BAB 9
Budak berlima ni semua sedang sibuk memujuk aku. Nak ikut balik rumah. Ada yang baik tolong ambilkan air untuk aku. Ada yang duduk bergesel-gesel dekat badan aku. Menyesal bagitahu Mama, Azril ada dekat rumah.
"Dulu masa Ibu Lang tak ada rumah, tak ada pun korang sibuk nak ikut Ibu Lang ikut jumpa Ayah Lang" Aku cuba menolak dengan cara baik.
"Rumah Ibu Lang seronok. Lapang saja" Jawab Aisyah.
Masa aku dan Azril nak pergi tengok rumah hari tu, budak-budak ni terikut pula. Masa selesai kerja interior pun, mereka terikut juga tengok. Senang kata, mereka ni memang dah tahu keadaan rumah aku.
"Macam tu duduk lah rumah Atok ni. Besar kan? Korang boleh main dekat luar. Rumah Ibu Lang mana ada ruang korang nak main" Percubaan kali kedua.
"Ala, rumah Atok penuh perabot. Mama Ngah tu asyik beli perabot ja. Lepas tu, tak bagi kami main kat dalam rumah. Asyik kena marah saja" Jawab si kecil Ayush. Budak ni baru umur 4 tahun tapi cakap keletah habis.
"Ooo, kau kutuk Mama Ngah kau ye. Ibu Lang bagitahu Mama Ngah. Nak?" Aku ugut mereka pula. Sedap saja mengutuk kakak aku tu.
"Mana ada kutuk. Menyatakan kebenaran. Mama Ngah memang suka marah kita orang. Macam nenek kebayan" Jawab si Mawar dengan berani.
Mawar adalah anak arwah Kak Ainul, kakak sulungku. Satu-satunya cucu Mama dan Abah buat masa sekarang ni.
"Kau cakap apa, Mawar?" Zira tiba-tiba muncul. Tangannya dah cekak di pinggang.
Kakak nombor dua aku ni memang garang orangnya. Aku sendiri tak boleh ngam dengan dia. Sebab tu aku tak panggil dia kakak. Masa arwah Kak Ainul ada, memang kami pakatan untuk kenakan dia. Ditambah sokongan kuat dari Abah. Siapa berani lawan?
Kesian aku tengok budak-budak ni yang dah semua diam. Tak berani nak angkat muka langsung. Semua takut.
Aisyah dan Ayush adik beradik. Mereka anak sepupuku, Kak Azie. Damia juga anak sepupuku, Wanisyah, yang duduk satu kawasan perumahan rumah Mama ni. Manakala, Zil adalah anak jiran sebelah rumah Mama tapi Mama dah anggap dia macam cucu sendiri sebab Mama yang jaga Zil masa mak dia dalam pantang sebab mak bapanya anak yatim piatu. Tiada siapa nak uruskan.
"Kalau korang tu tak nakal, tak adanya Mama Ngah nak marah korang. Tak reti duduk diam. Berlari sana sini. Kalau pecah barang, siapa nak ganti?" Zira dah mula sesi ceramahnya.
"Jom semua. Ibu Lang nak balik ni. Pergi ambil baju semua. Salam atok. Ibu Lang tunggu kat dalam kereta" Celahku. Aku malas nak dengar hujah-hujah dari Zira.
"Mama Ngah belum habis cakap lagi. Korang nak pergi mana?" Zira benggang bila budak-budak tu mula beredar. Dia pandang aku. Aku buat tak tahu saja sambil mengarahkan budak-budak tu cepat beredar.
"Kau tu, itu lah perangainya. Manjakan sangat budak-budak ni. Langsung tak hormat orang tua" Zira marah pada aku pula.
"Kau marah macam ni, kau rasa dia orang nak respect pada kau ke? Kau sedar tak kau buat budak-budak tu takut bukan hormat. Dan kau buat mereka benci kat kau" Aku terus berlalu. Cari Mama dan Abah. Memaklumkan untuk balik rumah dan bawa budak-budak tu sekali.
"Padan muka kau orang. Lain kali jaga mulut tu. Jangan cakap main nak lepas saja" Aku mula nak marah pada budak-budak tu bila mereka semua dah masuk ke dalam kereta.
"Mana nak tau Mama Ngah tiba-tiba balik" Aisyah pertahankan adik-adiknya. Dia memang ada perangai yang tu. Suka pertahankan adik-adik yang lain.
"Tak kiralah Mama Ngah ada ke tak ke. Jaga percakapan tu. Jangan main nak cakap ikut sedap mulut saja. Jaga hati dan perasaan orang lain. Faham?" Aku melembutkan sedikit suara bila meminta kefahaman mereka mereka.
YOU ARE READING
Encik Hubby, Puan Wifey
RandomSebuah perkahwinan yang tak dirancang. Menjadi sebuah kisah yang manis dan pahit. Manis bila suami super romantik dan super sabar. Dapat isteri yang workaholic dan tak reti duduk diam. Pahit bila doa tidak dimakbulkan. Si nenek campur tangan. Memak...