#PK42

61.6K 1.7K 13
                                    

Kini kandunganku sudah masuk 9bulan. Tahun ini aku beraya bersama sama dengan keluarga ku. Esok , kami akan menyambut hari raya buat pertama kalinya sebagai sebuah keluarga.

Malam raya ni, kami semua berkumpul di rumah ibu mertuaku memandangkan aku ini anak yatim. Riuh sungguh rumah ibu mertuaku memandangkan Keluarga Atie dan Shahrul juga turut beraya di sini pada tahun ini.


Syafiq sedang bermain dengan Sarah dan Iman di luar rumah. Main apalagi malam raya cenni, mestilah bunga api. Aku pula sedang membantu ibu mertuaku dan Atie sedang membuat kuih raya. Puas ditegah oleh mereka, namun aku tetap degil ingin turut sama membantu didapur.

Khairul dengan bapa mertuaku sedang membakar lemang. Sumpah aku sungguh teruja untuk menyambut hari raya bersama.

Pinggang ku mula berasa lenguh, jadi aku meminta izin mereka untuk duduk diruang tamu. Aku mengurut lembut pinggang ku yang rasa lenguh itu.

Kemudian anak anak masuk kedalam rumah dan duduk menyertai aku di ruang tamu.

"Umi, umi kenapa kencing dekat sofa?" Syafiq menegur ku. Aku kencing? Eh tak. Mana ada aku kencing.
Kemudian aku melihat di sofa sudah basah. Sah! Air ketumban aku dah pecah.


"Abang!!!!!!!" Aku memanggil khairul. Perut ku mula terasa sakit.

"Abang!!!" Kali ini jeritan ku makin kuat.


Ibu mertuaku serta Atie datang menghampiri ku.

"Kenapa ni Sya?" Soal mereka..

"Sakit! Bu sakit." Aku mengaduh kesakitan.

"Ya Allah budak ni dah nak beranak. Atie, cepat panggil Khai." Atie kemudian pergi memanggil Khairul. Ibu mertuaku sedang menenangkanku.

Tidak lama kemudian Khairul pun tiba di ruang tamu. dia mendekati aku dengan wajah yang risau.

"Sabar sayang sabar. Mengucap.. Tarik nafas panjang panjang." Khairul memimpin aku ke kereta.

"Walid nak ikut!" Kata syafiq.

"Fiq duk rumah dengan nenek and atuk ye. Walid nak bawak umi pergi hodpital. Adik dah nak keluar." Atie memujuk Syafiq agar tinggal dirumah saja.







Khairul memandu kami ke hospital.






*****

Peluang KeduaWhere stories live. Discover now