KEMBALI lagi dalam rancangan mengarut dari Diandra dan Zulfa. Kali ini rancangan mereka adalah tentang gula-gula getah. Apa yang akan mereka berdua lakukan?
"Banyaknya chewing gum! Nak satu?" minta Ryan dan baru sahaja dia ingin mengambil gula-gula getah itu tangannya telah dipukul oleh Diandra.
"Kau tak suka perisa ni. So, here your favourite chewing gum. Double mint!" kata Diandra dan memberikan Ryan gula-gula getah itu. Lebar senyuman Ryan apabila dia mendapat gula-gula getah kegemarannya.
"Thanks Dian, you know me so well." Ryan mengucapkan terima kasih dengan ikhlas. Gula-gula getah itu dikunyah. Diandra hanya sekadar mengangguk dan melihat Ryan.
'I know everything about you because I like you.' Hati Diandra mendesis dan matanya masih lagi memandang Ryan. Ryan Isa. Seorang lelaki yang berjaya mengambil hatinya walaupun lelaki itu tidak tahu bahawa Diandra sudah lama menaruh perasaan terhadapnya.
Diandra mahu mengaku tentang perasaanya terhadap Ryan, tetapi dia takut dia tidak diterima. Argh, kenapa perasaan ini perlu hadir?
"Dian? Diandra!" panggil Ryan dan kali kedua suaranya sedikit kuat untuk menyedarkan Diandra dari lamunan.
"Yeah, why?"
"Sejak bila kau suka daydreaming ni?" tanya Ryan dan ketawa kecil. Kelakar pula dia melihat wajah Diandra yang baru tersedar dari lamunan. Nampak terlalu polos. Diandra hanya menggeleng dan kepalanya digaru walaupun tidak berasa gatal.
"Diandra, let's go. Sudah tiba masanya kita jalankan misi! Hurry up!" kata Zulfa dengan riang dan dia sudah mula menguyah lima gula-gula getah. Lagi lima, Diandra yang akan mengunyah.
"Misi? What mission?" tanya Ryan yang ingin tahu. Diandra menggeleng supaya Zulfa tidak memecahkan rahsinya tetapi Diandra terlambat apabila Zulfa terlebih dahulu membongkarkannya.
"Misi untuk kalahkan Rizqi!" kata Zulfa dan nasib tidak terlalu kuat. Kalau tidak pasti ramai yang akan tahu.
"What?"
DIANDRA Eira menggelengkan kepalanya apabila Ryan tetap ingin mengikutnya dan Zulfa untuk melihat rancangan jahat kami berdua.
'Shame on you, Dian! Your crush already knows your bad behaviour. Ergh, stupid!' desis hati Diandra geram dengan dirinya sendiri. Tangannya ditepuk Zulfa dan dia terus memandang Rizqi yang sedang menuju ke tempat disebalik pintu.
Kali ini pasti menjadi! Gula-gula getah itu diletakkam di tempat sandar dan juga tempat duduk. Tunggu masa sahaja untuk dia duduk.
Baru sahaja punggung Rizqi ingin duduk tiba-tiba terdapat sekumpulan gadis datang ke arahnya dengan sekuntum bunga ditangan untuk diberikan kepada Rizqi.
"Rizqi Han!" jerit mereka semua gedik. Mata Diandra dijelingkan ke atas.
"Rizqi famous sangat ke Dian?" tanya Ryan dan dibalas dengan anggukan. Sejak sekolah rendah lagi sudah ramai yang tergila-gilakan dengan kekacakan Rizqi. Tapi itupun kena buli. Rizqi hanya tersenyum melayan karenah gadis-gadis itu.
"Rizqi Han? Who did this?" tanya salah seorang dari sekumpulan gadis itu. Rizqi terus melihat gula gula getah yang berada di tempat duduknya. Riak wajahnya masih selamba tetapi mereka tidak tahu yang sebenarnya Rizqi sedikit terkejut. Siapa yang berani lakukan ini semua kepada dirinya?
"Saya dah tolong lap. You can sit later," katanya dan tersenyum gedik. Suka dia apabila dapat menarik perhatian Rizqi.
"Shit! Terlepas lagi?" kata Diandra perlahan dan bangun. Lain kali dia akan lakukan sendiri hingga Rizqi akan jatuh ke atas perangkapnya. Tak boleh jadi. Kali kedua pun Rizqi masih selamat.
"Dah, jom. Buang masa je kita tunggu sini!" kata Diandra dan melangkah pergi. Manakala Ryan dan Zulfa terpinga-pinga lalu mengikut langkah Diandra. Tanpa dia sedar, ada ekor mata yang melihatnya dan tersenyum.
"DIANDRA! Wait!" panggil Zulfa dan berlari mengikut Diandra ke Cafe. Langkah Diandra terlalu laju sampaikan Ryan dan Zulfa tidak dapat mengejar Diandra. Marah sangat nampaknya.
"What?" soal Diandra dan memberikan sekeping wang bewarna hijau kepada juruwang di hadapannya itu. Air fresh orange menjadi pilihan. Dia ingin menghilangkan rasa panas di dalam hatinya. Sama juga dengan Ryan dan Zulfa. Setelah mereka membeli air, mereka berdua duduk di hadapan Diandra yang sedang menghirup air fresh orange itu dengan rakus.
"Sabar Dian," kata Zulfa perlahan. Muka Diandra semakin merah. Mungkin dia marah ataupun dalam kepanasan memandangkan tadi mereka terpaksa berlari.
"Tengah sabar ni! Kalau tak sabar dah lama aku tumbuk dia dekat situ!" ujar Diandra geram. Zulfa memandang Ryan untuk meminta bantuan bagi memujuk Diandra dan berharap pujukan itu menjadi.
"Dian, take a deep breath first. Slowly," suruh Ryan lembut dan menyuruh Diandra menarik nafas. Diandra lakukan apa yang disuruh tetapi hatinya masih dalam kepanasan.
"Okay, I think you need to stop from doing this. Kita kan dah nak graduate tahun ni? Tunggu sikit je lagi," ujar Ryan dan memandang Diandra yang hanya melihat air fresh orangenya dari tadi.
"That's why I'm doing this! I want to make memories with him! Bad memories!"
Ryan menggelengkan kepalanya. Diandra agak keras kepala jadi susah dia ingin menasihati Diandra.
"Dian, kita dah besar. We're all adults! Just talk to him nicely," kata Ryan lagi. Diandra menggeleng tidak setuju.
"Talk to him nicely? Huh, dalam mimpi!" ujar Diandra tegas. Mereka berdua tidak terkejut dengan sikap keras kepala Diandra. Sudah lama mereka dengan Diandra.
"Fine, I'm doing myself. But I still need your help, Fa. Aku takkan libatkan kau dalam hal ni dah tapi tolong bagi idea dekat aku untuk kenakan dia," minta Diandra dan membulatkan matanya agar Zulfa cepat-cepat setuju.
"Okay okay!" Kata Zulfa tanpa berfikir. Mata tajam Diandra benar-benar membuatkan dia takut.
"Aku akan kalahkan kau!"
YOU ARE READING
C | Butterfly
Romance"Seekor kupu-kupu selalu mengingatkan kita bahawa akan ada kebahagiaan selepas kesakitan." 𝐛𝐮𝐭𝐭𝐞𝐫𝐟𝐥𝐲 - 𝟐𝟎𝟐𝟐 @khyrin