"Zaqwan, kau asal?" Soal Daniel bingung apabila melihat Zaqwan yang tiba-tiba diam tak bersuara.
Haira dah bangun kan? Kenapa dia diam je?
"A-awak siapa? Kenapa awak masuk wad saya?" Soal Haira kepada Daniel membuatkan Daniel turut terkejut.
"Kenapa saya dalam ni? Kenapa awak semua ada dalam ni? Saya sakit apa?" Haira bersuara sambil memandang Zaqwan, Daniel dan Puan Sri Zakiah bersilih ganti.
"Sayang...ni Zaqwan, bakal suami kamu. Tak kan kamu tak ingat?" Soal Puan Sri Zakiah lembut kepada bakal menantunya itu.
"Ha? bakal suami? Saya tak kenal dia lah makcik." Balas Haira dengan ketawa kecilnya.
"Haira..K-kau cakap apa ni?" Zaqwan jelas terkedu. Dia memandang Daniel dan Puan Sri Zakiah yang berdiri berdekatan dengan katil Haira juga.
Haira berkerut dahi."Nama saya Haira ke?" soal Haira ingin tahu. Dia jelas kelihatan bingung.
Zaqwan mengangguk laju."Ya, nama kau Haira. Kau ingat tak aku?"
Zaqwan sudah hilang arah. Ini tak sepatutnya berlaku. Penat dia tunggu gadis ini bangun. Keadaan ini tidak patut di hadap olehnya sekarang.
Zaqwan menunjukkan jarinya ke arah dua orang lagi yang berdiri di sebelahnya. "Ni mama aku, ni Daniel. Takkan kau tak ingat?"
Haira memandang sekeliling dengan wajah yang berkerut.
"Saya rasa awak semua salah masuk wad. Saya tak kenal awak semua."
Zaqwan memandang Daniel dengan wajah yang bingung. "Bro, apa jadi ni?"
Daniel mengangkat bahu. " Aku tak tahu bro."
Zaqwan berdiri dari duduknya. "Aku bakal suami kau Haira. Kau kata nak kahwin d-dengan aku kan?"
Zaqwan sudah mula rasa sebak. Tolonglah jangan duga hati dia lagi.
Haira ketawa kecil. "Bakal suami? Encik merepek apa? Macam mana saya nak kahwin dengan encik kalau saya tak kenal encik ni siapa? Saya tak nak kahwin dengan orang yang saya tak kenal."
Zaqwan terkedu seketika. Wajah Haira di pandang lama.
Seolah-olah tidak percaya. Macam-macam memori dia buat dengan gadis ini. Adakah gadis ini lupa semuanya?
Zaqwan tersenyum kecil. "Aku tak merepek Haira. Lagi 3 minggu je kita nak nikah." Terang Zaqwan dengan lebih lanjut.
"Nikah? Kita pernah bercinta ke? Ish, baik encik keluar daripada bilik saya. Saya nampak macam encik dah mula mengarut ni."
Zaqwan menggeleng. "Tak. Kita tak pernah bercinta. Tapi aku sayang kau, kau sayang aku. Itu dah cukup. Kita bakal disatukan Haira. Tolong jangan buat aku macam ni."
Air mata Zaqwan mula mengalir laju. Daniel dan Puan Sri Zakiah mula berpandangan.
Apa lagi dugaan yang bakal menimpa Zaqwan Adyyan kali ini.
"Encik sayang saya?" Soal Haira kebingungan.
Zaqwan mengangguk laju. "Ya, Haira aku sayang kau. Jangan buat aku macam ni. Aku Zaqwan. Zaqwan Adyyan. Kau selalu panggil aku boboy. Remember?"
Haira terdiam. Wajah Zaqwan dipandang lama. Lama dia memikirkan apa yang Zaqwan cuba katakan. "Zaqwan? boboy? Siapa?" Haira menyoal.
Haira mula menarik selimutnya dan ingin baring. "Saya minta maaf encik, tapi saya memang tak pernah kenal dan tak pernah ingat dengan orang yang bernama Zaqwan. Kita tak pernah kenal. Assalamualaikum." Haira membalas senada.
Zaqwan menghamburkan tangis dan menarik semula selimut Haira yang ditarik oleh gadis itu sehingga gadis itu bangun dari baringnya semula. "Haira Kairina. Aku Zaqwan. Kau ingat tak kalau kau takut dalam gelap kau mesti peluk aku. Kau tak ingat ke?"
YOU ARE READING
ZAQWAN HAIRA : THE HIDDEN VENOM [C]
Teen FictionKepercayaan yang dikhianati menimbulkan bibit-bibit kecewa di dalam hati seseorang yang meletakkan kepercayaan di tempat pertama. Setelah dikhianati, agak susah untuk seseorang itu bangkit dan meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada orang lain mesk...