Aku tak boleh berfikir hari ni. Aku tak tahu nak fikir apa. Macam otak aku kosong. Seakan sel otak aku tidak berhubung.
"Kak Nita, cek untuk Tusa dah siap ke?" Tanya Erika. Dia hanya menjengah kepalanya di pintu bilikku.
Aku hanya pandang dia. Aku cuba berfikir apa yang sedang dia cakap tapi macam tak ada apa yang ada dalam otak aku. Erika angkat keningnya. Aku tak tahu nak balas apa.
"Tak apalah kak. Saya kata saja belum. Next week baru ready" Kata Erika. Terus keluar.
"Nita masuk bilik saya kejap" Interkom dari Encik Bahar.
Aku bangun dan menuju biliknya. Aku ketuk dan terus masuk tanpa menunggu kebenarannya. Kebiasaan aku.
"Nita saya nak tanya sikit ni. Nak pendapat awak" Encik Bahar memulakan bicaranya.
"Pendapat?" Tanya aku semula. Dia angguk. Aku mengelabah.
"Awak okey ke ni?" Tanyanya bila melihat aku seakan tak senang duduk.
"Saya tak okey. Otak saya tak boleh nak fikir apa-apa. Saya blur hari ni" Jawab aku jujur.
Encik Bahar sudah mengerutkan dahinya.
"Saya tak tahu. Sejak pagi tadi saya tak boleh nak fikir apa-apa. Saya buat rutin tanpa ada fikir apa pun" Ceritaku lagi.
"Soalan senang pun saya tak tahu nak jawab. Pagi tadi suami saya tanya kenapa saya pelik. Sampai sekarang saya tak tahu apa jawapannya" aku terus bercerita.
"Saya tahu kenapa suami awak kata awak pelik. Awak sedar tak hari ni awak pakai tudung lain. Awak pakai baju kurung dan saya pun tak pernah nampak awak pakai baju kurung ke pejabat selama ni kecuali kalau awak nak keluar atas urusan sangat rasmi. Kain dan baju corak lain walaupun warna sama. Warna baju dan tudung langsung tak match. Dan awak make up macam nak pergi function" Jelas Encik Bahar.
Aku lihat diri aku.
Allahu Akhbar.
Terus aku bangun dan keluar. Aku masuk ke bilik aku dan mengambil kunci kereta. Kena balik rumah.
Sewaktu ditempat letak kereta di rumahku, aku lihat seseorang sudah lengkap berpakaian seragam kacak dan nak masuk ke dalam kereta Azril. Kereta sebelah. Aku perhati. Macam biasa tengok. Aku perhati lagi. Dan aku lihat dia sedang rapat ke keretaku. Dia ketuk cermin keretaku. Aku rasa takut. Aku rasa dia nak merompak aku. Aku pejam mata. Menjauhkan diriku dari cermin kereta tapi masih ditempat pemandu.
"Nita" Jerit suara tu. Aku kenal suara suamiku.
"Encik Suami" Aku cari suara tu. Aku lihat dia dekat luar.
Aku buka pintu dan terus keluar memeluknya. Aku ketakutan. Aku memandang sekeliling. Aku mencari kelibat perompak tadi. Tapi tiada.
"Kenapa ni?" Soal Azril bila lihat aku makin tenang.
"Tadi ada perompak ketuk tingkap kereta" Jawabku.
"Mana ada sesiapa"
"Betul" Aku yakinkan dia. Aku leraikan pelukan.
"Dia pakai baju macam sama macam yang Azril pakai ni" Bersungguh aku menyakinkan dia.
"Nita ni kenapa? Nita buat saya risau dari pagi tadi. Kejap saya tukar baju ni. Kita naik atas. Kita cerita kat rumah" Usulnya. Aku lihat dia membuka bajunya dan menyangkutkan di dalam keretanya kembali. Kemudian kami berpimpinan naik ke atas. Rumah kami.
"Duduk dulu. Saya pergi ambil air" Dia pergi ambil air. Aku pandang saja tindakannya tu.
"Betul. Ada orang nak merompak Nita tadi" Kataku bersungguh-sungguh saat dia memberikan air padaku. Aku ambil dan pegang.
YOU ARE READING
Encik Hubby, Puan Wifey
RandomSebuah perkahwinan yang tak dirancang. Menjadi sebuah kisah yang manis dan pahit. Manis bila suami super romantik dan super sabar. Dapat isteri yang workaholic dan tak reti duduk diam. Pahit bila doa tidak dimakbulkan. Si nenek campur tangan. Memak...