48. eyes don't lie

61 8 1
                                    

SEKEPING hati Rizqi Han remuk. Hanya ada satu cara sahaja untuk dia mencantumkan semula hatinya itu. Diandra. Telefonnya dicapai dan menekan nama Diandra. Pada mulanya, Diandra tidak menjawab panggilan Rizqi.

Rizqi beranggapan yang Diandra sudah tidur. Jadi dia tidak mahu menganggu Diandra, dia biarkan sahaja. Namun beberapa minit selepas itu, telefonnya berdering.

Nama Diandra tertera di skrin membuatkan bibir Rizqi menguntumkan senyuman nipis. Terus panggilan itu diangkat.

"Hello, anything Han?" Diandra memulakan perbualan mereka apabila Rizqi hanya mendiamkan diri.

"Nothing, just let me hear your voice," kata Rizqi dengan suara yang sudah mula serak. Dia cuba menahan tangisannya kerana dia tidak mampu membayangkan bagaimana satu hari nanti, dia perlu tinggalkan Diandra.

"Han? Are you crying? What's wrong?" soal Diandra yang mula risau apabila persoalannya tidak dijawab.

Mahu sahaja dia pergi ke rumah Rizqi untuk memujuknya secara bersemuka.

"Nothing sweetheart. Don't worry, aku tak menangis. Bilik aku banyak habuk," balas Rizqi dan kembali senyap.

"Han! Haih, it's okay. Tell me when you're ready. I'm here for you. Now, close your eyes," pujuk Diandra lembut. Rizqi patuh. Matanya ditutup erat dan badannya direhatkan dengan selesa di atas katil.

Hatinya yang sedikit gundah tadi hilang sedikit demi sedikit.

"When you close your eyes
Tell me, what are you dreamin'?
Everything, I wanna know it all
I'd spend 10, 000 hours and 10, 000 more
Oh, if that's what it takes to learn that sweet heart of yours
And I might never get there, but I'm gonna try
If it's 10, 000 hours or the rest of my life
I'm gonna love you."

Nyanyian Diandra yang merdu itu telah membuatkan Rizqi tertidur. Diandra mula menghentikan nyanyiannya apabila dia terdengar akan bunyi nafas Rizqi yang seperti sudah lena dibuai mimpi.

"Han?" panggil Diandra lembut. Apabila panggilannya tidak terjawab, Diandra pasti yang Rizqi sudah tidur.

"What makes you cry, my love? I want to know, mungkin aku boleh tolong kau? Kalau kau perlukan seseorang, aku ada. Aku sentiasa ada dengan kau, Han. Sleep tight."

Setelah itu, dia pun tertidur tanpa menutup panggilannya dengan Rizqi. Dia cuba untuk memikirkan sesuatu yang boleh dia lakukan bersama-sama dengan Rizqi pada esok hari.


RIZQI HAN cuba untuk membuka matanya apabila sinar matahari terpancar pada matanya. Nampaknya sudah pagi. Dia mencari telefonnya untuk melihat jam sekarang.

Berkerut dahinya apabila panggilannya dengan Diandra masih lagi belum ditamatkan. Rizqi ketawa kecil dan mendekatkan telefon itu ke arah mulutnya.

"Morning Diandra. Wake up sweetheart," kejut Rizqi namun tiada sahutan. Sekali lagi nama Diandra dipanggil dan Rizqi terdengar akan rengekan Diandra.

"Wakey wakey sweetheart!"

"Suara siapa tu?" tanya Diandra cemas. Matanya terus terbuka apabila terdengar akan suara seseorang sedangkan dia berseorangan di dalam bilik.


"Suara Rizqi Han, why?"

"Liar. Kau tak ada dekat sini pun. Kenapa aku boleh dengar suara kau? Ke aku masih lagi mimpi?" soal Diandra seorang diri lalu kepalanya digaru.

C | ButterflyWhere stories live. Discover now