-Aashraf Pov-
KRINGGGG KRINGGGG!!!!
Tidur aku terganggu dek kerana terkejut dengan bunyi jam loceng yang bertugas untuk membangunkan Aku pada pagi itu. Tangan Aku mulai meraba-raba di meja katilku untuk menghentikan bunyi jam tersebut dan sambung tidur semula. Baru pukul 5:00 a.m masih awal lagi untuk aku bangun bersiap-siap kesekolah. Jadi aku ambil keputusan untuk sambung tidur dan bangun semula pada pukul 6 nanti. Bodohnya apa function aku kunci jam pukul 5:00 a.m tadi..
"Abang bangun."
Baru saja aku ingin melelapkan mataku semula, tiba-tiba ada seseorang yang ketuk pintu bilik aku untuk mengejutkan aku bangun. Haduhh kacau daun betul. Baru nak sambung tido!
Aku mengambil bantal yang berada disebelahku lalu menekup dikedua belah telinga aku. Saje buat-buat tak dengar dengan ketukan pintu tersebut.
PAPP!!
Tiba-tiba aku terasa peha aku ditepuk oleh seseorang dengan kasar.
"Sakitlah!" kata aku dalam nada kesal.
"Bangun. Pergi mandi cepat. Lupa ke harini first day Abang masuk sekolah menengah?" shit! Kenapa ingatkan aku benda tu. Serius aku malas gila kalau ada orang cakap pasal hal sekolah-sekolah ni dekat aku. Spoil my mood je pagi-pagi ni.
"Alahh Long.. Awal lagi kan nak bersiap-siap..sekarang baru pukul 5:10 pagi. Bagi lah Abang tidur sekejap." Rengek Aku pada lelaki yang berada dihadapan Aku yang berpakaian jubah putih dan berkopiah, merangkap Abang sulung Aku.
"Jangan nak mengada. Baru hidup ke kat rumah ni? Macam biasalah mengaji dulu sementara tunggu azan subuh berkumandang. Dah pergi cepat!" Kata Along dengan nada yang sedikit tegas lalu berjalan menuju ke pintu bilik Aku untuk keluar semula.
Dan aku? Apa lagi, nak tak nak memang kena dengar juga cakap Abang sulung Aku ni. Bukannya apa.. Aku sebenarnya takut dengan Abang aku yang seorang ni. Mana taknya, dah lah muka bengis. Dah tu kalau bercakap dingin je. Sedingin ais batu. Garang? Tak payah cakap! Tegas? Lagi lah..
"Dalam masa 15 minit Along tahu Abang dah ada kat bilik solat nanti. Lambat, siap!" aku melihat Along keluar dari bilik aku setelah dia menghabiskan kata-katanya. WHAT? 15 minit? Bermaksud aku kena ada kat situ pukul 5:30 a.m. Wehh agak-agak lah pon Along ni. Mana cukup 15 minit untuk aku bersihkan badan Aku. Aku tengok jam dinding bilik aku. 5:17a.m. Arghhh!! Along kejammmm!!! Aku terus bergegas masuk ke dalam bilik air yang berada dalam ruangan bilik aku.
.
.Aku masuk kedalam bilik solat yang terletak di tingkat dua di rumah banglo keluarga aku dengan penuh cermat. Kedengaran bunyi alunan ayat suci al-quran yang keluar dari mulut penghuni dalam bilik solat ini jelas kedengaran di telingaku. Aku melihat ayah aku, 2 abang aku dan 2 lagi adik perempuan aku yang sedang kusyuk mengaji sambil menunggu azan subuh berkumandang. Aku tak nampak ibu kat bilik solat ni. Hmm mungkin ibu period kott that's why tak ada disini. Mesti ibu ada kat dapur tolong bibik siapkan sarapan.
Aku tengok ayah dan adik-beradik aku yang sedang mengaji. Haihh kusyuk betul mereka ni mengaji sampai-sampai tak sedar kalau aku dah pun masuk dan mula mngambil al-quran disitu.
Aku duduk dihadapan abang kedua aku yang sedang membaca Surah Al-Lukman dengan taranumnya yang sangat sedap bila didengar. Tanpa melengah masa lagi, aku pun mulai membuka Al-Quran dan mengalunkan bacaan sekaligus disemak oleh abang kedua aku yang lebih mesra aku panggilnya dengan panggilan Angah. Lagipon surah yang dibaca oleh angah telahpun disemak oleh ayah tadi.
Eleh! macam lah aku tak tau. Aku pasti jadi orang terakhir yang akan disemak oleh ayah ketika mengaji. tapi sebelum surah aku disemak oleh ayah, salah seorang abang aku harus semak surah dan bacaan aku dulu supaya bila ayah semak aku mengaji nanti, lancar saja bacaan dan tajwid aku. Dan ye, aku pilih angah utuk semak surah yang aku baca. Tak nak lerr aku suruh Si Singa Jantan a.k.a Along aku yang semak bacaan aku mengaji. Tak pasal-pasal aku kena libas dengan rotan yang ada kat tangan dia sekarang ni yang sedang mendengar adik bongsu aku membaca surah Al-Kafirun.
KAMU SEDANG MEMBACA
Cinta Matiku[Boyxboy] (Complete)✔
Roman pour AdolescentsWarning: 🔞❗️❗️ ⚠️ || Read at your own risk! -Aashraf- Dia melipat kembali sepucuk surat pemberian daripada lelaki itu. Sejurus dengan itu air matanya mengalir dengan begitu deras buat kesekian kalinya. Hatinya benar-benar rapuh setiap kali membaca...