TOK! TOK! TOK!
Is mengetuk pintu bilik mamanya seraya memulas tombol pintu bilik itu dan menolak supaya terbuka sedikit.
"Ma?Is masuk ya?"Is terus melangkah masuk bila tiada sahutan dari arah dalam walaupun beberapa detik menunggu.
Is melangkah masuk dengan dulang di tangan.Sudah dua hari mamanya dibenarkan pulang tapi doktor menasihati supaya mamanya perlu berehat untuk sementara waktu.
"Ma?"Puan Zainab buat tak endah dengan panggilan daripada Is itu.
Mata sepenuhnya ditumpukan pada skrin telefon yang menyala.
Dulang berisi makanan tengahari dan air kosong diletakkan atas meja kecil disisi katil sebelah mamanya yang sedang duduk bersandar pada kepala katil.
"Mama.."Is memanggil lagi sekali Puan Zainab yang masih buat tak tahu akan kehadirannya di dalam bilik itu.
"Apa dia?"Puan Zainab membalas dingin dengan rengusan perlahan.
"Makan,"Is mempelawa ringkas.
"Letak je situ.Mama nampak.Pandailah nanti mama nak makan."Puan Zainab menjawab acuh tak acuh sambil mata dihalakan ke arah telefon semula.
Is melepas helaan nafas berat.Abah dengan mama memang tengah lancarkan perang dingin dengan dia ke macam mana?
"Mama masih marah Is ke?"Is bertanya sambil berdiri tegak dan menunduk pandang mamanya.
"Kalau mama marah..Is minta maaf mama.Is dapat dah balasan Is.Mama nak Is buat apa baru mama nak bercakap dengan Is?"Is bertanya lagi sekali dengan nada ditahan.
Serabut kepala Is dua tiga hari ni.
"Cukup ke balasan tu dengan apa kamu dah buat dekat Ayra?Cukup ke nak hilangkan rasa malu mama dekat mak lang kamu?Cukup ke buat kamu betul-betul menyesal?"Puan Zainab pandang Is tepat.
Dia memang sengaja tak nak bersua muka atau bercakap dengan Is.Takut mulutnya lancang berkata-kata perkara yang tak baik kepada anaknya itu tapi Is pula tak henti-henti mengganggunya buat dia rasa semakin marah.Dia kecewa.Terlalu kecewa.
"Habistu mama nak Is buat apa?Berlutut depan keluarga Ayra ke?Mama nak Is buat apa?"Is membalas dengan nada sedikit tinggi seperti hampir hilang sabar.
Dia tak faham apa lagi yang dia perlu buat.Ayra pun tak beri dia peluang untuk tebus silap dia.Mama pula layan dia begini.Si Affan tu pula tetap berkeras buat laporan polis walaupun dia dah cuba meminta maaf sampai dia digantung kerja.
Huh!Ini semua gara-gara Ayra.Semua orang menghukum dia untuk silap dia sewaktu masih mentah dulu.Adilkah?
"Entahlah.Mama tak tahu.Mama ni terlalu kecewa Is.Kecewa dengan kamu.Kecewa dengan silap kamu sampai boleh fikir nak rosakkan anak dara orang.Ya Allah..."Puan Zainab dah mengurut dada dengan suara sebak.
Is diam.
"Kenapa semua orang nak hukum Is dengan dosa silam Is.Is mentah lagi masatu,ma.Is dah sedar dan Is dah berubah,ma."Is menunduk dengan bibir diketap.Sakit hati.
"Selagi Ayra tu tak maafkan kamu.Maaf mama ni paling terakhir yang kamu kena risaukan,Is.Memang kamu masih mentah masatu tapi tak bermakna kamu tak boleh beza baik dengan buruk.Lagipun,apa alasan kamu?Betul kamu dah berubah?Kalau kamu dah berubah apa kamu buat pada Ayra malam haritu?Mama tak sangka kamu ni macamni Is.Mama macam tak kenal dah anak mama."Puan Zainab menyambung lirih.
"Jadi mama benci Is sekarang ni?"Anak mata mamanya dipandang dalam.
Puan Zainab mengeluh.
"Tak ada mak yang boleh benci anak.Mama ni cuma tak boleh nak berhadapan dengan kamu.Mama nak waktu.Mama terlalu terkilan.Dengan keluarga Ayra.Dengan Ayra.Dengan nenek kamu.Orang ingat mama ni pandai jaga anak tapi rupanya mama ni mak paling gagal sekali."Puan Zainab memejamkan matanya sejenak.Ada rasa hiba yang menyusup masuk ke dalam hatinya.
YOU ARE READING
Ayra Untuk Affan
Roman d'amourAyra - gadis cantik yang terpaksa mendewasa sebelum usianya.Menjadi anak nombor dua dan sentiasa terpaksa menjaga orang di sekelilingnya.Saat orang lain memerlukan kekuatan,dia menjadi pemautnya.Namun,saat dia yang kehujanan ditimpa trauma dan kesen...