"AWAK ni suka main-mainlah Affan."Ayra bersuara.Lebih kepada nak menenangkan hati sendiri yang dah berdegup kencang macam apa.
"Saya mungkin banyak usik awak tapi kalau soal hati dengan perasaan ni saya tak pernah lagi main-main."Affan membalas serius.
"Saya bukan jenis orang yang suka bagi harapan dekat orang lain tak tentu pasal."Affan menyambung lagi.
"Elly tu?"Ayra bertanya dengan kening bertaut.
"Kenapa dengan Elly?"soalan dibalas soalan.
"Bukan Elly tu ke someone special awak?"Soalan Ayra buat Affan ketawa.
"Ouh..tu yang awak jealous tadi tu?"Ketawanya dah berganti dengan senyum mengusik.
Ayra diam.Rasa merah pipinya menahan malu.
"Mana ada saya jealous."Ayra menafikan dengan dahi berkerut.
Affan ketawa lagi.
"Mulut boleh tipu tapi muka dengan gaya awak tak boleh."Affan sambung mengusik.
"Eii dahlah."Muka Ayra dah sedikit mencuka.
Affan senyum.
"Elly tu adik saya.Yang 9 tahun tu.Ayra tu baru nama someone special untuk saya.Okay?"Affan angkat kening pandang Ayra.
Ayra cuma diam.Malu bila dia dah main serkap jarang saja.
"Sekarang ni boleh ambik dulu tak beg cincin ni?Tangan saya dah naik kejang ni hulur dekat awak."Affan menggoyang-goyangkan beg kecil di dalam tangannya yang dari tadi dihulur ke arah Ayra.
"Saya tak boleh terima.Mahal sangat ni Affan.Lagipun cincin ni untuk apa?"Ayra hanya memandang huluran beg itu.
Affan menghela nafas dengan senyum kecil.Beg tadi dah jatuh dibawa ke sisinya semula.
"Tu maksud saya tadi Ayra masa saya cakap pasal rumah sewa tu.Pasal pejabat agama.Pasal saya yang keluar duit."Affan membalas.
"Saya tengah ajak awak kahwin ni,"sambung Affan semula.
Sekali lagi jantung Ayra rasa macam kena renjatan elektrik entah berapa ribu watt.
Affan punya gaya ajak kahwin macam tengah ajak dia tengok wayang.Macam tak ada apa.
Boleh tahan blur Ayra ni tapi Affan suka.Seronok mengusik.
"Cincin ni promise ring dari saya.Tanda janji saya nak kahwin dengan awak.Cuma saya nak selesaikan beberapa perkara sebelum kita kahwin.Awak tunggu saya ya?"Anak mata Affan memandang tepat ke dalam anak mata Ayra.
Ayra melarikan pandangan bila rasa degup jantungnya dah tak mampu dikawal.
"Siapa kata saya nak kahwin dengan awak?"Ayra menyoal dengan pandangan ditala ke arah pengunjung lain yang lalu-lalang di situ.
"Awak tak nak ke?"Affan menyoal kembali.
Ayra diam.
"Diam maksudnya setuju orang kata.."Affan menambah selamba.
"Eii awak ni.Yakin je."Ayra menjulingkan matanya ke atas.
Menafikan tidak..mengiyakan pun tidak.
Tipu kalau dia kata hati dia tak terusik dan berbunga dengan cara Affan mengajak dia kahwin walaupun tiba-tiba.Namun,jauh di sudut hati ada satu perasaan sangsi,rasa tak layak dan takut untuk menerima.
"Saya yakin."Affan menjawab tanpa ragu-ragu.
Terlepas juga ketawa kecil dari mulut Ayra dengan jawapan Affan.
YOU ARE READING
Ayra Untuk Affan
RomanceAyra - gadis cantik yang terpaksa mendewasa sebelum usianya.Menjadi anak nombor dua dan sentiasa terpaksa menjaga orang di sekelilingnya.Saat orang lain memerlukan kekuatan,dia menjadi pemautnya.Namun,saat dia yang kehujanan ditimpa trauma dan kesen...