3

19.5K 866 29
                                    

" Opah! Tengoklah siapa ni. Tiba-tiba saja masuk bilik orang ish!" Haira mencebik sambal menunjukkan tangannya ke arah Zaqwan yang berdiri di sebelahnya.

Opah Salmah mengeluh dan melangkah masuk ke dalam bilik cucu perempuannya. Tetapi, yang buatkan Haira makin pelik, opahnya tidak terus pergi ke arahnya, malah terus pergi ke arah lelaki itu. Amboi opah ni, bikin panas.

"Minta maaf lah Zaqwan,opah tak tahu manja opah ni nak balik hari ni pulak. Tak pasal-pasal kamu kena hadap singa betina ni. Sian kamu ya." Opah mengusap-ngusap belakang Zaqwan ketika ini.

Haira tercengang melihat situasi ini. Eh, kemain rapat lagi korang ya? Aduh panas tuh di sini.

" Takpe Zaqwan, kamu ambil semua barang kamu lepas tu letak kat bilik sebelah ya?" Opah senyum.

Zaqwan hanya mengangguk sebelum matanya memandang Haira yang sedang cemberut ketika ini. Eee, dengan Zaqwan lembut je, dengan aku macam nak keluar anak tekak tu bercakap. Amboi opah ni.

Setelah Zaqwan berlalu pergi, Haira mengalihkan pandangannya ke arah opahnya.

" Opah, siapa dia tu?"

" Nama dia Zaqwan. Zaqwan Adyyan."

Haira mengeluh. " Tak kisahlah nama dia Zaqwan ke , Makwan ke Chef Wan ke apa. Tapi kenapa dia ada dalam rumah ni? Ha.... opah nak jadikan dia atuk baru orang ke? Ee... tak mau lah orang dapat atok muda ni."

Pap!

" Aduh sakitlah opah!" Haira mengeluh sakit tatkala opahnya menampar lengannya.

" Apa ngarut bebenor kamu ni Manja? Nantilah opah kabor siapa si Zaqwan tu ya? Sekarang ni jom kita makan, nanti ketam masak lemak tu berjalan keluor pulak kang." Opah berlalu keluar biliknya meninggalkan Haira dalam keadaan yang tertanya-tanya.

Haira berdecit kecik setelah opah berlalu pergi. Dia mencapai tudung sarungnya dan melangkah keluar daripada bilik dengan wajah yang cemberut. Siapa dia sebenarnya?

Ktak!

Haira menoleh kepalanya ke arah bunyi itu. Ya, bunyi pintu. Tapi bukan pintu dia, pintu sebelah. Lah dia ni, orang keluar bilik, dia pun nak keluar jugak. Sibuk aje.

" Dia ni memang tak ada baju ke? Memang datang sini bawa seluar je ke?" Desis Haira dalam hatinya sambil matanya tekun memandang Zaqwan dari atas hingga bawah.

" Tak puas lagi ke tengok aku? Nak selfie cakap aje. Kot-kot malu nak cakap dengan orang handsome macam aku ni kan. Kata Zaqwan selamba sambil tersenyum senget ke arah Haira.

Membuntang terus mata Haira mendengar pernyataan yang keluar daripada mulut puaka si Zaqwan tu.Perasan nak mampus. Nak selfie pekebendanya.

Tiba-tiba pendengaran mereka di sapa oleh suara opah Salmah dari bahagian dapur.

" Zaqwan, pakai lah baju kamu tu. Haira ni tak boleh tengok lelaki seksi sikit, terus jadi biul otak manja opah tu!" Laung opah Salmah dari bawah.

Muka Haira memerah. Ya allah Haira, kau ni kenapa? Tak habis-habis tengok badan anak teruna orang ish!

Zaqwan hanya tersenyum senget lagi sekali dan melangkah masuk ke biliknya untuk mengambil sehelai baju dari almarinya. Haira kelam-kabut turun ke dapur untuk mendapatkan opahnya dengan wajah yang cemberut.

" Opah ni! Malulah Haira.. Nanti budak tu ingat Haira syok kat dia pulak ish!" Lengan opahnya di tampar perlahan menerbitkan tawa lucu di bibir opahnya.

" Dah, cedok nasi tu lepas tu tuang air sekali. Opah nak basuh kuali kejap." Haira hanya mengangguk dan mula melakukan kerjanya. Pinggan di ambil dan nasi dicedok. Air sirap bandung di tuang ke dalam cawan. Perut Haira telah berdangdut kencang. Dah macam ada konsert BTS dah dalam perut tu. Sejak dari balik kerja tadi dia tidak menjamah apa-apa makanan pun. Air liur ditelan beberapa kali tatkala terlihat ketam masak lemak, sotong bakar dan sambal tumis udang yang terhidang di atas meja itu. Masak sakan ya opah hari ini. Amboi!

ZAQWAN HAIRA : THE HIDDEN VENOM [C]Where stories live. Discover now