Bab 46

1.6K 100 3
                                    

IBU jari laju menekan skrin telefon sambil mata turut fokus pada arah yang sama.Kaki disilang sambil berdiri.

"Jom,Is.Balik."Encik Azman yang baru sampai di depan kereta itu menegur Is yang sedang berdiri sambil bersandar pada pintu kereta.

"Siap dah?"Is angkat muka pandang abahnya sekilas sebelum kembali menyelesaikan permainan videonya.

"Sudah.Pengantin pun dah pergi outdoor."Puan Zainab mencelah dari belakang suaminya.

Is menyimpan semula telefon pintarnya ke dalam kocek kurta hitam merah yang dipakai.Pintu kereta yang berkunci itu dibuka.Puan Zainab masuk ke dalam kereta pada bahagian belakang penumpang manakala Encik Azman duduk disebelah tempat pemandu.

Is membuka pintu pada bahagian pemandu dan masuk ke dalam perut kereta.Enjin dihidupkan.

"Kamu tak masuk langsung ke Is dalam dewan?Tak makan?"Puan Zainab bersuara dari belakang kerusi Is.

"Haa?"Is mengintai wajah mamanya melalui cermin pandang belakang.Sedikit tersentak dengan soalan mamanya.

Handbreak diturunkan dan gear P ditukar ke gear D.Stereng dipulas keluar dari tapak parkir.

"Makan tadi dah tapi terus lepak luar."Is membalas ringkas.

"Kamu ni okay ke tak?Dari akad nikah tadi macam duduk jauh je sorang-sorang?Senyap saja.Majlis resepsi tadi pun masa bergambar kamu tak ada."soal Puan Zainab hairan.

Is hanya diam menyembunyikan rasa tak senang dengan soalan mamanya.

"Dengan si Jat tu pun mama tengok kamu tak berborak langsung.Selalu macam belangkas.Ada apa-apa tak kena ke,Is?"Soalan Puan Zainab menyinggah lagi ke telinga Is.

Is menelan liur yang rasa tersekat.Cari mati namanya kalau dia memunculkan muka depan Izzat dan keluarganya.Baik dia jadi halimunan saja.

Kalau Izzat serius dengan ugutannya tempoh hari..masaklah dia.

Lagipun,dia pun tak nak tambah sakit hati melihat Ayra duduk bersanding dengan Affan.

"Awak ni..biarlah si Is ni.Budak ni diam salah,berbunyi pun salah.Apa awak nak?"Encik Azman bersuara membela anak lelakinya.Is dikerling sekilas.

"Tak adalah bang.Saya ni risau.Nampak lain betul Is ni harini.Tak naklah Is ni memendam rasa sendiri.Tak nak sebab kecewa Ayra tolak pinangan dia haritu sampai tak bertegur dengan sepupu."Is sedikit terbatuk dengan ayat mamanya.

"Haa kenapa pulak tu?"Puan Zainab menegur sambil menepuk belakang badan Is perlahan dari arah belakang.

"Ehem.."Is berdehem.

"Is okay,ma.Tak ada apa pun.Is tak kecewa pun pasal pinangan dulu tu.Memang saja nak lepak luar tadi."Is menafikan.

"Dengar tu.Dah tak payah nak buat andaian yang memang tak ada apa."Encik Azman menoleh sekilas ke belakang memandang isterinya sebelum dia pandang ke depan semula.

"Hmm..tak apalah kalau macamtu.Mama bukan apa.Tak nak sebab benda macamtu kita jadi bermusuh dengan keluarga besar sendiri."Puan Zainab membalas lalu diam bersandar semula.

Walaupun naluri keibuan dia kuat mengatakan ada sesuatu yang Is sembunyikan tapi didiamkan saja.Takut andai tanya berlebihan mendatangkan rasa ralat pada Is.Mana tahu Is sebenarnya memang patah hati dan kecewa teruk dengan penolakan Ayra?Tak ke buat Is lagi sakit hati.

"Is okay,ma."Is meyakinkan sekali lagi sambil menekan pedal minyak sedikit kuat membelah jalan raya untuk pulang ke rumah.

.

.

.

PERLAHAN mata yang terasa berat itu dipaksa buka.Sepet sedikit matanya bila cahaya lampu putih itu tepat memasuki ruang mata.

Ayra Untuk AffanWhere stories live. Discover now