Bab 16

5.4K 186 13
                                    

-Author Pov-

"Kita main basketball jom" ajak Amber kepada Aashraf.

"Tak nak lah. Aku tak suka main basketball" kata Aashraf seraya menolak ajakan gadis itu.

Sebenarnya ada sebab kenapa Aashraf menolak ajakan Amber. Dia mencuri-curi tengok Zach yang sedang bermain basketball di gelangang sekolah mereka tersebut bersama Zaquan dan team basketball yang lain. Bukannya apa, ikutkan dia tak nak terserempak dengan lelaki itu. Takut nanti Zach akan apa-apakan dirinya. Tapi pada masa yang sama dia rasa seperti seronok dapat lihat Zach pada hari itu.

"Lah.. Abistu kau nak main apa?"

"Bola sepak."

"Alaa.. Kau pandai ke main bola sepak?"

"Kau jangan pandang aku sebelah mata.. Aku dulu kat sekolah rendah jadi wakil pasukan bola sepak ok.." kata Aashraf sejujurnya. Dia memang pandai main bola sepak, dan itu adalah salah satu sukan favouritenya.

"Yelah-yelah. Jom je lah main basketball?"

"Malas lah aku. Lagipun aku tak pandai main basketball"

"Ohh.. Macam tu ke.. Ok lah. Kita pilih permainan lain" kata Amber dengan nada kecewanya sambil berjalan melihat-lihat pelajar Maxwell bersukan. Ada yang main bola sepak, bola jaring, badminton, lumba lari, lontar peluru dan lain-lain.

Sedang mereka sibuk berjalan, Amber teringat akan sesuatu perkara. Dia terus memandang wajah lelaki manis itu.

"Kau cakap tadi kau tak pandai main basketball ye?" soal Amber semula. Kali ni dia pandang wajah Aashraf dengan pandangan tidak puas hati.

"Ha'ah. Kenapa?"

"kau nak menipu aku ye? Kau ingat aku tak tau Along kau tu team basketball sekolah kita? Yang selalu bertanding dengan sekolah-sekolah sampai menang berturut-turut? And then Abang kau yang Zafran tu, kau ingat aku tak tau dia tu tahun lepas dapat pingat emas sebab bertanding badminton dengan sekolah Riverasea peringkat negeri?"

"Ok jadi apa kaitannya?" Aashraf mula jadi cuak. Dia takut Amber dapat hidu sesuatu.

"Hohoho Menipulah kalau kau kata kau tak pandai main basketball. Mesti kau pernah practice main basketball dengan abang-abang kau kan? Mesti Zaquan pernah ajar kau dgan Zafran. Supaya dia boleh lah berlatih dengan korang jika teamnya sibuk dengan hal masing-masing kan?" Amber pandang wajah Aashraf menunggu jawapan dari lelaki manis itu.

'Tak guna.. Macam mna dia boleh tau..' kata Aashraf dalam hati.

"Kalau kau tak pandai main pun at least benda basic dalam permainan basketball mesti kau tau" kata Amber lagi membuatkan Aashraf terpaksa jujur saja dengan Amber.

"Ok.. Aku jujur.. Aku pandai main basketball, aku pandai main bola sepak dan aku pandai main badminton. Puas? tapi tak ada lah pandai mana pun. Gitu-gitu je." kata Aashraf sambil menyilangkan kedua belah tangannya di dada.

"Haa bagus! Dah jom!" Amber menarik tangan Aashraf untuk pergi ke gelanggang bola keranjang.

"Heishh.. Aku tak nak lah" Aashraf menahan tangannya daripada ditarik oleh Amber.

Cinta Matiku[Boyxboy] (Complete)✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang