1

14.4K 248 2
                                    

Alia membuka matanya. Masih terasa hangat pelukan si suami yang masih enak diulit mimpi. Dia sedar, dia hanya bermimpi. Mimpi yang menakutkan para isteri.

Alia memalingkan badannya. Menghadap si suami. Wajah itu, ditatapnya. Lama. Senyum terukir dibibirnya.

Jarinya mula bermain disegenap inci wajah suaminya. Lama jari itu terletak dibibir si suami. Bibir yang selalu mengungkap kata cinta dan rindu buat dirinya.

Tiba-tiba jarinya dikemam dibibir itu. Kemudian, tangan yang memeluknya, kini menggenggam jari jemarinya yang meneroka wajah dihadapannya.

"Lama dah buat kerja macam ni?" Tanya si suami.

"Iman..." Dan Alia ketawa.

Iman turut sama ketawa. Rasa bahagia bila tawa si isteri adalah bunyi pertama yang didengarinya setiap pagi. Rasa bahagia bila dapat membahagiakan isteri yang sangat dicintai. Dan dia ingin menzahirkan kebahagiaan itu dengan perbuatan.

"Jangan nak mengatal sangat. Anak-anak nak sekolah. Bapa anak pun nak kena pergi kerja." Tahan Alia.

"Ala... Pandai-pandailah anak-anak nak siap. Dah 10 tahun dah pun. Bukan kecil lagi." Iman merajuk manja.

Hakikatnya, dia sendiri sedar. Dia masih belum mandi. Sekejap lagi, pasti anak-anaknya akan masuk ke bilik untuk solat subuh berjemaah. Takkan nak biar anak-anak nampak perbuatan bonda dan bapa mereka.

Dia mencium pantas bibir isterinya sebelum bangun dari katil.

Alia turut sama bangun. Dipeluknya leher Iman dari belakang, kemudian dengan sengaja, dia mengangkat kakinya supaya Iman mendukungnya.

Iman senyum dan terus berjalan bersama beban dibelakang badannya. Dia anggap ianya sebagai senaman pagi. Tanpa peralatan gym. Senaman awal pagi ditambah dengan rasa bahagia.

Alhamdulillah.

Takkanku RayuWhere stories live. Discover now