29

15.4K 847 72
                                    

Seminggu sebelum Hari meminang

Zaqwan pulang ke rumahnya setelah sekian lama tidak pulang. Daniel saja yang selalu pulang ke rumah Puan Sri Zakiah kalau ada masa lapang.

Siapa yang anak Puan Sri Zakiah pun tak tahu lah.

Apabila Zaqwan ingin bergerak ke dapur, Zaqwan terserempak dengan bapa tirinya, Tan Sri Mikael.

Dia terus mengubah langkahnya untuk naik ke atas, tetapi langkahnya di halang oleh Tan Sri Mikael.

"We need to talk, Zaqwan."

Zaqwan merenung tajam kepada bapa tirinya itu.

"This is for your future. We need to talk." Kata Tan Sri Mikael lagi. Zaqwan pun melabuhkan punggung di kerusi island table di dapur yang mewah itu.

"Cakap cepat. Zaqwan tak ada masa banyak." Kata Zaqwan dingin.

"Kamu nak ambil alih tempat apa yang Papa ada sekarang kan?" Soal Tan Sri Mikael kepada anak tirinya itu.

Zaqwan hanya diam tidak menjawab.

Tan Sri Mikael mengeluh kecil. "You can  replace me if you want. I think this is the right time for you to handle it after a long time since your father passed away."

Zaqwan tersenyum senget. "Kenapa tiba-tiba? Dah puas makan duit abah Zaqwan?"

Tan Sri Mikael tersenyum nipis. "Papa tahu, kamu berdendam dengan Papa sebab Papa ambil alih tempat abah kamu. Tapi itu semua dulu. Papa rasa Papa tak layak nak duduk tempat tu."

Zaqwan terdiam. Boleh percaya ke orang tua ni?

"Kenapa? Lepas ni nak cantas Zaqwan pula?" Kata Zaqwan dingin.

Ternyata tiada kepercayaan langsung yang lahir dari hati Zaqwan untuk lelaki ini.

"Papa minta maaf atas kesalahan papa. Ni je cara Papa nak tebus kesalahan Papa. Biarlah Papa kerja jadi orang bawahan kamu pun tak apa. Papa sedar, dulu Papa gila kuasa. Tapi sekarang, Papa sedar. Kuasa bukanlah segala-galanya. Kamu ambil alih lah tempat arwah abah kamu ya?"

Zaqwan berfikir sejenak. Topik ditukar. "Mana Mama Zaqwan?"

"Dekat dalam bilik. Termenung." Balas Tan Sri Mikael senada.

Zaqwan terus merenung tajam ke arah bapa tirinya. "Papa buat apa lagi dekat mama kali ni?"

Tan Sri Mikael tergelak kecil. "Mama termenung sebab kamulah, Zaqwan."

"Kenapa pasal Zaqwan pula?" Soal Zaqwan kebingungan.

Tan Sri Mikael tergelak kecil. "Mama dah tahu semuanya pasal Batrisya. Daniel dah ceritakan semuanya. Tu dia macam sedih, tak percaya perempuan tu macam tu."

Zaqwan mengeluh kecil.

"Sepatutnya kamu sendiri yang kena cerita perihal ni dekat mama. Pertahankan pendirian kamu."

"Papa boleh nampak cara kamu sayang perempuan tu sejak papa terserempak dengan kamu berdua dekat mall hari tu lagi. Papa dapat rasa dia perempuan yang baik. Lagipun papa kenal dia. Dia anak arwah Zarul. Kawan baik papa dengan arwah abah kamu tu."

Bahu Zaqwan ditepuk lembut. "Tak apa, nanti Papa pujuk mama kamu. Kamu kahwinlah dengan perempuan tu. Papa setuju."

Zaqwan tersenyum senget. "Tak payah nak ambil hati Zaqwan. Zaqwan tak suka dan tak akan termakan pujukan orang macam papa ni."

Tan Sri Malik tersenyum. "Biarlah Zaqwan nak cakap apa pun. Ni je cara Papa nak tunjuk kasih sayang papa. Papa tak pernah anggap kamu anak tiri. Itu je kamu perlu tahu."

ZAQWAN HAIRA : THE HIDDEN VENOM [C]Where stories live. Discover now