Bab 29

1.7K 130 9
                                    

"BUAT apa sampai nak telefon pejabat agama?Saya nak sewa rumah je.Pejabat agama ada buat rumah sewa ke?"Ayra dah buat muka makin tak faham.

"Boleh tanya."Affan masih mengusik Ayra.

Seronok pula tengok muka Ayra yang blur tu.Buat Affan rasa saja nak memanjangkan usikannya.

"Ouh yeke?"respon Ayra lurus.

"Berapa sewa dia sebulan?"Tawa Affan terlepas.

Naif sangat Ayra ni pun.Affan dah berhenti ketawa dan senyum segaris.

"Apa yang lawaknya?"Ayra pandang Affan pelik.

Affan menggeleng kepala perlahan sembunyikan rasa geli hati.

"Tak mahal pun.Tiga ratus ringgit tunai je."Affan menjawab.

"Ouh..okaylah.Cukuplah gaji saya nak asingkan untuk tu."Ayra berkira-kira dalam kepala.

"Tapi rumah sewa ni special sikit.Awak tak payah keluar duit.Saya yang keluar duit.Special sebab datang pakej dengan saya sekali."Affan pandang muka Ayra nak melihat reaksi gadis dihadapannya itu.

"Haa?"Makin berpusing kepala Ayra.Makin Affan terangkan dia jadi macam makin hilang arah dengan perbualan mereka ni.

Dia yang terlalu lambat tangkap ke apa yang Affan cuba sampaikan?

"Kejap..kejap,Affan.Saya tak fahamlah.Saya nak sewa rumah je.Dahlah sampai kena telefon pejabat agama.Lepastu tak payah bayar sewa pulak.Awak main-mainkan saya ke?"Ayra dah bersandar pada kerusi berpeluk tubuh dengan muka macam nak marah.

Affan ketawa perlahan.Garang pun cantik.

"Tengok tu!Awak gelak lagi.."Muka Ayra semakin berkerut.Hatinya tiba-tiba rasa geram sebab rasa Affan sedang bermain-main dengan situasinya yang agak terdesak itu.

"Tak apalah.Tak jadilah.Biar saya cari sendiri rumah sewa."Ayra dah tolak kerusi yang dia duduk ke belakang sedikit dan dia bangun.Beg galas yang diletakkan pada kerusi kosong disebelahnya dah dicapai.

Affan angkat kening.Senyum masih ditahan.

Merajuk..

"Kahwin dengan saya."Affan masih duduk bersandar pandang ke arah Ayra yang dah berdiri itu.

Pergerakan Ayra terhenti.Laju kepalanya menoleh melihat muka Affan.

"A-awak ni..Ni bukan waktu sesuai nak bergurau,Affan."Ayra membalas gugup.

Dia cuba menafikan.Affan saja mengusikkan?

"Siapa kata saya bergurau?"Affan balas pandangan Ayra.

Ayra tak tahu nak beri reaksi apa.

Niat cuma nak minta tolong Affan soal rumah sewa kenapa tiba-tiba jauh pula menyasar sampai ke kahwin.

"Saya pulak nak minta tolong awak boleh?"Affan turut bangun dari kerusi.

Dibiarkan saja Ayra yang sedang terpinga-pinga dan bingung dengan ayat dia tadi.

Telefon pintar atas meja diambil dan dimasukkan ke dalam kocek seluar jeans yang dipakai.

Ayra cuma memerhati gerak-geri Affan.Dia pening dengan sikap Affan sekarang ni.Memang saja nak biarkan dia tergantung berteka-teki ke apa?

"Minta tolong apa?"Ayra bertanya semula.Ayra pun malas nak bertanya lebih lagi.

Mungkin tadi Affan saja mengusik macam selalu.

"Jom,teman saya cari hadiah untuk Elly."Affan menapak ke arah Ayra.

Ayra Untuk AffanWhere stories live. Discover now