RIZQI Han memegang tangan Diandra yang penuh dengan kesan luka dan lebam itu lembut. Dua peluru di perut Diandra selamat dikeluarkan dan bernasib baik Rizqi sempat membawa Diandra ke hospital.
Kalau dia lambat, mungkin Diandra akan kehilangan banyak darah dan mati. Umar dan Ihsan juga sedang berehat di bilik sakit masing-masing. Mereka bertiga telah dirawat dan masih belum sedarkan diri.
"Siapa yang buat kau macam ni?" tanya Rizqi perlahan. Tangisannya juga sudah mengalir ke pipi. Rambut Diandra di usap perlahan lalu matanya turun ke pipi dan bibir Diandra.
Tidak sanggup dia melihat luka-luka yang ada pada Diandra. Teruk. Tersangat teruk. Rizqi berasa kesal dengan dirinya kerana tidak dapat menolong Diandra ketika dia berada dalam kesusahan.
"Maafkan aku.."
MALIQUE memandang Carlo dan Matthew yang sedang terbaring lemah di atas katil pesakit itu. Mujurlah, kecederaan Malique tidak teruk. Hanya sekadar luka ringan. Namum tidak bagi Matthew dan Carlo.
Tangan kanan Matthew cedera parah dan perlu dibalut akibat tangannya patah. Perut Carlo pula dijahit kerana lukanya terlalu dalam. Sekarang, masing-masing sedang merehatkan diri.
Manakala Camilia yang berada di rumah dari semalam tidak senang hati. Panggilan tidak diangkat, emel tidak dibalas. Fikiran Camilia runsing.
Perasaan cemasnya semakin menjadi-jadi. Tiada langsung khabar berita dari mereka berdua. Adakah Diandra dan Carlo baik-baik sahaja?
SUDAH pukul 1 petang, Diandra masih belum sedarkan diri. Umar dan Ihsan baru sahaja keluar dari bilik sakit Diandra untuk menziarahinya tadi.
"Pakcik, macam mana ni semua boleh terjadi?" tanya Rizqi dan memandang Umar dan Ihsan. Dia ingin tahu punca pergelutan ini berlaku.
Umar mengeluh terlebih dahulu sebelum dia memulakan penerangannya.
"Sebenarnya, ini kali kedua dia kena serang tapi kali ni paling teruk sampai kena tembak. Haritu, lengan dia kena hiris je. Nasib kami berdua datang lorong tu kalau tidak aku rasa budak tu tak selamat."
Kena hiris? Rizqi cuba mengingati sesuatu. Ya, sewaktu di perkhemahan.
"Lengan belah kanan ke yang dia kena hiris tu?" tanya Rizqi dan dibalas dengan anggukan. Terus wajahnya diraup.
"Malam semalam, kami berdua pergi lorong tu sebab itu tempat biasa kami lepak dari dulu lagi dan lelaki-lelaki bertopeng tu dah ada dekat situ, siap pegang pistol. Dia paksa kami berdua hantar mesej pada budak ni suruh datang lorong tu lepastu kami kena belasah," sambung Ihsan dan mengeluh perlahan.
"Setahu kami, budak ni takkan pernah cari pasal. Tapi kali ni lain. Macam ada orang yang arahkan lelaki bertopeng tu semua untuk bunuh budak ni. Orang yang sama datang. Mesti ada orang yang arahkan."
Itulah penerangan yang diterangkan oleh Umar dan Ihsan dan panjang lagi. Mahu sahaja dia tahu siapa yang lakukan semua itu.
MATTHEW sudah sedarkan diri. Sedar sahaja Matthew, terus Malique menyuruhnya keluar dari bilik sakit untuk dia beritahu sesuatu.
"Matthew, kenapa kau tak bagitahu aku pasal rancangan kau nak bunuh anak perempuan Carl?" tanya Malique dalam keadaan berbisik.
Wajahnya sekarang juga sudah bertukar menjadi serius. Di kala itu, Matthew bagaikan hilang kata-kata. Dia terlupa akan hal itu.
"Kau call Vir. Now"
"No. Vir call aku tadi. Dia kata dia dah tembak perempuan tu. Ah, what have you done, Matt! Kau tak fikir ke pasal Carl? Dia cedera sebab kau. Sebab kita. Dia tolong kita. Shit."
Sekali lagi dia tergamam. Nampaknya, nasi telah menjadi bubur. Rancangannya berjaya dilakukan pada malam semalam. Telefon yang berada di genggaman Malique dirampas lalu dia membuat pesanan kepada seseorang.
Dia tidak boleh membuat panggilan kerana risau jika ada sesiapa yang mendengar lagi-lagi Carlo.
Matthew
Hey, what happened to that girl?Vir
She is still unconscious and the bullet shot in her stomach was too deep. Only 50% she for her to wake herself from the coma, because of the many effects of wounds and bruises on her body.Malique melepaskan beberapa makian pada Matthew. Dia marah dan geram terhadap tindakan bodoh yang dilakukan oleh Matthew.
"Huh. Now look what has happened. All because of your stupid plan. Kalau apa-apa yang terjadi, dah tahu lah salah siapa."
"Stupid plan? Salah siapa? Apa yang korang berdua cakapkan ni?" tegur seseorang yang baru sahaja keluar dari bilik sakit itu. Wajah Matthew dan Malique sudah bertukar menjadi gusar, takut dan macam-macam lagi.
Telefon yang berada di genggaman Matthew juga terlepas akibat terlalu terkejut. Carlo 'berpura-pura' mengerutkan dahinya dan mengambil telefon yang terjatuh itu. Matanya membaca mesej itu.
"Carlo—"
"Hm, kesiannya budak perempuan ni. 50 percent je untuk dia sedarkan diri dari koma. Kenapa lah aku tak ada waktu perempuan ni kena tembak? Sedangkan aku dekat sini pergi selamatkan dua orang manusia yang paling kejam. Bodoh betul aku ni," kata Carlo sinis dan memandang ke arah mereka berdua dengan mata yang sudah mula merah.
Dia dengar segala perbualan mereka berdua sebentar tadi.
"Aku minta ma—" Belum sempat Matthew menghabiskan kata-katanya, mukanya ditampar kuat.
"Maksudnya selama ni kau berpura-pura? Sepatutnya dari awal lagi aku tak patut percayakan kau. Kau ingat dengan maaf kau anak aku boleh selamat ke? Apa-apa yang terjadi pada anak aku, aku takkan pernah maafkan kau berdua, sampai mati!" jerkah Carlo kuat lalu dia masuk ke dalam bilik sakit itu semula untuk mengambil barangnya.
Wayar yang berada di tubuh ditarik kuat lalu dia mengambil telefon dari bawah bantalnya. Dia tidak kisah akan kesakitan yang dia rasa sekarang, Diandra pasti memerlukannya. Keluar sahaja dia dari bilik itu, dia langsung tidak memandang ke arah dua manusia itu.
Langkahnya pula semakin laju apabila ada beberapa orang jururawat menyuruhnya berhenti. Terus dia masuk ke dalam teksi yang baru sahaja sampai.
"Send me to this address," kata Carlo dan mengeluarkan sekeping kertas kecil di belakang penutup telefon lalu diserahkan pada pemandu itu. Di kertas itu terdapat alamat penthouse sementaranya.
Carlo terus menghubungi Camilia untuk memberitahunya tentang Diandra. Beberapa minit selepas itu, panggilan itu diangkat.
"Carlo!"
"Sis, Dian need you. Dia koma dan sekarang ada dekat hospital. Pergi Malaysia sekarang. Aku..aku tak boleh balik sekarang, aku sakit. Kau call Alex, naik private jet cepat sikit sampai. Please.." rayu Carlo dalam tangisan.
"Fine but how about you?"
"Jangan risau pasal aku. Kau balik Malaysia sekarang jugak. Please sis. Help me. Aku takut apa-apa jadi dekat Dian—" Dan tiba-tiba panggilan itu tertutup. Carlo memandang skrin hitam telefonnya. Bateri habis.
Carlo menutup wajahnya dengan telapak tangannya. Kini dia hanya mampu berdoa dari jauh semoga Diandra baik-baik sahaja.
'I'm so sorry, honey. This is all my fault. Tolong bertahan anak ayah. Ayah tak dapat ada dekat sisi Dian waktu Dian keadaan macam ni. Ayah minta maaf..minta maaf..'
YOU ARE READING
C | Butterfly
Romance"Seekor kupu-kupu selalu mengingatkan kita bahawa akan ada kebahagiaan selepas kesakitan." 𝐛𝐮𝐭𝐭𝐞𝐫𝐟𝐥𝐲 - 𝟐𝟎𝟐𝟐 @khyrin