Bab 37

1.6K 110 8
                                    

SKUTER merah jambu yang dinaiki tadi dah diparkir bawah garaj rumah.Dah seminggu Ayra pulang ke rumah tepat waktu.Seminggu juga dia tak menjejakkan kaki dah ke pasar tani berdekatan tempat kerjanya untuk beli popia bergedil daging kegemaran.

Semuanya sebab keputusan nekad dia nak mengelak dari Affan dan menjauhkan diri terus.Affan tak perlu dah terlibat dalam masalah hidup dia.Lebih-lebih lagi tentang Abang Is.Dia tak nak Affan turut terpalit dengan diri dia yang bermacam masalah ni.

Affan pun tak ada datang ke kedai tempat Ayra bekerja.Mungkin Affan pun dah terima keputusan Ayra.Mungkin Affan pun memang tak kisah bila Ayra tolak?

Sedih ke Ayra?Kata hatinya mengejek.

Ayra menggeleng perlahan.Sendiri yang reject orang..sendiri sedih.

Ayra menoleh ke belakang dengan dahi berkerut bila melihat ada dua buah kereta mewah yang elok diletakkan dalam halaman rumah mereka itu.

Siapa pulak datang petang-petang ni?

Helmet berwarna rose gold dibuka melepasi kepalanya.Ayra turun dari skuter dan melangkah ke arah pintu masuk rumah yang terbuka luas sambil tangan membawa helmet.

Dari luar rumah dapat dia dengar suara orang riuh berborak sambil bergelak mesra.Kasut-kasut dan sandal yang berselerak di depan pintu rumah itu menambahkan kerutan pada dahinya.

"Assalamualaikum.."Ayra memberi salam setelah menanggalkan kasut kerja berwarna hitam dari kakinya.

"Waalaikumussalam.."Suara beberapa orang yang berada di ruang tamu berdekatan pintu masuk itu menjawab salam Ayra.

Serentak langkah Ayra jadi pegun bila semua mata yang sedang duduk dalam bulatan besar itu memandang ke arah dia dengan senyuman.

"Inilah Ayra tu ya?"Ayra memandang lelaki lewat 50-an yang tiba-tiba bertanya itu sambil memandang Ayra dan ibunya bersilih ganti.

"Haah..inilah dia."Puan Fatimah mengangguk dan membalas dengan senyum mesra.

"Cantik.."Datin Raihana yang dari tadi diam memerhati duduk disebelah Puan Fatimah bersuara.

"Haa tu ummi calon lelaki pun dah berkenan.Kira jadilah ya?Esok jelah langsung tak payah tunggu lama."Lelaki lewat 50-an tadi berseloroh disambut dengan tawa yang lain.

Calon lelaki?Langsung esok?Berkenan?Tengah cakap pasal apa ni?

Terkebil-kebil Ayra mendengar.

"Ayra..masuk dalam.Kenapa berdiri je depan pintu tu?"Puan Fatimah menegur Ayra yang jadi macam patung cendana dengan muka bingung.

Ayra tersentak sedikit dengan teguran ibunya lalu membalas dengan senyum kekok sambil mengangguk kecil.

"Terkejut lagi tu balik kerja tengok-tengok ramai tetamu,Fatimah.."Datin Raihana bersuara lembut menepuk perlahan bahu Puan Fatimah.

Puan Fatimah hanya ketawa sambil menggeleng perlahan.

"Akak..jom masuk dapur."Kelihatan Ara berjalan laju keluar dari dapur memaut lengan kakaknya yang masih blur itu.

Ayra hanya mengikut tenaga Ara yang menariknya berjalan masuk ke dalam dapur.

"Ada apa ni,Ara?"Ayra bertanya.Masih bingung.

Dia turut ikut Ara duduk bersimpuh atas lantai dibelakang langsir dapur.

Hari ini sel otaknya dua kali ganda lambat berhubung daripada selalu.Terkejut pun iya.

"Rombongan meminang."Ara jawab ringkas.Mereka berdua duduk di atas lantai betul-betul belakang langsir yang dibiarkan lepas menutupi ruang dapur.

Duduk sini senang sikit nak mencuri dengar perbualan di luar yang sedang berlangsung itu.Ara menyelak sedikit langsir dari tepi untuk mengintai.

Ayra Untuk AffanWhere stories live. Discover now