[28]Realizing It

97 11 0
                                    

Istana Asteon Kingdom,malam,9:20 p.m.

Robert termenung,merenung wajahnya pada cermin.Pipinya dicubit buat kali ke-30.

"Ianya sakit dan aku tak bermimpi",ucapnya.

Perbualan dengan Nad pada petang tadi masih menganggu fikirannya.Perbualan tentang khabar angin dia dan Einhart sedang bercinta.

"Aku dengan puteri Einhart?Itu mustahil...tak mungkin tuan puteri akan jatuh cinta dengan aku....lagipun..."

Wajah Einhart yang tersenyum,memegang sejambak bunga yang merupakan milik pengantin perempuan ketika majlis perkahwinan 13 tahun lalu,muncul dalam mindanya.

"Puteri Einhart,seorang Ruler yang tak dibenarkan berkahwin,begitu juga jatuh cinta.Siapalah yang sebarkan khabar angin ni...",Robert menggaru kepalanya yang gatal sebab belum mandi lagi.

-------

Di bilik Einhart,

Lampu tidak dipasang,malah pintu balkoni ditutup dengan langsir,tidak membenarkan apa-apa cahaya memasuki biliknya.

Puteri itu baring atas katilnya dengan menekup mukanya pada bantal yang dipeluknya.Matanya bengkak dan masih merah,seperti baru berhenti menangis.

'Dan ia boleh menjejaskan reputasi kamu sebagai Ruler of Asteon Kingdom'

Bantal dipeluk lebih erat apabila Einhart teringat kandungan surat yang dihantar oleh Aristiria pada petang tadi.

"Tidak....saya dah buat kesilapan...saya dah buat sesuatu yang melanggar peraturan Asteon Kingdom untuk pemerintah....",suara Einhart menggeletar,ketakutan.

Ketika itu,gadis misteri memakai sundress muncul dalam bilik Einhart,terapung disebelah Einhart yang berbaring atas katil.

Siapa kata kau dah langgar peraturan Asteon Kingdom?Tiada pun peraturan yang mengatakan kau dilanggar jatuh cinta.

Gadis itu turun dari katil dan duduk atasnya.

Tapi,jatuh cinta dengan seseorang akan membuatkan kau ingin bersama dengan dia.Dan akan melanggar peraturan [Pemerintah tak dibenarkan berkahwin]...

Selesai berkata begitu,gadis itu terus menghilangkan dirinya.

Einhart masih mengalirkan air yang jernih dari mata birunya.

'Kalau ini berterusan,saya takkan daoat fokus dengan kerja....Robert,saya kena jauhkan diri dia daripada saya'

Puteri itu sudah pun membuatkan keputusan demi mengembalikan reputasinya semula.

-------

"Misi di daerah lain?",soal Robert.

"Ya.Askar di daerah tersebut perkukan seseorang yang berkemahiran tinggi untuk melatih mereka berlawan.Disebabkan Mimi tiada,jadi kau dipilih untuk gantikan tempat dia",ujar Nad panjang lebar dalam satu nafas.

"Okay,berapa lama?",soal Robert.

"Selagi tuan puteri tak arahkan kau pulang,selama itulah kau akan mengajar kat sana",kata Nad,lalu memberikan kertas ditangannya pada Robert.

THIRD LOVE:THE HISTORICALWhere stories live. Discover now