9. just want to cry

110 13 0
                                    

ZULFA Arissa mengukirkan senyuman kepada Ryan apabila Ryan belikannya aiskrim iaitu Magnum Almond. Tetapi Ryan hanya tolong belikan bukan belanja sekali. Kedekut betul.

"Thank you so much! So, mana cadbury hazelnut. Give it to me."

Cadbury Dairy Milk Chocolate Hazelnut itu diserahkan kepada Zulfa. Dia mengambil coklat itu dan menyimpannya dalam beg. Nanti bila dia jumpa Diandra boleh dia terus serahkan kepada tuannya.

"Kenapa beli hazelnut? Bukan kau suka Roast Almond ke?" soal Ryan pelik. Setahunya, Zulfa suka Roast Almond dari Hazelnut.

"Kau lupa eh hazelnut favourite siapa? Jangan kata kau lupa, aku hempuk kau dengan kuali nanti."

Ryan cuba untuk ingat siapa yang sukakan Hazelnut tetapi tika itu tiada seorang pun nama yang terlintas di fikirannya. Serius tak ada.

"Siapa?"

Zulfa memukul lengan Ryan kuat. Boleh dia lupa coklat kegemaran sahabatnya sendiri? Ish, tak patut betul.

"Dian! She likes hazelnutes!" kata Zulfa dengan sedikit kuat. Sengaja dia kuatkan supaya Ryan sentiasa ingat. Kalau Diandra tahu ni, pasti dia sedih.

Walaupun Diandra tidak pernah memberitahunya tentang perasaan Diandra terhadpa Ryan tetapi Zulfa tahu yang Diandra sukakan Ryan.

"Oh ye ke? Aku terlupa. Hm, nak rasa aiskrim kau sikit," ujar Ryan dan terus menggigit aiskrim itu tanpa mendengar balasan dari Zulfa. Terbuntang luas mata Zulfa apabila melihat Ryan menggigit aiskrimnya tanpa mendapat keizinannta terlebih dahulu.

"Hey! Aiskrim ni aku punya. Kau nak, beli sendiri aduh," marah Zulfa dan menjauhkan aiskrimnya dari Ryan. Dia melihat aiskrim yang telah digigit oleh Ryan dengan wajah sedih.

"My ice cream! Damn you, Ryan. Jangan sampai aku betul-betul hempuk kau dengan kuali."

Ryan hanya ketawa melihat kelakuan Zulfa itu. Setiap kelakuan yang Zulfa lakukan amat membuatkan hatinya gembira. Mungkin dia sudah mula jatuh cinta dengan Zulfa?

Sudah lama sebenarnya cuma dia masih belum tahu bila masa yang sesuai untuk dia luahkan perasaannya.

"Comel."

"Aku tahu aku comel, sekarang kau diam. Jangan ganggu aku!"

Zulfa terus makan ais krim itu sehingga habis. Dia tidak langsung melihat Ryan yang dari tadi memandang dia tanpa berkelip. Kisah pulak aku. Janji aiskrim ni habis tanpa diganggu siapa-siapa.

"Okay dah habis, sekarang kita nak pergi mana?" tanya Zulfa dan membuang kayu aiskrim itu ke dalam tong sampah yang berdekatan.

"Pergi ke dalam hati kau," ucap Ryan perlahan dan berharap Zulfa tidak mendengarnya.

Kadang dia tidak boleh menahan dari meluahkan perasaannya tetapi dia tahu masa itu tidak sesuai. Dia perlu cari masa yang lebih tepat. Sabar Ryan sabar.

"Hah?"

"Takda apa apa. Eh, teman aku pergi Popular. I need to buy something," ajak Ryan dan terus menarik lengan Zulfa tanpa dipinta.

Zulfa terdiam dan membiarkannya. Bukan kali pertama Ryan melakukan hal sebegitu. Mujur Zulfa memakai baju lengan panjang, kalau tidak sudah lama dia bagitahu Diandra untuk menumbuk Ryan.

DIANDRA Eira duduk di atas sofa sambil menonton rancangan televisyen yang amat membosankan. Sekarang dia tidak tahu apa yang perlu dia lakukan.

Fikirannya cuba memikirkan tentang apa yang perlu dia kerjakan. Belajar. Dia mahu berehat dulu, malam nanti baru dia sambung belajar. Memanah. Dia tidak mahu melenguhkan tangannya. Nanti susah nak tulis.

C | ButterflyWhere stories live. Discover now