56. fix

62 7 0
                                    

"Tak ada berita pasal esok ke? Kenapa kau orang berdua senyap? Selalunya ada saja nak report," soal Diandra bingung.

Tidak pernah pula mereka berdua tidak memberitahu Diandra tentang DE'S Site tetapi untuk kali ini dia dapat rasakan yang Umar dah Ihsan sedang menyembunyikan sesuatu darinya.

Kini mereka berada di kedai makan sebelum pergi ke DE'S Site. Ihsan tersedak mendengar soalan Diandra manakala Umar hanya berlagak biasa sedangkan di dalam hati turut berdebar untuk memberitahu hal yang sebenar.

"Tersedak pulak. Dah kenapa dengan korang ni? Ada apa-apa ke yang korang sembunyikan dari aku?" soal Diandra lagi. Dia rasa suspicious dengan Umar dan Ihsan.

"Err.."

"Nothing. Esok, ada sebuah syarikat nak buat company reunion. So tempat DE'S Site dipilih. Kami tak bagitahu kau sebab tak mahu beban kan kau lagi dan kami berdua boleh handle. Don't worry. Nak join sekali jom," balas Umar tenang. Tidak seperti Ihsan yang tidak tahu ingin berlakon. Dasar.

"Are you sure? Nothing else? Kenapa kau berdua macam sembunyikan sesuatu? Pakcik Umar dengan Pakcik San jangan macam-macam. Potong gaji kang."

"Betul, takkan kami nak tipu?" kata Ihsan pula apabila pahanya dicubit oleh Umar menandakan untuk bersuara.

"Okay fine. Kalau dah macamtu, aku nak jemput ayah datang sekali esok. Berkawan dengan syarikat tu. Mana tahu kenal ke kan?" Terbuntang mata mereka berdua.

Oh tidak, pasti akan ada drama yang berlaku lagi. Jika Carlo datang, Camilia datang dan Rizqi datang pasti jadi keluarga bahagia kan?

"Hm, good idea. Jemput jemput," ujar Ihsan dengan nada yang sedikit tergagap. 

Aduh, kalau Diandra tahu syarikat siapa yang ingin datang pasti dia bantah sama sekali. Mahu sahaja Ihsan beritahu tetapi Umar tidak benarkan.

Diandra mengangguk lalu bangun dari kerusinya untuk menghubungi Carlo. Selepas sahaja Diandra pergi, baru mereka berdua dapat bernafas seperti biasa.

"Hello, good morning ayah," sapa Diandra riang di corong telefon.

"Hi honey. Morning too. So, kalau Dian call ayah ni mesti sebab nak cakap pasal your DE'S Site, right?"

"Of course. Esok ada satu syarikat datang buat company reunion gitu. Ayah datang please. Lagipun ayah dah lama tak balik Malaysia kan?" Diandra memujuk Carlo untuk datang ke Malaysia.

"Alright. Nanti ayah sampai sana dengan Mama Cami okay? As soon as possible I will come to you," balas Carlo dan tersenyum walaupun dia tahu Diandra tidak dapat melihat reaksinya.

Diandra masih sama seperti dahulu, sentiasa memberitahunya tentang hari-harinya. Sememangnya itu perangai Diandra sejak kecil.

Cuma satu sahaja Diandra masih belum beritahu dan tidak akan pernah diberitahu.

"Okay ayah. I'm waiting you here. Make sure ayah datang. Bye ayah."

"Bye honey."

Panggilan itu ditamatkan. Diandra tersenyum gembira. Tidak sabar dia ingin bertemu dengan Carlo dan Camilia esok. Kalau bukan esok, pasti lusa.

Dia tahu ayahnya tidak akan pernah mungkiri janji seperti..

Reaksi Diandra berubah. Cepat-cepat dia menghilangkan nama itu daripada otaknya dan pergi menuju ke arah Umar dan Ihsan yang seperti bergaduh. Apa yang digaduhkan pun tak tahu.

C | ButterflyWhere stories live. Discover now