DIANDRA Eira menelefon Zulfa tetapi Zulfa tidak mengangkat panggilannya. Ini sudah masuk kali ke lime dia menelefon Zulfa. Jarang sebenarnya jika Zulfa tidak mengangkat panggilannya.
"Mana Zulfa ni? Dari tadi aku call tak angkat. Hm pandai-pandailah nanti dia cari aku dekat mana," kata Diandra seorang diri dan dia menuju ke kelasnya.
Diandra mempercepatkan langkahnya ke kelas walaupun setengah jam lagi baru bermula. Awal tak apa, jangan lambat.
Tiba-tiba mata Diandra terpandang ke arah kanannya. Apa yang dia nampak ketika itu adalah Zulfa dan Ryan yang sedang berbual disebalik dinding.
"Zulfa, come here." Ryan memanggil Zulfa apabila dia ternampak Zulfa sedang berjalan di koridor. Zulfa yang terdengar namanya dipanggil terus pergi ke arah Ryan dengan pantas.
"Why? Kau nak cakap apa? Cepat sikit. Aku nak jawab call Dian, kesian dia tunggu aku lama," ujar Zulfa dan menyilangkan tangannya ke dada. Ryan menarik nafas terlebih dahulu sebelum dia menuturkan bicaranya.
"I like someone but I don't know how to tell her."
Mata Zulfa terus bersinar dan membulat. Sukakan seseorang? Dia akan pastikan seseorang itu ialah Diandra. Namun jika bukan Diandra, dia akan membantu Ryan tetapi tak lebih.
"Who? Tak nak bagitahu ke?"
"Secret tapi aku nak bagitahu kejap lagi. Sekarang cuba bagitahu macam mana nak confess." Ryan menyoal dan mengharapkan bantuan dari Zulfa. Walaupun sebenarnya dia akan meluahkan perasaan kepada Zulfa.
"Cakap je macam ni. Aku sukakan kau, kau sukakan aku tak?" kata Zulfa kerana ayat itu sahaja yang melintasi fikirannya. Bukan nak kata cliche tetapi nak buat macam mana? Hidup kita kan memang cliche?
"Aku sukakan kau, kau sukakan aku tak?" ulang Ryan dan memandang Zulfa tepat dalam anak matanya. Di saat itu, Ryan telah berjaya meluahkan perasaan yang sudah lama dipendam.
"Exactly! Pergi bagitahu dekat dia cepat," suruh Zulfa dengan gembira kerana dia fikir gadis yang Ryan sukakan ialah Diandra. Tak ada lah seratus peratus Zulfa andaikan orang itu Diandra tetapi mana tahu?
"Your answer?"
"Hah?"
Perlahan-lahan Diandra mengaturkan langkahnya untuk mencuri dengar perbualan mereka berdua. Diandra menyorok di belakang dinding. Rambutnya diselak ke belakang telinga untuk mendengar dengan lebih jelas.
"I like you, Zulfa. I really like you."
Akhirnya terluah juga perasaan Ryan terhadap Zulfa dengan cara yang sah dan ikhlas. Mulut Zulfa bagaikam di gam. Dia terkedu dengan luahan yang tidak disangka itu. Langsung dia tidak terfikir orang yang dikatakan Ryan adalah dirinya.
"But Ryan, kita bertiga kan kawan? Dian—"
"Fa, aku cakap pasal kita. Apa kena mengena Dian dalam hal kita?" kata Ryan lembut. Diandra tidak ada kena mengena dalam hal ini. Telefon yang berada di pegangan Diandra terjatuh.
Ryan dan Zulfa yang terkejut kerana bunyi itu terus memandang ke belakang. Diandra mengambil telefonnya lalu mendekati mereka berdua dengan senyuman yang sangat lebar.
"Dian.."
Zulfa lebih terkejut apabila Diandra berada di belakang dinding itu. Mesti dia dengar segala perbualan mereka sebentar tadi.
YOU ARE READING
C | Butterfly
Romance"Seekor kupu-kupu selalu mengingatkan kita bahawa akan ada kebahagiaan selepas kesakitan." 𝐛𝐮𝐭𝐭𝐞𝐫𝐟𝐥𝐲 - 𝟐𝟎𝟐𝟐 @khyrin