RIZQI Han setia menunggu kekasih hatinya untuk sedarkan diri. Sehinggakan, habis sahaja kelas di kampus dia terus bergegas ke sini untuk menjaga Diandra.
Tidak lupa juga yang Zulfa dan Ryan turut menziarahi Diandra kadang kala. Rizqi memandang Diandra dengan pandangan sayu. Sekarang jam telah menunjukkan tepat pukul satu pagi.
"Bila kau nak bangun? Aku rindu," luah Rizqi perlahan lalu diusap kepala Diandra lembut.
Tidak pernah dia penat untuk mengucapkan kata-kata itu. Sampaikan dia tidak boleh langsung tidur dengan cukup kerana terlalu risaukan Diandra.
"Ayah.."
Tiba-tiba Rizqi terdengar akan suara Diandra yang memanggil ayahnya dalam keadaan mata yang masih tertutup. Butang yang dikhaskan untuk memanggil doktor dan jururawat itu ditekan sebanyak tiga kali.
Seorang doktor dan dua orang jururawat telah datang lalu menyuruhnya untuk keluar. Beberapa minit berlalu, doktor itu keluar dan memberitahunya sesuatu.
RIZQI memanjat rasa syukur apabila mendengar perubahan positif tentang Diandra cuma Diandra perlu berjaga-jaga, takut luka perutnya itu berdarah kembali. Diandra yang ingin duduk itu dibantu oleh Rizqi.
Belakangnya disandarkan dengan bantal.
"Nak ayah.." Lagi sekali Diandra meluahkan perasaannya yang menginginkan Carlo. Rizqi mengangguk-anggukkan sahaja kepalanya. Apa lagi boleh dia lakukan?
"Esok pagi kau call ayah kau, okay? Kau nak apa-apa tak sekarang ni?" tanya Rizqi lembut.
"Nak ayah—" Dan tiba-tiba pintunya dikuak dari luar. Terus pandangan mata mereka berdua dihala ke arah pintu itu.
"Dian," panggil wanita itu dan terus tubuh genit Diandra dipeluk erat. Belakang Diandra turut di usap.
Diandra membalas pelukan wanita itu dan mengalirkan air matanya yang dari tadi ditahan.
"Mama Cami..Dian mimpi ayah..kena tikam..Dian..Dian nak ayah.." luah Diandra dalam pelukan Camilia. Rizqi yang melihat Diandra dan juga seorang wanita yang tidak dikenalinya itu sebak.
Apatah lagi bila Diandra memberitahu yang dia mimpi Carlo ditikam. Perasaan sedih itu lebih menjadi-jadi. Begitu juga dengan Camilia.
"It's just a dream, honey. Nothing happened to ayah. Nanti mama Cami call ayah suruh datang tengok Dian ya? Now, you sleep. Rest yourself first." Namun kepala Diandra menggeleng.
"Dian dah penat tidur."
"Taknak tidur pun tak apa, just rest yourself," kata Camilia lalu badan Diandra ditepuk perlahan. Sikap Diandra telah sebati dalam diri Camilia.
Tepuk sahaja tubuh genit itu, pasti akan tidur dan akhirnya, Diandra tertidur semula. Camilia memandang Rizqi yang dari tadi hanya diamkan diri dan berdiri statik di tempatnya.
"Thank you sebab jaga Dian. May I know your name?"
"Rizqi Han, just call me Rizqi," balas Rizqi sopan dan menundukkan sedikit tubuhnya tanda hormat orang yang lebih tua darinya.
Camilia mengangguk lalu mengajak Rizqi duduk di sofa yang berada di sebelah Diandra.
"Rizqi tahu apa yang jadi pada Dian?"
Rizqi menganggukkan kepalanya lalu menceritakan seperti mana yang dua orang pakcik itu ceritakan kepadanya.
Camilia mengelap air matanya yang mengalir di pipi. Siapa yang kejam sangat memperlakukan begitu pada seseorang yang tidak bersalah?
YOU ARE READING
C | Butterfly
Romance"Seekor kupu-kupu selalu mengingatkan kita bahawa akan ada kebahagiaan selepas kesakitan." 𝐛𝐮𝐭𝐭𝐞𝐫𝐟𝐥𝐲 - 𝟐𝟎𝟐𝟐 @khyrin