Bab 45

1.5K 100 1
                                    

MAJLIS walimatulurus Ayra dan Affan selesai jam sepuluh pagi.Ayra dan Affan perlu bersiap pula untuk majlis resepsi yang akan bermula jam 12 tengahari sebentar lagi di hotel yang terletak tak jauh dari rumah keluarga Ayra.

Ayra yang baru turun dari pelamin setelah bergambar dengan beberapa kawan lama dari sekolah itu melilau mata mencari kelibat seseorang.Pandangan dihala pula ke bawah dua khemah yang dipasang untuk ahli keluarga dan rakan terdekat Ayra untuk duduk dan menjamah makanan ringan yang disediakan.

Affan dah menghilang entah ke mana dipinjam sekejap oleh Khairul tadi.Agaknya berjumpa dengan sepupu-sepupu mereka yang lain.

"Ayra cari siapa?"Izzat yang datang entah dari mana itu dah berdiri sebelah Ayra.

"Tak ada siapa.."Ayra bersuara rendah.

Izzat mengintai sedikit wajah adiknya itu.Dia tahu ada sesuatu yang mengganggu fikiran Ayra.

"Cari ayah ya?"Izzat meneka.

Ayra diam.

Izzat melepaskan keluhan perlahan.

"Ayah balik dah lepas bergambar dekat masjid tadi.Tak cakap apa pun terus balik."Izzat memberitahu.

Kasihan melihat adiknya yang tercangak mencari kelibat ayah mereka.

"Ouh."Ayra membalas ringkas cuba menyembunyikan riak kecewa pada wajahnya.

Bahu Ayra dipaut.

"Jangan sedih-sedih.Kitorang ada.Biarlah ayah tu.Dia dah jadi wali Ayra..ada dalam gambar akad nikah Ayra pun abang dah bersyukur sangat.Semua terima kasih pada Affan."Izzat memujuk Ayra yang menunduk sedikit.

Ayra tarik senyum nipis.Tipu kalau dia kata dia tak sedih.Nampak sangat ayah memang tak sabar nak balik.Nampak sangat ayah datang sekadar memenuhi syarat bukan sebab tumpang bahagia untuk Ayra.

Begitulah..

"Untung Ayra dapat suami macam Affan.Nampaklah dia sayang Ayra sangat-sangat."Izzat menyambung lagi.

Ayra angkat muka pandang ke arah Affan yang sedang bergelak ketawa dengan nenek Ayra di bawah khemah yang tersedia.

Ya,memang dia beruntung tapi Affan beruntung ke dapat dia?

"Dahlah..tak nak muka muncung kalah panjang jambatan Pulau Pinang.Dapat laki handsome patut happy.Malam ni tidur peluk suami.Senyum sikit."Pelukan pada bahu Ayra dikejapkan.

"Ish abang ni.."Ayra menolak badan Izzat dengan bahunya.

Izzat hanya ketawa.

"Kak Ayra..MUA dah sampai tu."Ara yang baru keluar dari dalam rumah mereka itu melaung panggil Ayra.

Jarinya lurus menunjuk ke arah kereta Bezza yang baru memasuki laman rumah mereka.

"Haa okay.."Ayra angguk.

"Haa tu pergi masuk.Siap untuk majlis petang pulak."Izzat menolak lembut bahu Ayra.

"Abang nak seret si Affan tu pulak suruh bersiap."Izzat dah melangkah pergi mendapatkan Affan di bawah khemah.

Ayra turut mengorak langkah untuk masuk ke dalam rumah.Nak mencuci solekan nikah tadi dan menukar baju songket untuk majlis resepsi pula.

.

.

.

ARA membetulkan sedikit baju kakaknya yang sedang berdiri di luar pintu dewan hotel itu.Mereka menunggu kehadiran pengantin lelaki sebelum pengacara majlis memanggil pasangan mempelai untuk berjalan atas karpet merah yang dibentang sepanjang jalan menghala ke pelamin yang berhias gah dan cantik di dalam.

Ayra Untuk AffanWhere stories live. Discover now