63

16.8K 638 66
                                    

Alhamdulillah, 2 bulan kini berlalu. Rumah tangga Zaqwan dan Haira semakin kukuh dengan kepercayaan yang semakin utuh dalam diri masing-masing.

"Abang... Oo Abang!" Haira yang baru keluar pintu bilik itu tercari-cari di manakah susuk tubuh Zaqwan ketika ini.

Tadi Zaqwan kata dia nak bawa pergi makan, Zaqwan teringin nak makan Shell Out. Tapi bila dah siap, dia pula hilang entah ke mana.

"Ish awak ni janganlah, sakitlah papa!"

"Comel lah awak ni sayang! Jom main kejar-kejar nak?"

"Hey, jangan main dekat bunga mummy! Mummy marah nanti!"

Haira bertaut kening apabila dia terdengar suara suaminya kecoh di bawah. Perlahan-lahan dia menuruni tangga.

Haira mencekup mulutnya dengan tangan dalam mata yang bulat terkejut.

"Abang? Abang main dengan Horlicks? Abang pegang Horlicks? Are you serious?" Terangkat sebelah kening Haira memandang ke wajah suaminya itu.

Sebelum ni dia lah anti sangat dengan kucing, tapi sekarang Horlicks sedang duduk di atas riba Zaqwan. Siap main kejar-kejar lagi.

Wah, amat-amat dahsyat.

"Salah ke abang nak main dengan anak kecil abang ni?" Zaqwan menjelingkan matanya ke atas. Kucing putih di pangkuannya diangkat lalu hidungnya digeselkan dengan hidung Horlicks.

"Salah tu tak salah. Tapi kenapa rumah ni bersepah Zaqwan Adyyan? Tengok tu, habis kusyen bersepah! Abang main dengan kucing tau bukan dengan orang." Haira membebel sambil kusyen-kusyen yang berterabur itu disusun semula di atas sofa.

"Horlicks, awak tengok tu. Dia marah papa." Dia berbisik ke telinga kucing itu.

"Meow"

Haira mengeluh kecil dan menggelengkan kepalanya. "Bagi sini Horlicks tu Haira letak dalam sangkar. Jom kita pergi makan. Tadi abang kata abang teringin nak makan shell out kan?"

Zaqwan diam. Pandangannya tunduk ke bawah bermain dengan jari-jemarinya membuatkan Haira bertaut kening dan mengatur langkah ke arah Zaqwan.

Punggungnya dilabuhkan di sebelah suaminya. "Abang kenapa diam ni?"

Zaqwan mengangkat wajahnya perlahan-lahan menoleh ke arah si isteri.

"Abang! Kenapa nangis?!" Haira terkejut dalam ketawa yang besar melihat Zaqwan yang mencebik.

Zaqwan membenamkan wajahnya ke dada si isteri dan pinggang isterinya dirangkul. "T-tadi Haira marah abang. B-benci lah macam ni."

Haira menghamburkan ketawa yang besar sambil menepuk-nepuk lembut belakang badan suaminya. "Abang  kenapa pelik sangat kebelakangan ni? Semalam nak pakai baju kelawar Haira, lepastu hari ni menangis pula."

Zaqwan meleraikan pelukan dan menyeka air matanya. "Tak payah lah cakap. Horlicks dengar nanti malulah abang."

Haira terhambur ketawa besar lagi sekali dalam gelengan. " Dah, Haira minta maaf marah abang tadi. Jom kita pergi makan ya?"

Zaqwan mengoyakkan senyuman lebar sebelum dia bangun dari duduknya. "Sayang, abang rasa abang tak nak makan shell out lah. Jom kita makan donut nak?"

Haira menepuk dahinya. "Donut? Okay, kita pergi makan donut ya? Jom."

_______________________________________

Haira sedang membaca novel di atas katil sementara menunggu waktu untuk tidur. Sedang dia kusyuk membaca helaian demi helaian, tiba-tiba permukaan katil disebelahnya terasa dihenyak.

ZAQWAN HAIRA : THE HIDDEN VENOM [C]Where stories live. Discover now