Harraz masih tak percaya dengan apa yang terjadi sekarang ni.
"Airis takutkan abang ke?" soal Airis seraya berjalan ke arah Harraz. Harraz yang masih tergamam tidak berganjak sedikit pun. Jika ini semua mimpi, tolong jangan bangunkan dia.
"Bu...bukan ke sayang..."
"Mana Airis boleh tinggalkan abang, abangkan kata yang abang ni dunia Airis,"
Harraz meraup mukanya.
"Jadi apa yang sayang cakap tu..."
"Emmm... penambah perisa?"
"Sayang memang tak tinggalkan abang?"
Airis menggeleng. Laju Harraz memeluk isterinya."Terima kasih sayang, terima kasih sebab bagi abang peluang kedua. Apa yang jadi sebenarnya a-"
"Ibu dah terangkan semuanya dekat Airis." Potong Airis.
"Jadi kenapa sayang buat macam tu dekat abang malam tu? Ayat sayang tu, buatkan abang fikir yang sayang betul-betul dah bencikan abang. Yang sayang betul-betul nak tinggalkan abang,"
"Hehe, ayat tu Airis baru je baca pagi tu, saja nak cakap dekat abang. Nak tengok reaksi abang. Lagipun..."
Airis meleraikan pelukan, tapi tangan Harraz masih lagi berada di pinggangnya. Matanya memandang mata Harraz dalam, rindu dengan renungan suaminya itu.
"Kesian lah dekat baby membesar tanpa papa dia nanti,"
Harraz mengangguk.
"Faham, kesian baby. Nanti ta-. Wait, what?"
Bulat mata Harraz pandang. Airis pula dah ketawa kecil, tangan Harraz ditarik dan diletakkan di atas perutnya.
"Baby ni lah, nanti dia tak dapat nak membesarkan dengan papa dia kalau Airis tinggalkan abang,"
"Wait, sayang mengandung? Sejak bila?" soal Harraz.
"Emm... Airis dapat tahu masa hari pertama abang datang jumpa Airis dekat Paris tu. Baru pagi tadi Airis pergi check doktor. Doktor kata dah nak masuk tiga minggu,"
Terus Harraz mencium dahi Airis. Lama... Bersyukur dengan apa yang berlaku sekarang.
"Alhamdulillah, terima kasih Ya ALLAH. Terima kasih,"
Ucap Harraz tanpa henti.
"Airis minta maaf sebab buat abang macam tu malam haritu,"
"No, sayang tak salah apa-apa. Abang layak terima semua tu," Harraz mengusap perlahan pipi Airis.
"Sebenarnya, Airis nak buat surprise dekat abang lepas majlis tu. Tapi tak sangka pula abang surprise kan Airis dulu. Jadi Airis fikir nak surprise kan abang hari lain. Masa abang datang dekat Airis lepas je abang nyanyi tu. Kepala Airis pening sangat, Airis tak nak kantoi dengan abang. Sebab tu Airis cakap macam tu, supaya Airis boleh balik cepat-cepat,"
Terang Airis. Serba salah pula rasanya pada Harraz. Mesti suaminya itu kecewa teruk. Harraz mengeluh perlahan.
"Abang marah Airis ke?" Airis tundukkan kepalanya, namun cepat-cepat Harraz menolak dagu isterinya ke atas dengan lembut supaya Airis kekal memandang ke arahnya.
"Kenapa abang nak kena marah sayang pula. Apa yang sayang buat, betul-betul sedarkan abang atas semua kesalahan abang. Abang layak terima semua tu sayang lepas apa yang abang dah buat dekat sayang. Abang minta maaf ya sayang,"
"Kita perbaiki semuanya sama-sama ya abang,"
Harraz mengangguk seraya memeluk isterinya. Melepaskan segala rindu yang berbuku di hatinya selama ini.***^_^***
YOU ARE READING
MARIPOSA🦋 |✓|
Roman d'amour~ SECOND BOOK ~ 🤍🌹 Bagi Airis Nafeesa, kehidupannya sebagai seorang pelajar kolej yang mengambil bidang Seni Pastri cukup memenatkan. Ditambah pula dengan salah seorang rakan sekelasnya, Aidil Adha yang dari dulu mengejarnya tanpa henti amat merim...