KUNCI kereta dicampak ke atas meja kopi di ruang tamu rumah keluarganya itu.Punggungnya dihempaskan atas sofa panjang empuk itu.Affan bersandar.
Tangan kanannya yang sedikit memerah itu digenggam dan dibuka beberapa kali menghilangkan lenguh yang terasa.Sakit pada tangannya tak sesakit hatinya sekarang ini.
Kepala disandarkan pada kepala sofa.Jari telunjuk dan ibu jarinya memicit pangkal hidungnya yang terasa berdenyut.Rasa marahnya masih bersisa bila muka Is melintasi ruang fikiran.
Kalau tak difikirkan ummi ajar dia adab,memang dah lama dia tarik tangan Ayra dan bawa lari dari situ.Tak sanggup rasa nak tengok Ayra diperlakukan seperti orang asing di dalam keluarga sendiri.
Affan tahu Ayra bukan tak nak mempertahankan dirinya tapi bertahun dilayan sebegitu lama-lama dia jadi percaya yang dia layak dilayan sebegitu.
Its a trauma response.
Affan tak salahkan Ayra untuk itu.
Entah macam mana Ayra sekarang.Pasti teruk dimarahi oleh ibunya.Ikut keras kepala Affan memang dia duduk saja di situ tapi mengenangkan sikapnya cuma akan jadikan Ayra mangsa kemarahan Puan Fatimah jadi dia balik saja.
"Abang Affan?"Suara ummi yang baru menyapa itu buat Affan mengangkat kepalanya.
"Eh,ummi tak tidur lagi?"Affan bertanya umminya yang dah duduk sekali disebelahnya.
"Terlelap dah tadi.Cuma terjaga tiba-tiba.Tengok jam nak dekat pukul 2 pagi dah.Teringat Affan kata nak balik sini malam ni.Tu ummi tengok ni."Datin Raihana menjawab soalan anaknya itu.
"Ouh yeke.."Affan senyum.
"Abang okay tak ni?"Datin Raihana menepuk perlahan peha anaknya.Wajah anaknya yang terbias riak gusar itu dipandang.
"Okay,ummi."Affan menarik senyum nipis.
"Jangan tipu ummilah.Ummi ni kenal anak ummi.Pening,sakit,risau..susah hati.Semua ummi tahu."Datin Raihana menyorot pandangannya ke arah Affan.
Affan ketawa halus.
"Emm sikitlah susah hati."Affan merapatkan ibu jari dan jari telunjuknya sebagai isyarat sedikit dengan sengihan.
"Pasal papa ke?"Datin Raihana bertanya risau.
Takut senyap-senyap Affan dan suaminya ada bergaduh lagi.
Affan menggelengkan kepalanya.
"Ummi..kalau Affan nak kahwin ummi rasa Affan dah sedia ke?"Affan mengalihkan tangan umminya dan terus meletakkan kepala berbaring di atas riba umminya.
"Alhamdulillah.Kenapa tak sedia pulak?Semua abang ada dah."Rambut Affan diusap lembut.
"Calon ada dah ke?"Datin Raihana tunduk memandang wajah Affan.
"Calon tu ada tapi ummi tak nak tanya ke macam mana orangnya?"Affan mendongak pandang wajah umminya.
"Ummi tak kisah.Kamu tu lelaki..pandailah kamu bimbing dia.Kamu yang kena siapkan diri nak jadi imam.Bagi ummi,elok budi bahasanya.Hormat ummi.Boleh tumpang kasih cukup dah."Dada Affan ditepuk perlahan.
Affan mencapai tangan umminya dan dikucup sekilas.
"Bagitahu je bila.Nanti ummi masuk minang je.Tapi jangan last minute pulak."Datin Raihana mencuit pipi Affan.
YOU ARE READING
Ayra Untuk Affan
RomanceAyra - gadis cantik yang terpaksa mendewasa sebelum usianya.Menjadi anak nombor dua dan sentiasa terpaksa menjaga orang di sekelilingnya.Saat orang lain memerlukan kekuatan,dia menjadi pemautnya.Namun,saat dia yang kehujanan ditimpa trauma dan kesen...