RIZQI Han duduk di atas batu besar itu sambil memandang pemandangan yang indah di pantai yang berdekatan dengan rumahnya.
Setiap malam jika Rizqi mempunyai waktu terluang dia akan datang ke situ untuk menghilangkan stress. Hatinya tiba-tiba menjadi sayu apabila terkenangkan kata-kata Diandra siang tadi.
"Huh, kita kawan pun tak pernah."
Rizqi meraup rambutnya kebelakang. Nampaknya dia perlu berusaha lebih untuk membuatkan Diandra berkawan dengannya.
"What should I do to catch your heart? You're just like a butterfly, Diandra. Beautiful to look at but hard to catch," ucap Rizqi dan tersenyum.
Dia akan berusaha untuk menangkap hati Diandra. Dia ingin menangkap hati Diandra dan jadikannya sebagai kawan. Kali ini biar mereka menjadi kawan terlebih dahulu. Itu pun kalau berjaya menjadi kawan.
DIANDRA Eira pergi ke perpustakaan untuk meluangkan masanya bersama-sama dengan buku. Sudah lama dia meninggalkan pelajarannya semata-mata ingin melakukan kerja tanpa dibayar itu.
Kerja apa lagi kalau bukan kerja untuk kenakan Rizqi. Zulfa dan Ryan masih lagi dikelas jadi terpaksa dia duduk di perpustakaan seorang diri.
Pelbagai buku rujukan yang diambil oleh Diandra untuk mengulang kaji. Waktu itu Diandra tenang sahaja studi seorang diri, sampailah ada seorang lelaki yang datang dan dengan senang lenangnya duduk di hadapan Diandra.
Naik angin Diandra apabila lelaki itu ialah Rizqi. Baru sahaja dia ingin bangun untuk pergi ke tempat lain tangannya dipegang ketat.
"Kau nak apa?" tanya Diandra perlahan. Sudahlah di perpustakaan, mana boleh dia nak menjerit macam dekat stadium. Rasa ingin menjerit itu membuak apabila tangannya digenggam oleh Rizqi.
"Nothing, just nak study dekat sini. Tak boleh ke?" soal Rizqi dan tangannya masih lagi memegang erat tangan Diandra. Diandra merentak tangannya kuat dari dipegang Rizqi. Tak tahu kenapa dirinya terlalu anti dengan Rizqi, kalau nampak terus rasa nak sepak.
"Okay, kau study sini dan aku pergi tempat lain," ujar Diandra tetapi sekali lagi tangannya ditarik sehingga Diandra terduduk semula di kerusi.
"Jangan bising!" tegur penjaga perpustakaan itu dengan tegas. Terus Diandra dan Rizqi terdiam.
"Just sit here, aku perlukan teman dan kalau nak senang aku buat kerja aku, kau buat kerja kau."
Akhirnya Diandra menurut. Dia juga malas ingin berperang mulut dengan Rizqi. Jadi dia lakukan apa yang disuruh. Dia membaca buku dengan senyap tanpa memandang sesiapapun.
Rizqi pula menopang dagunya untuk melihat Diandra yang tekun dengan pembelajarannya. Jujur dia kata, Diandra bukan seorang yang mudah berputus asa. Dia akan lakukan sesuatu hal itu sehinggalah dia berjaya.
Contohnya, macam sekarang. Rizqi yakin dalam masa yang sama, Diandra belajar ini semua untuk mendapat pointer yang lebih tinggi dari Rizqi. Dari dulu hingga sekarang, dia tidak mahu kalah dengan lelaki ini.
Diandra yang terasa dirinya seperti ditenung, mengangkat sedikit wajahnya untuk melihat Rizqi. Dari situ Rizqi sudah mula kelam kabut dan berpura-pura membaca buku. Diandra menggelengkan kepalanya.
YOU ARE READING
C | Butterfly
Romance"Seekor kupu-kupu selalu mengingatkan kita bahawa akan ada kebahagiaan selepas kesakitan." 𝐛𝐮𝐭𝐭𝐞𝐫𝐟𝐥𝐲 - 𝟐𝟎𝟐𝟐 @khyrin