"HAN, aku teringin nak tahu siapa crush kau. Cerita dekat aku. Aku nak tahu jugak," soal Diandra kerana ingin menghilangkan rasa sunyi dan bosan antara mereka berdua.
Semua gara-gara dia tidak dapat tidur.
"Kenapa nak tahu?"
"Saja? Bagitahu sekarang. Asyik-asyik aku je cerita dekat kau, kau tak pernah cerita dekat aku. Mana tahu aku boleh tolong kau dapatkan dia?" kata Diandra. Rizqi menggeleng.
"Tak perlu."
"Bagitahu please, itupun kalau kau anggap aku kawan," ugut Diandra.
Sengaja dia ingin tahu citarasa perempuan yang Rizqi suka. Rizqi ketawa dan menggelengkan kepalanya. Perlahan-lahan Rizqi memandang Diandra dengan jarak yang dekat.
"Dia..."
"..seorang yang sangat comel. Comel sangat. Cantik pun sama tapi dia comel lagi. Ramai kata dia sombong. But in my eyes, she's just cute like a winter bear." Rizqi mula bercerita.
Diandra kagum dengan cara Rizqi bercerita tentang gadis yang dia sukai. Nampak keikhlasan dan mata yang penuh dengan kasih sayang.
"Dia degil, keras kepala tapi kawan rapat dia pernah kata walaupun perangai dia macamtu, she is loyal. Dia ada waktu susah dengan senang." Rizqi berhenti dari bercakap dan hanya tersenyum.
"You know what? I can see your true love for her and lucky her because you can accept her stubbornness or whatever," puji Diandra. Itu lah apa yang dia rasakan tentang cinta Rizqi pada pujaan hatinya.
"It is just because I love her so much, thats why I can accept everything about her."
"Too lucky. Kau dah confess dekat dia?" tanya Diandra lagi. Rizqi menggelengkan kepalanya.
"Kami berdua baru berkawan dan aku dah fikir yang kalau aku luah kan perasaan aku, mungkin aku akan rosakkan persahabatan tu. Jadi aku pilih untuk diam dan simpan sorang-sorang." Kedengaran bunyi Diandra mengeluh.
"Faham. We're same. Cuma aku dah move on dan kau belum. Stay strong my friend. Aku rasa mengantuk tapi kau nak tidur mana?"
"Tak apa, kau tidur dulu. Aku teman kau sampai kau tidur," kata Rizqi dan mengusap rambut Diandra untuk menidurkannya.
Diandra hanya mengangguk dan menutup mata. Beberapa minit selepas itu, Rizqi terdengar akan dengkuran halus Diandra.
"Sleep well, sweetheart."
MATAHARI yang menyinari seluruh dunia telah menandakan hari sudah pagi. Selesai sahaja Diandra mandi dengan bantuan Zulfa, kakinya dibalut untuk mengelakkan dari jangkitan kuman.
Selepas itu, Diandra pergi pula ke khemahnya untuk mengemas barang berseorangan.
"Dian, kau okay tak?" soal ahli kumpulannya risau. Tubuh Diandra dipegang perlahan untuk melihat keadaan Diandra.
"Aku okay," balas Diandra dan mengukirkan senyuman nipis. Semua melepaskan nafas lega. Mereka bertiga membantu Diandra untuk mengemas barangnya.
"Kau nak tahu tak apa yang yellow guy tu buat semalam?" soal Leona dan Diandra mengangguk.
"Dia buat apa?"
"Dia ketuk tabung duit syiling. Tekaan kau tepat. Hebat gila kau," puji Eva dan menaikkan ibu jari pada Diandra. Mereka semua bersorak gembira.
"Kumpulan Iris menang nombor satu."
"Memang menang, kumpulan diorang ada Rizqi. Rizqi kan ace of the group tapi dalam group kita ada Dian. Ace group kita untuk kumpulan Rose." Leona sambung dan mengukirkan senyuman. Eva dan Rabiatul mengangguk setuju.
YOU ARE READING
C | Butterfly
Romans"Seekor kupu-kupu selalu mengingatkan kita bahawa akan ada kebahagiaan selepas kesakitan." 𝐛𝐮𝐭𝐭𝐞𝐫𝐟𝐥𝐲 - 𝟐𝟎𝟐𝟐 @khyrin