꧁ SL 51 ꧂

87 16 40
                                    

"Damia, Dania... Meh, sini kejap," seru Delisya kepada Damia dan Dania sambil menepuk ruangan kosong sofa di sebelahnya.

"Kenapa mama?" tanya Damia seraya melabuhkan punggung di sebelah Delisya dituruti Dania.

"Erm.. kau orang suka tak kalau.. dapat adik?"

Damia dan Dania berpandangan lama. Hal ini membuatkan Delisya terjeda. Eh? Tak suka ke?

"Tak suka dapat adik baru ek?" Delisya memuncungkan bibir.

Masih lagi diam.

"Damia? Dania?" Delisya memandang kedua-dua anak daranya bersilih ganti.

"Damia salah dengar ke?" Akhirnya Damia bersuara bersama mata yang berkelip-kelip.

"La, apa pula salah dengar. Betullah, mama tanya kau orang suka tak kalau dapat adik baru?"

"Ma, mestilah suka! Dapat adik lagi kot." Damia menepuk tangan berkali-kali.

"Ania un uka! Ania ada awan nak ain! ( Dania pun suka! Dania ada kawan nak main!)" Dania menayang wajah terujanya.

"Kalau mama cakap yang dalam perut mama ni ada adik, kau orang percaya tak?" Delisya tersenyum lebar.

Sekali lagi mereka terdiam. Ah sudah, salah dengar lagi ke?

"Mama saja je nak bagi kita orang berharap, kan? Macam mana pula adik baru ada kat dalam perut mama," sangkal Damia.

Delisya menepuk dahi. Aduhai, macam mana nak explain?

"Siapa kata tak boleh? Ni, dalam perut mama dah ada baby." Delisya mengusap perutnya yang sedikit kempis.

"Adi etul ah ayam ni ada adik? (Jadi betul la dalam ni ada adik?)" soal Dania untuk kepastian.

"Iya sayang, cuba pegang." Tangan Damia dan Dania di bawa ke perutnya.

"Ee mama perut mama bergerak! Yay, ada baby la! Adik! Kita akan dapat adik baru!" Damia terus melompat-lompat atas sofa itu. Dania apa lagi, ikut si kakak la.

Bergegar dunia Delisya apabila dua insan sedang melompat-lompat di sebelahnya.

"Woi, woi, sabar bertenang. Alahai, sudahlah kepala mama ni pening, makin pening la pula jadinya," adu Delisya sambil memicit kepalanya.

"Ops! Sorry mama! Kita orang gembira sangat nak dapat adik baru!" Damia terus merangkul leher Delisya sebelum diciumnya pipi Delisya.

"Ania ak abar nak umpa adik! Bila oleh umpa adik, mama? (Dania tak sabar nak jumpa adik! Bila boleh jumpa adik, mama?)" Dania mendaratkan kepalanya ke riba Delisya sambil tersenyum manja.

"Bila perut mama dah besar, semakin besar dan.. bom! Baru kau orang boleh jumpa adik!" beritahu Delisya ceria. Mereka mengekek ketawa.

Delisya berfikir sejenak, bagaimana pula reaksi Harraz setelah mengetahui berita baik ini?

"Ma, papa dah tahu ke? Mesti papa berkali ganda gembira dari kita orang, kan?" Damia berkata.

"Hm, papa tak tahu lagi. Mama ingat nak buat kejutan untuk papa esok. Kau orang nak ikut tak?" ajak Delisya.

"Nak! Tapi, tak apalah mama. Mama pergi la keluar berdua dengan papa baru sweet!" tambah Damia.

"Amboi, cakap tak serupa umur. Dania? Nak ikut mama?" Mata dihalakan pula ke arah Dania yang di atas ribanya.

"Ania nak ain kaye kaye engan kak ayu anti hehe. ( Dania nak main colour colour dengan kak ayu nanti hehe)." Dania tersengih.

"Ewah ewah, busy nampak anak-anak mama ni. Jadi betul kau orang tak nak ikut?"

Sincerely Love ✔️Where stories live. Discover now