DIANDRA Eira tersenyum nipis seraya menundukkan kepalanya seketika. Segala apa yang terjadi diimbas seketika di dalam kotak fikirannya.
"I will never forget the moment I realized I loved him," ucap Diandra dan hatinya mula berbunga apabila dia teringatkan Rizqi.
"Kenapa aku lambat sedar yang dia sukakan aku? Bukan setakat suka, dia sayang aku sampaikan sanggup layan karenah aku yang degil ni."
"Sedar pun," balas Ihsan tapi perlahan dan hanya dia seorang sahaja dapat mendengarnya.
"I love him so much. Perasaan sayang aku terhadap dia semakin bertambah dan aku tak pernah sangka perasaan aku akan jadi macam ni. Oh my, dia buat apa dekat aku sampai aku boleh jadi macamni?"
Diandra menutup wajahnya menggunakan dua telapak tangannya. Teringat akan kisahnya sewaktu mereka berdua menjadi musuh. Oh tidak, hanya Diandra yang bencikan Rizqi.
"Budak, mata kau bersinar bila cakap pasal dia. Maksudnya kau betul-betul sayangkan dia. Lucky him," kata Umar dan mengangguk beberapa kali.
"And lucky me too. Aku dapat seorang lelaki yang sabar dengan perangai aku. Huaa, I miss him. Dah aku nak balik and nak tidur. Aku nak mimpi dia. Bye pakcik-pakcik. Selamat malam," ucap Diandra dan pergi dengan begitu sahaja.
Sikap Diandra yang sentiasa meninggalkan mereka dengan begitu sahaja sudah masak.
"Eh Umar, aku sampai sekarang tak tahu nama dia. Kau pulak asyik panggil dia budak je, tak tanya ke nama dia?" tanya Ihsan dan memandang Umar.
"Nama dia Dian. I think,"
"Macam mana kau tahu? Memandai."
Terus dahi Ihsan ditampar. Ihsan meringis kesakitan yang terasa di dahinya.
"Aku tahu sendiri. Bapak dia pernah panggil dia Dian waktu kita curi dompet bapak dia. Ingat?"
Ihsan mendiamkam diri seketika untuk mengingati kejadian itu. Lelaki tu ada sebut nama budak tu ke? Kenapa aku tak sedar? Hm.
"Oh, ye!"
"Ye kepala otak kau!" Sekali lagi dahinya ditampar. Umar tahu yang Ihsan tidak mengingatinya tapi acah-acah ingat.
"Kenapa kau tak panggil nama dia? Panggil Dian."
"Tak nak. Budak lebih sesuai dengan dia." Ihsan mengangguk setuju. Betul apa? Budak sesuai dengan dia sebab dia masih budak walaupun dah besar. Perangai Diandra yang masih kelihatan seperti kebudak-budakan. Sometimes.
DIANDRA Eira memandang ke sekeliling tempat itu. Dia menemani Rizqi yang sedang berenang di dalam kolam renang yang tersedia di kampus.
"Esok kan pertandingan berenang?" tanya Diandra dan memandang Rizqi yang masih berada dalam air.
"Yes sweetheart. You gonna be there, right?" tanya Rizqi pula dan meraup rambutnya yang basah ke belakang.
Diandra tidak menjawab soalan Rizqi seraya memandang Rizqi yang kacak itu. Tergamam agaknya melihat kekacakan Rizqi.
Rizqi memandang Diandra pelik. Dengan spontan, Rizqi menepuk sedikit air ke arah Diandra untuk menyedarkan Diandra yang sedang mengelamun.
"Mengelamun apa?"
"Err—nothing—Kau tanya apa tadi?"
"Aku tanya, kau ada kan nanti waktu aku bertanding?" tanya Rizqi semula. Diandra meletakkan jari telunjuknya ke dagu untuk berpura-pura berfikir.
"Hm, ada ke tak ye?"
Dan sekali lagi air dipercik ke arah Diandra. Ketawanya terletus juga di hadapan Rizqi.
YOU ARE READING
C | Butterfly
Romance"Seekor kupu-kupu selalu mengingatkan kita bahawa akan ada kebahagiaan selepas kesakitan." 𝐛𝐮𝐭𝐭𝐞𝐫𝐟𝐥𝐲 - 𝟐𝟎𝟐𝟐 @khyrin