23. acceptance is the key

74 9 0
                                    

RIZQI HAN membawa Diandra ke rumahnya untuk makan petang. Diandra menepuk tangan perlahan untuk menunjukkan yang dia gembira. Posisi dia dengan Rizqi sekarang macam sudah berubah.

Rizqi pula yang menjadi pembantu manakala Diandra majikan.

"Your favourite carbonara pasta! Enjoy your meal!" Jamu Rizqi dan meletakkan pinggan di hadapan Diandra.

"Wah, sedapnya bau. Tak sabar nak makan," ujar Diandra teruja. Diandra mengambil garfu dan menyuap ke dalam mulutnya. Diandra diam seketika.

Rizqi yang berada di sebelahnya keliru. Eh, kenapa Diandra tiba-tiba senyap. Tak sedap ke masakan dia?

"Diandra, are you okay?" soal Rizqi dan menepuk bahu Diandra untuk sedarkannya. Ketika itulah air mata Diandra tiba-tiba jatuh. Rizqi terkejut dan cepat cepat Rizqi memujuknya.

"What's wrong, Diandra? Sakit perut lagi ke? Kau nak apa-apa tak?" tanya Rizqi cemas dan mengambil air kosong sejuk untuk Diandra.

"Han.." panggil Diandra perlahan. Terus Rizqi memandang Diandra. Rasa risaunya masih belum pudar.

"Masakan pasta carbonara kau sedap sangat. Sebiji macam ayah aku. Rindunya dekat ayah," kata Diandra dalam tangisan. Entah kenapa dia terlalu emosi pada waktu itu.

Diandra mengelap air matanya dan sambung menyuap pasta itu ke dalam mulut. Rizqi sudah melepaskan nafas lega.

"Kalau sedap makan ye, kalau kau nak lagi aku boleh masakkan." Rizqi memujuk. Diandra mengangguk lalu memandang Rizqi.

"Kau nak rasa tak?"

"Tak apa, aku masak untuk kau. Nanti aku makan makanan lain. Makan puas-puas."

Diandra melihat pasta itu lalu menangkap gambar. Dia ingin memberitahu ayahnya bahawa dia rindukan pasta yang dimasak oleh Carlo. Rizqi menggeleng. Ingatkan apalah, rupanya sama macam ayah dia masak. Buat orang risau je.

"Han, kau nak tahu sesuatu tak?"

"Tahu apa?"

Rizqi memandang Diandra yang tidak berhenti menyuap pasta carbonara itu ke dalam mulutnya.

"Tadi Zulfa suruh aku jujur sama ada aku sukakan Ryan ataupun tak. Something like that," bagitahu Diandra dan mengelap mulutnya dengan tisu apabila dia terasa kesan comot di tepi bibirnya.

"And kau jawab apa?"

"Aku jawab, kalau aku sukakan Ryan, kau akan bagi Ryan dekat aku ke? Lepastu dia jawab yang dia akan bagi."

Rizqi hanya mendiamkan diri dan mendengar cerita Diandra dengan fokus.

"Jawapan dia buat aku rasa bersalah. Aku salah anggap tentang bestfriend aku sendiri. Aku tahu dia dah mula sukakan Ryan tapi disebabkan aku, dia takut nak berterus terang tentang perasaan dia sendiri." Diandra berhenti bercakap untuk seketika dan selepas itu dia sambung semula.

"Aku dah tak ada perasaan pada Ryan and aku dah boleh terima semuanya. Betul cakap kau, acceptance can heal everything. Thank you, Han"

Diandra mengucapakan kata terima kasih pada Rizqi dan memandang wajah Rizqi di sebelahnya. Dia menghadiahkan senyuman manis pada Rizqi. Rizqi membalas senyuman Diandra dan mengusap kepala Diandra lembut.

"You did it! I'm so proud of you, Diandra."

Diandra terkedu. Bicara yang dilontarkan dari mulut Rizqi membuatkan hatinya dipagut rasa sebak. Carlo sentiasa mengucapkan kata-kata itu apabila dia berjaya membuat sesuatu.

"Oh ya, aku ada masak bubur ayam. Kau makan malam ni lepastu makan ubat. Perut kau sakit lagi?"

"Tak. Thank you tolong masakkan tapi kenapa bubur?"

C | ButterflyWhere stories live. Discover now