Bab 2

1.8K 76 3
                                    

APRON kerja berwarna biru dengan lambang biskut itu dikeluarkan melepasi kepala.Dilipat dan disusun semula ke dalam kabinet bawah bekas besar panjang jernih yang digunakan untuk mempamerkan biskut-biskut yang dijual.

"Alice..Saya clock out dah tau.Kejap lagi Kak Yana sampai.Dia singgah toilet sekejap."Ayra yang berdiri di depan komputer yang disambung dengan mesin juruwang itu memandang ke arah Alice.

"Alright."Alice yang sedang mengisi biskut ke dalam tray besar untuk dipanaskan menyahut.

"Saya balik dulu.Bye!"Ayra berjalan melepasi Alice dan mencapai beg galas kecil,sweater kelabu serta helmetnya.

"Bye!"Masing-masing membalas lambaian.

Ayra berjalan ke arah pintu kaca automatik di dalam pusat membeli-belah itu.Memandangkan hari ini dia masuk kerja pagi untuk opening kedai jadi pukul 3 petang dia dah boleh balik.Tak payah susah-susah nak kena lalu jalan belakang macam selalu.

Ayra melangkah ke arah skuter merah jambu miliknya yang diparkir sederet dengan beberapa motosikal lain tak jauh dari pintu kaca automatik tadi.

.

.

.

"POPIA bergedil daging,Jo."Suara Ayra memesan sambil beratur di belakang beberapa pelanggan yang turut menunggu berhadapan meja gerai menjual popia bergedil dan spaghetti itu.

Serentak itu Affan yang sedang duduk di atas kerusi dengan meja kecil memanggung kepala bila terdengar suara Ayra yang memesan.

Macam pernah dengar suara tu?

Matanya ralit meneliti wajah gadis memakai sweater kelabu yang sedang beratur itu.

Orang yang sama ke?

Jo yang sedang membungkus popia untuk salah satu pelanggan dalam barisan di depannya itu mengangkat muka.

"Eh,Kak Ayra!Boleh-boleh.Sekejap eh kak."Jo mengangguk dengan senyuman.

Ayra turut angguk dalam senyuman dan menanti di dalam barisan.Saja dia menegur Jo memandangkan dia memang kenal dengan pekerja di gerai itu.

"Akak nak berapa?"Jo bertanya bila sampai giliran Ayra.

"Macam biasa."Ayra menyengih sambil mengangkat jari angka empat.

"Okay.Harini Jo belanja lagi satu sebab haritu akak dah belanja biskut mahal."Lincah tangan Jo memasukkan popia bergedil daging yang dipesan Ayra ke dalam bekas plastik.

"Wah rezeki.Susah-susah je."Ayra menarik senyum lebar.

Affan masih tak lepas memerhati wajah gadis yang sedang berbual dengan Jo itu.Dia nak memastikan betul ke itu orang yang sama?Orang yang dia terhutang budi dua tahun lalu?

Wajah yang lembut dan cantik.Segenap inci ruang wajah gadis yang sedang leka berborak itu masih ditenung.

Betullah..memang dia.

Sekali tengok Affan pun tak akan sangka itulah perempuan berani mati yang menekan hon panjang sewaktu menolongnya dari disamun dua tahun lalu.Walaupun kejadian itu waktu malam dan samar-samar tapi Affan kenal dengan suara dan wajah itu.

"Akak kerja pagi ke harini?"Mal yang sedang memasak spaghetti carbonara di dapur sebelah mencelah.

"Haah Mal.Opening.Barai jugak ni.Semalam dah closing,harini opening."Ayra mengadu dalam senyuman.

"Biasalah kak,kita kerja makan gaji macamtulah."Mal ketawa kecil.

"Betullah tu.."Ayra turut ketawa halus.

Affan masih tak lepas memerhati.Senyuman berlesung pipit itu bagai memaku matanya.

"Nah kak,baki."Jo menghulurkan not hijau lima ringgit dan syiling dua puluh sen ke arah Ayra.

Ayra yang dari tadi merasakan bagai ada sepasang mata sedang memerhati dirinya mengangkat muka dan pandang ke dalam gerai.Pandangan dia dan Affan bertemu seketika.Ayra melemparkan senyum kekok.Affan yang baru tersedar cepat-cepat menundukkan semula pandangannya pada kertas kira-kira di atas meja itu.

Ayra terus memandang semula ke arah Jo dan Mal.

Serius betul muka pun tak balas orang senyum..

"Okay.Akak gerak dulu ya.Bye."Ayra melambai dan berlalu pergi.Jo turut melambai manakala Mal yang sedang mengisi spaghetti carbonara yang dipesan pelanggan ke dalam bekas kertas coklat hanya mengangkat muka sedikit.

.

.

.

"SIAPA tu,Jo?"Affan yang sedang menyuap spaghetti aglio olio ke dalam mulutnya bertanya Jo yang turut berehat sebentar di atas kerusi lipat camping.

Sementara tiada pelanggan datang nak membeli popia bergedil boleh Jo luruskan kaki sekejap.Berdiri dari tadi nak tercabut lutut rasa.

"Siapa?Siapa bang?"Jo bertanya semula dengan mula blur.

"Tadi tu.Perempuan yang beli tadi.Kak Ayra eh korang panggil?"Affan bertanya semula.

"Ouh..Kak Ayra.Haa..kenapa dengan Kak Ayra bang?Abang berkenan ke?"Jo dah mengangkat kening mengusik majikannya itu.

"Banyaklah kau.."Affan menggeleng kepala sambil sambung menyuap sedikit lagi spaghetti lagi dari dalam mangkuk.

"Abang saja tanya.Gaya korang macam kenal dia lama."Affan menyambung.

"Lama kenal dah.Tu regular customer kita.Rasanya dari awal kita mula niaga pacak khemah ni lagi Kak Ayra tu dah beli dengan kita.Popia bergedil daging tu memang favourite dia.Selalu beli."Jo menggigit sedikit popia bergedil ayam ke dalam mulut.

"Dia kerja kedai biskut mahal dalam shopping mall seberang sana tu."Jari telunjuk Jo yang sedang memegang popia lurus menunjuk ke arah sisinya.

"Ouh.."Affan anggukkan kepala.

Kalau dari awal mereka mula berniaga di tapak khemah ini jadi setahun lebih jugalah gadis itu dah selalu datang ke sini.Cuma sekalipun Affan tak pernah berjumpa sebab dia selalu sibuk ke sana sini uruskan dua cawangan kafenya yang lain.

Harini saja kebetulan dia rasa nak duduk dan tengok Jo dan Mal buat kerja.Tak sangka dia dapat jumpa dengan gadis itu pula.

"Abang tanya ni berkenan ke,bang?"Mal tadi baru selesai melayan pelanggan yang membeli spaghetii turut menyertai Jo dan Affan.

"Ni lagi sorang.."Affan dah berura-ura nak mengangkat garfu ditangan.Ada yang benjol kepala kena ketuk sekejap lagi.

Mengusik saja kerjanya..

Mal mengelak dengan ketawa.

"Okay apa bang.Kak Ayra tu lawa kut.Nasib baiklah pangkat kakak kalau tak saya ngurat dah awal-awal dulu."Jo pula bersuara.

Affan hanya diam dan senyum.Malas nak dilayan.Kalau dilayan usikan tu nanti makin menjadi.

"Betul tu.."Mal angguk dengan tangan menarik seketul popia bergedil dari dalam pinggan Jo.

"Woi!!Janganlah ambik..Habis nanti."Laju kakinya diangkat untuk menyepak kaki Mal yang sedang berdiri.

"Sikit je."Mal laju mengelak dan menjauh.Jo diejek.

"Kau sini kau.."Jo dah bangun dan memaut leher Mal.Diluku kepala Mal yang tersarung topi.

"Abang nak saya mintak nombor Kak Ayra?Abang pun asyik kerja je.Tak pernah nampak dating pun.Mana tahu Kak Ayra ni jodoh."Mal yang sedang menunduk berlawan dengan Jo masih sempat mengusik Affan.

"Merepeklah korang ni.."Affan bangun membuang bekas kertas spaghetti aglio olio yang sudah kosong.

"Dah..abang nak keluar pergi kedai sekejap."Affan dah mencapai kunci kereta dari atas meja kecil.

"Okay bang!"Serentak keduanya menyahut.

Affan hanya ketawa melihat gelagat dua orang pekerjanya itu.

Macam-macamlah budak berdua ni.

Ayra Untuk AffanWhere stories live. Discover now