BAB 37 : Nita

6.6K 340 5
                                    

                  

Aku campak telefonku diatas sofa. Azril memandang aku. Dia kalau aku marah, suka diamkan diri. Kadang-kadang aku nak juga dia bertanya kenapa. Selalu aku sendiri kena bagitahu dia. Tak ambil berat langsung.

'Yang aku nak marahkan Azril kenapa pula? Marahkan orang lain, orang lain, orang lain yang kena'

Telefon bimbitku berbunyi lagi. Nama yang sama.

"Kau ni dah kenapa? Aku kata tak nak tu tak naklah. Yang nak paksa sangat tu kenapa?" Marahku.

Aku dah tak boleh sabar. Hampir menjerit aku saat itu. Azril datang dekat. Aku campak telefon bimbitku ke sofa. Hampir terkena dia.

"Hubby pandang saja bukan boleh selesaikan masalah" Kataku. Benggang.

Dia diam. Ditariknya aku lembut duduk disebelahnya.

"Story"

"Yang pasal hari tu. Kan Nita dah janji boleh tolong dia. Nita cakap dah dengan Encik Bahar, Nita boleh tolong sikit saja sebab itu bukan bidang kepakaran Nita. Encik Bahar faham. Kelmarin masa Nita datang, budak yang dia pilih gila seksi. Nita tegur. Alih-alih semalam dia marah Nita kenapa suruh budak dia tukar pakai pakaian yang tutup aurat. Melentinglah Nita. Encik Bahar tak ada. Kalau tak, tentu Encik Bahar pun tak setuju cara dia. Even Jenny pun tak pakai skirt pendek dengan make-up tebal-tebal. What the hell jadi marketer kena pakai seksi. Itu namanya mengeksploitasi kaum wanita. So, Nita decided tak akan tolong dia lagi. Never. Then, hari ni pujuk Nita. Suruh tolong dia balik. No way" Aku menceritakan apa yang terjadi beberapa hari lepas sewaktu dia tiada.

"Habis tu kenapa yang marah sangat?" Tenang saja Azril menyoal.

"Dia marah Nita" Jawabku. Suaraku sudah naik satu oktaf. Bukan. Dua aku rasa. Marah sangat rasanya ni.

"Habis tu kenapa nak marah? Bukan tak biasa kena marah?" Dia masih tenang menyoal.

"Sebab dia marah Nita depan budak-budak baru tu. Dia malukan Nita depan orang lain" Jawabku dengan lebih terperinci tentang kejadian itu.

"Rasanya marah yang tu dah habis. Ni marah lagi kenapa?" Tanyanya lagi. Masih dalam keadaan tenang dan tanpa perasaan.

Aku tahu dia penat. Aku tahu dia tak suka keadaan sekarang. Aku tahu itu. Tapi aku juga tak boleh tahan perasaanku saat dan ketika itu. Dari pagi aku diganggu. Bila Azril balik, aku masih diganggu. Malam ini, dia masih lagi mengganggu.

"Sebab dia tu asyik paksa Nita. Dah tak nak tu. Sudah. Tak payah nak paksa" Jawabku.

Dia angguk.

Dan sebenarnya aku rasa serba salah nak jawab panggilan dia bila Azril ada depan mataku. Rasa berdosa dan rasa seperti aku ini isteri curang.

"Wifey rasa bersalahkan dengan hubby?" Lembut saja suara itu bertanya.

Terus aku tertunduk kepala. Mana mungkin aku menidakkan bila itu yang sebenarnya. Dan dia selalu tahu apa yang aku rasa.

Terharunya...

Sekali lagi telefon aku berbunyi. Kali ni aku pandang saja. Namun, bunyinya itu mengganggu aku. Aku ingin menjawabnya tapi Azril lebih dulu mengambilnya.

"Assalamualaikum" Azril memberi salam.

Aku suka. Senyuman aku mekar dibibir. Aku duduk menyendeng disebelahnya.

Biar Azril selesaikan dengan Fayas. Barulah macam ada suami. Dilindungi dan rasa selesa bila bersama. Aku tak suka rasa bersalah walhal aku tak buat apa-apa kesalahan. Dia yang mengganggu. Bukan aku.

Encik Hubby, Puan WifeyWhere stories live. Discover now