LAJU jarinya menaip sesuatu pada telefon pintar miliknya.Paparan skrin bertukar pula ke ruangan log panggilan.Nombor seseorang didail dan ditekap ke telinga telefon miliknya.
Lama berdering sebelum masuk ke peti pesanan suara tanpa berangkat.
"Haih..mana pergi pulak.."Puan Fatimah mengomel sendiri.
Sakit hatinya.Tak pernah nak berubah.Fikirkan diri dia saja.
Telefon pintar dibawa jauh dari telinga dan dibuka semula ruangan WhatsApp.Satu kotak perbualan yang cuma dibaca oleh orang yang dia hantar pesanan itu ditenung.
Kepala digelengkan perlahan dengan rasa sebal yang menumpuk.Puan Fatimah dah boleh agak apa yang akan terjadi tapi tak sangka setega ini bekas suaminya itu.
"Ibu.."Izzat yang baru masuk ke dalam ruangan dapur itu menegur ibunya yang sedang duduk di meja dengan seribu kerutan pada dahi.Serius saja riak wajahnya macam ada masalah.
"Hmm.."Muka diangkat sekilas sebelum mata kembali pada skrin.
Izzat meneruskan langkah ke peti ais.Botol air berisi air kosong sejuk dibawa keluar dan langkahnya diatur pula ke arah sinki.Mug kosong pada rak pengering dicapai lantas dibawa ke meja tempat ibunya sedang duduk.
"Ibu okay tak?Runsing je?"Izzat bertanya sambil menuang air ke dalam mug kosong yang dipegang.
"Haih.."Puan Fatimah mengeluh lagi.
Telefon diletakkan semula atas meja.Diurut perlahan dahinya.Izzat duduk di atas kerusi kosong bersebelahan ibunya.Air kosong diteguk menuruni rengkung sementara mata masih tak lepas memandang wajah ibunya yang masih runsing berfikir sesuatu.
"Kenapa bu?"Mug diletak dan Izzat bertanya lagi sekali.
"Ayah kamulah.."Puan Fatimah membalas.
"Kenapa?Dia tak setuju nak jadi wali Ayra?"Izzat bertanya.
Puan Fatimah menggeleng kepala dengan keluhan.
"Tak tahulah apa kena.Sengaja nak buat hidup ibu dengan anak-anak ni sengsara.Seronok agaknya,"balas Puan Fatimah sedikit ralat.
"Ayah cakap apa masa ibu minta dia jadi wali Ayra?"soal Izzat.
"Buat sakit hati je kalau kamu dengar abang.."Puan Fatimah membalas.
Badan disandarkan pada kerusi kayu itu.Selesai masalah lain,datang pula masalah perangai suaminya ini.
Kasihan Ayra.Borang yang perlu diisi segera untuk urusan pernikahan dia juga jadi tertangguh sebab bekas suaminya itu tak nak beri kerjasama.
"Ibu..Ayra nak minta tolong boleh?"
"Maaf susahkan ibu tapi ibu minta tolong cakap dengan ayah untuk jadi wali Ayra nikah nanti boleh?Ayra dah cuba call ayah tapi tak angkat.Ayra WhatsApp pun ayah seen je."
Permintaan Ayra beberapa hari lepas terngiang semula.Ikutkan hati memang nak saja dia suruh Ayra mohon kebenaran untuk menggunakan khidmat wali hakim atas sebab kes wali enggan.Namun,Puan Fatimah faham mesti Ayra nak ayahnya sendiri ada sewaktu majlis pernikahan dia nanti.Lagipun,dah tambah satu lagi kerja pula untuk membuat permohonan bagi kes wali enggan.
Puan Fatimah kalau boleh tak nak Ayra perlu bersusah payah.
Bila fikirkan memang sakit hati setiap kali berurusan dengan bekas suaminya.Sengaja tak nak memudahkan urusan dia dan anak-anak.Minta jadi wali pun terpaksa Puan Fatimah mengemis macam apa.
Izzat diam berfikir.
"Biar Izzatlah yang try cakap dengan ayah."Izzat bersuara.
Puan Fatimah memandang anak bujangnya.
YOU ARE READING
Ayra Untuk Affan
RomanceAyra - gadis cantik yang terpaksa mendewasa sebelum usianya.Menjadi anak nombor dua dan sentiasa terpaksa menjaga orang di sekelilingnya.Saat orang lain memerlukan kekuatan,dia menjadi pemautnya.Namun,saat dia yang kehujanan ditimpa trauma dan kesen...