Bab 66

3.4K 140 8
                                    

AYRA menyingsing lengan jubah hitam yang dipakai untuk memudahkan kerja mencuci pinggan di dalam sinki.Pili air dibuka dan dicapai salah satu pinggan dari atas timbunan pinggan kaca yang lain.

"Ayra.."Ayra menoleh bila ada sentuhan lembut pada bahu kirinya dari belakang.

"Eh..mak long.."Wajah mak long yang sugul dengan mata merah itu menyapa ruang mata.

Walaupun dah hampir seminggu arwah Abang Is meninggal dunia tapi mak long masih belum sepenuhnya boleh menerima kenyataan yang anak lelakinya sudah tiada.

Sugul dan banyak senyap.Menyendiri sehingga kerap juga ibu Ayra datang melawat dan menemankan mak longnya itu.Ayra tahu mesti berat dan bukan mudah menerima kehilangan seorang anak.

"Mak long nak apa-apa ke?Ayra tolong ambil?"Cepat-cepat tangan yang bersabun dibasuh dan pili air ditutup.

Mak long bukan sihat sangat.Belum nak kuat lagi pun dengan kesihatan yang tak berapa mengizinkan itu.Sebab itu juga Ayra dan keluarganya turut sama tolong mak long uruskan majlis kenduri tahlil untuk arwah Abang Is beberapa hari ni.

"Tak nak apa-apa.."Puan Zainab menggeleng lemah dengan senyum terpaksa.

Tubuh Ayra tiba-tiba ditarik ke dalam pelukan buat Ayra sedikit terkejut.Ruang dapur itu cuma ada mereka berdua saja.Tetamu dan beberapa orang saudara-mara yang lain ada yang duduk di ruang depan dan ada yang duduk di khemah luar juga.

"Mak long kenapa ni?"Ayra mula risau bila esakan halus dari mulut mak long menyinggah ke telinganya.

"Terima kasih ya,Ayra.."Puan Zainab bersuara perlahan dalam esakan.

"Terima kasih tetap sudi datang sini tolong macam-macam.Terima kasih walaupun banyak dosa Is pada ka.."

"Tak ada apa,mak long."Ayra terus memotong percakapan mak longnya.

Pelukan dileraikan dan wajah mak long dipandang.Dia tak nak mak long terfikir-fikir tentang perkara itu.Bahu Puan Zainab dielus perlahan memujuk.

Makin laju air mata Puan Zainab mengalir turun.Kalau ikutkan dia malu dengan Ayra dan keluarganya.Dia turut malu dengan Affan setelah mengetahui yang arwah Is hampir melanggar Affan dengan sengaja beberapa detik sebelum kemalangannya.

"Benda dah lepas,mak long.Abang Is pun dah tak ada.Mak Long jangan fikirkan sangat ya?"Pipi mak long diusap dan air mata diseka.

Tangan Ayra dipegang kemas dan digenggam perlahan.

Betapa baik hati anak buahnya itu.Sedangkan kalau Ayra tak nak datang dan masih berdendam juga sangat wajar.Bukan sedikit trauma dan perbuatan jahat Is pada Ayra dulu.

"Mak long minta maaf.Mak long nak minta maaf atas semua perbuatan arwah Abang Is.Mak long tahu dia tak pernah betul-betul minta maaf dekat kamu.Mak long minta maaf ya Ayra?Mak long takut dia tak tenteram dekat sana."Air mata Puan Zainab luruh semula.

Dia sedih atas kehilangan satu-satu anak lelakinya.Namun dia lebih sedih bila anak lelakinya itu tak sempat menebus silap-silapnya pada Ayra yang dah terluka akibat perbuatan anaknya itu sendiri.

Ayra menarik nafas dalam dan dilepaskan perlahan.

"Ayra dah maafkan apa pun perbuatan arwah Abang Is pada Ayra,mak long.."Ayra menuturkan tenang.

Ikhlas.

Puan Zainab senyum dalam kesedihan.Ayra ditarik semula ke dalam pelukan.

"AllahuAkbar.."Suara mak long kedengaran lirih.

"Terima kasih Ayra.."Belakang badan Ayra diusap.

Kolam mata Ayra juga mula terasa panas.Kasihan melihat mak longnya begini.Seorang yang sangat baik tapi diuji dengan perkara lain pula.

Ayra Untuk AffanWhere stories live. Discover now