Pintu kereta ditutup. Sedang dia berjalan ke arah pintu pemandu, satu suara menyapanya.
"Raz!"
"Mummy.."
"Isya okey?" soal Datin Halimah prihatin. Matanya sesekali melirik bayang Delisya bersama limpangan air mata yang tidur di dalam kereta.
"Kalau Raz nak kata okey tu.. memang tak la. Sejak tadi Isya tak cakap apa-apa. Raz nak bawa Isya balik dan tenangkan fikiran. Isya masih tak dapat nak terima kenyataan, mummy," ujar Harraz perlahan. Wajahnya kelihatan sangat kuyu dan pucat.
"Mummy faham sangat apa yang Isya rasa sebab mummy pun pernah lalui waktu arwah Hafiz tinggalkan mummy. Sakit sangat, Raz. Anak yang kita tatang penuh minyak dari kecil sampai besar pergi macam tu je.. Semuanya berlaku terlalu pantas. Kasihan Isya, Raz. Mummy nak pesan satu je dekat Raz. Tolong jaga Isya baik-baik. Kalau boleh Raz jangan tunjuk kesedihan Raz depan Isya. Raz kena kuat demi isteri Raz sama macam apa yang daddy Raz buat dekat mummy dulu. Raz kena bantu Isya bangun semula, jangan biarkan isteri kamu keseorangan. Mummy takut kalau benda buruk akan terjadi pada Isya. Raz dengarkan apa yang mummy pesan ni?" ucap Datin Halimah.
Harraz angguk lambat-lambat. Nasihat mummy nya sedikit sebanyak membangkitkannya.
"Daffwa dan Dania dengan mummy, kan?" Harraz menyoal.
"Ya. Biarlah buat masa ni mummy dan daddy jaga Daffwa dan Dania. Mummy pasti Dania akan faham dan Daffwa pun tak banyak ragam sangat nak jaga. Yang paling penting sekarang ni Isya. Isya perlukan banyak masa dan ruang untuk terima semua ni. Kamu sebagai suami kena sentiasa menjadi tulang belakang isteri kamu. Jangan sesekali bagi Isya tertekan dan jangan buat Isya menyalahkan dirinya lagi. Isya perlukan kamu, Raz." Datin Halimah menepuk bahu Harraz tiga kali sebelum dia melangkah pergi ke arah Dato Harris dan meninggalkan kawasan perkuburan itu.
Harraz terdiam sambil menunduk. Dia tidak pasti sama ada dia mampu berpura-pura kuat di hadapan Delisya sedangkan dia tidak.
Kepalanya diangkat. Matanya menyapa sesuatu.
"Adrian! Ridzwan!" panggil Harraz.
Langkah mereka terhenti. Mereka berpaling sebelum mengorak langkah ke arah Harraz.
"Raz.." Adrian bersuara.
Harraz terus mendakap tubuh Adrian. Tangisannya pecah. Ridzwan dan Adriana mendiamkan diri.
"Adrian.. Isk isk isk.. Anak aku.." luahnya tersendu-sendu.
Adrian mengusap belakang Harraz bagi meredakan tangisan. Kasihan sungguh dia dengan nasib yang menimpa mereka sekeluarga. Pasti Harraz tidak henti-henti menyalahkan dirinya atas semua yang berlaku.
"Anak aku... dah tiada. Isk isk isk... Ini semua salah aku, Adrian. Salah aku..." Tercebik-cebik Harraz berkata dalam tangisan. Habis basah lecun bahu Adrian yang berlapikkan baju.
"Shh... Bukan, Raz. Tiada sesiapa yang minta semua ni berlaku. Kau kena reda. Ini semua aturan Allah.." Sedaya upaya Adrian menenangkan Harraz.
Harraz meleraikan pelukan. Air mata yang lebat turun dari pipi diseka. Satu senyuman tawar ditayangnya.
"Terima kasih Adrian, Wan sebab tolong aku serba sedikit tadi. Adriana.. terima kasih juga sebab tolong tengokkan Isya." Bersama mata dan hidung yang merah dia berkata.
Adriana tersenyum tipis.
"Tiada apalah, Raz. Aku minta sangat tolong jaga Isya untuk aku.. Aku risau keadaan Isya. Aku takut sangat kalau.." Adriana menggigit bibir.
YOU ARE READING
Sincerely Love ✔️
RomanceDELISYA SOFHIA - Kisah seorang wanita yang telah mengalami kisah pahit kematian suami bukan sekali malah dua kali membuatkan dia trauma dengan cinta bahkan perkahwinan. Kehadiran dua cahaya matanya, Damia Batrisya dan Dania Basyirah sentiasa menjadi...