik itu jahat dan separuh hasil niat jahat itu baik." - DEVIL. Pertemuan aku dengan dia, lelaki yang sentiasa menyeksa jiwa dan raga aku. Kehadiran dia membawa 1001 bala dalam hidup aku. Membencinya adalah satu cara un...