"Batrisya, aku nak kena beli apa ni dekat grocery?" Tanya Haira kepada sepupunya itu. Seperti yang dijanjikan, malam ini merupakan malam BBQ mereka.
"Ni,aku dah listkan semalam. Jangan beli banyak sangat tau, takut tak habis." Batrisya menghulurkan satu kertas yang telah ditulis barang-barang yang hendak dibelinya.
Jelas banyak sungguh barang. Kata sikit je.
Haira meneliti senarai barangan itu dan mengangguk ringkas.
"Kita start malam ni kan? Ayam, daging semua kau dah perap?" Soal Haira ingin tahu. Manalah tahu time nak bakar nanti barulah nak perap bagai.
Batrisya mengangguk. "Dah, barang yang aku tulis tu pun barang ringkas-ringkas je. Makanan ringan je banyak. Yang lain tu tunggu dibakar je nanti."
Haira mengangguk tanda faham.
"Okaylah, aku pergi dulu." Kunci keretanya di capai lalu ingin mengorak langkah ke muka pintu.
"Eh kau nak pergi sorang ke?" Tanya Batrisya membuatkan Haira memberhentikan langkahnya.
Haira mengangguk."Haah la, kau kata kau nak set up rumah? Aku nak ajak Akif tapi dia kan tengah kerja."
Batrisya mengeluh kecil. "Aku bukan apa, aku risau lah kau seorang-seorang. Dah la banyak barang nak kena beli. Kesian kau. Apa kata kau pergi dengan Zaqwan. At least dia boleh lah tolong-tolong kau nanti."
Haira menghamburkan ketawa dengan kening yang bertaut. "Weh, gila ke. Tak nak aku." Tolak Haira mentah-mentah.
Batrisya mengecilkan matanya. Eh perempuan ni degil betul.
"Tak payah nak tak nak-tak nak sangat. Zaqwan dah ada dekat depan rumah. Aku ajak dia beli barang tadi, tapi aku lupa aku ada kerja nak kena buat. Kau pergi je lah dengan dia eh?" Pujuk Batrisya. Lengan sepupunya itu di peluk kemas dan kepala disandarkan ke bahu Haira dengan mata yang terkebil-kebil.
Haira berdecit dan menolak Batrisya dengan muka yang penuh geram.
"Kau ni kenapa? Aku boleh pergi sendiri lah. Aku bukan budak-budak nak kena teman bagai. Kenapa aku mesti pergi dengan dia pulak?" Soal Haira kebingungan.
Haira menyambung. " Kalau tak, macam ni jela. Biar aku yang set up everything. Kau pergi je dengan dia. Lagipun, dia kan tunang kau Batrisya, kau spend time lah dengan dia. Korang kan lagi dua bulan dah nak kahwin. Enjoylah zaman-zaman bercinta ni."
Batrisya mengeluh kecil. " Bisinglah kau ni. Aku bukan tak nak pergi, tapi aku rasa macam malas nak keluar. Kau tau lah kalau aku nak keluar mesti aku bersiap lama. Kita dah tak ada masa. Lagi pun korang bukan stranger nak malu-malu bagai. Dah pergi je. Pakai duit kau dulu, nanti claim dekat aku balik."
Batrisya menyambung. "Oh lagipun, dalam pukul 4.30 petang macam tu aku nak keluar kejap. Nak ambil kek dekat kedai yang aku dah order tu. Korang berdua lepak-lepak lah dulu. Jangan balik awal sangat, aku tak ada kat rumah. Tau?"
Haira mengangguk dan terbit keluhan kecil di bibirnya. "Yela, duduk rumah elok-elok tau."
Haira melangkah ke luar rumah dengan wajah yang cemberut. Ish, dia boleh je nak pergi seorang. Kenapa perlu Zaqwan teman. Haih.
Pintu kereta di belah penumpang di buka lalu Haira menerobos masuk ke dalam. Pintu ditutup kuat membuatkan Zaqwan hanya memerhati dengan kening terangkat.
"Ingat teksi ke nak hempas pintu aku?" Zaqwan bernada dingin.
"Korang kan, kalau gaduh ke apa, jangan libatkan saya boleh tak? Tak pasal-pasal saya pula yang nak kena beli barang dengan awak." Haira menyilangkan dadanya.
YOU ARE READING
ZAQWAN HAIRA : THE HIDDEN VENOM [C]
Teen FictionKepercayaan yang dikhianati menimbulkan bibit-bibit kecewa di dalam hati seseorang yang meletakkan kepercayaan di tempat pertama. Setelah dikhianati, agak susah untuk seseorang itu bangkit dan meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada orang lain mesk...