" Woi."
Aku yang baru nak terlelap dikejut dia. Siapa lagi kalau bukan si setan Malique ni?. Aku yang duduk memeluk lutut pantas mengangkat kepala memandang Malique yang memandang aku tanpa riak.
"Kau nak apa..."
Aku memejamkan mata. Terasa penat sangat sebab seharian aku tak tidur, kejar Diego punya pasal. Dia duduk di sebelah aku sebelum menghulurkan secawan plastik kopi panas. Aku mencapai lemah dan letak di sebelah aku.
" Kau ni nak kata kau bodoh, pandai. Duduk dekat luar ni buat apa?. Tak ada otak?."
Aku malas nak lawan mulut dengan dia ni. Deruan angin malam menusuk kulit aku yang sedikit terdedah. Sejuk tiba tiba. Aku memeluk erat lutut aku supaya mengekalkan haba.
"Malique, macam mana kau boleh tahu Diego dekat situ?."
Aku meletakkan tepi kepala di atas lengan, memandang dia. Dia memandang aku sebelum tergelak kecil. Dia menghirup minumannya sambil rambut ditiup angin malam.
" Aku ni tak bengap macam kau. Antoine bagitahu aku pasal plan bodoh kau tu. Sebab tu aku datang sana."
Aku berdecih menyampah.
" Dah agak dah. Memang si mamat perancis tu yang bagitahu."
Aku menongkat dagu di atas lengan. Dia memusingkan tubuh sebelum menjentik kuat tepi kepala aku.
"Auw, sakitlah. Kau kenapa !?."
Aku memegang kepala aku yang dijentiknya. Dia mengemam bibir, memandang aku geram. Aku mengusap tepi kepala aku yang sakit dijentiknya. Dah lah belakang kepala aku tak habis sakit lagi, tambah.. lagi.
" Nasib dia bagitahu aku. Kalau tak, kau dah mampos tau jadi bahan uji kaji bodoh Diego tu. Kau ni bodoh, tak ada akal. Kalau nak masuk rumah orang, bagi salam dulu, jangan terus serbu. Tu karmanya.."
Maki Malique tak henti henti. Aku berdecih lagi.
"Yelah... terima kasih sebab tolong aku. Terima kasih Antoine!!."
Aku menjerit sebelum tergelak kecil. Terasa bodoh tiba tiba.
Telefon aku hilang, kereta aku pun tak ada. Bila aku suruh Malique hantar aku balik, dia tak nak. Suruh aku teman dia, tidur dekat rumah tumpangan. Bilik asing asing eh. Beriya aku tolak, tapi dia ugut aku macam macam. Bodoh punya Malique.
" Dah, aku masuk dulu. Kau jangan tidur dekat sini pulak."
Malique bangun dan memandang aku mengejek. Aku menjeling dia sebelum aku juga berdiri.
" Malique."
Dia yang semakin jauh pantas menoleh ke belakang memandang aku. Dengan senyuman, aku menghampirinya. Lehernya aku peluk erat. Dia terdiam terkaku. Dia tinggi daripada aku membuatkan aku terpaksa menenjet.
"Terima kasih."
Aku tersengih sambil memejamkan mata. Tiada jawapan daripadanya sebelum perlahan lahan tangannya memeluk belakang badan aku. Dia juga turut merendahkan sedikit badannya agar aku boleh peluk dia.
" Dah dah, nanti jadi benda lain pulak."
Dia menolak bahu aku kasar. Aku tergelak kecil sebelum berjalan di sebelahnya. Dia tetap dengan cara kasar dia, tak pernah berlembut.
" Kau pernah ada girlfriend?."
Aku mendongak sedikit, memandang wajahnya. Dia mengerutkan kening sebelum menggeleng laju.
" Ergh, aku tak ada masa nak bercinta cinta lah. Banyak lagi benda yang aku boleh buat. Habiskan harta mak bapak aku lagi bagus."
Aku tergelak kecil. Tak percaya yang dia pun menganggur macam aku. Mengharapkan duit daripada mak bapak je.
YOU ARE READING
DEVIL
Action"Separuh daripada hasil niat baik itu jahat dan separuh hasil niat jahat itu baik." - DEVIL. Pertemuan aku dengan dia, lelaki yang sentiasa menyeksa jiwa dan raga aku. Kehadiran dia membawa 1001 bala dalam hidup aku. Membencinya adalah satu cara un...