Terkejut aku saat aku buka pintu rumah. Perabot tunggang langgang. Aku tutup pintu rumah. Aku kunci. Aku keluarkan telefon bimbit dan mengambil gambar untuk menjadi bukti awal sebelum polis datang untuk buat siasatan.Aku bergerak perlahan. Mencari si penghuni rumah. Aku menuju perlahan ke bilik hadapan. Bilik juga bersepah tapi tiada orang. Aku menuju ke bilik sebelah. Masih dalam keadaan yang sama. Aku bergerak ke belakang, bilik dibelakang juga bersepah dan tiada siapa. Aku ke dapur. Juga tiada siapa.
Gambar aku ambil disetiap ruang yang aku jejaki dikhuatiri aku terlanggar apa-apa bahan bukti. Disamping itu, andai perompak masih didalam, mungkin boleh tangkap gambarnya dan sekaligus memudahkan kerja polis untuk mencari.
Aku bergerak ke ruang tamu. Aku tarik nafas lega. Nita dan Umar tiada. Bermakna mereka belum pulang atau mungkin tidur dirumah Mama. Sewaktu sedang bergerak menuju ke sofa, aku lihat sesuatu. Aku hampiri. Terkejut aku.
"Nita" Jeritku.
Hampir menangis aku melihat keadaan isteriku yang terbaring meniarap tak sedarkan diri tanpa seurat benang cuma ditutupi dengan timbunan bantal sofa di dinding rumah.
Akal warasku masih berfungsi. Sama ada untuk mengambil gambar bahan bukti atau menjaga aib isteriku. aku berdiri sebentar memikirkan tindakan wajar. Aku putuskan untuk mengambil gambar sebagai bahan bukti dan aku boleh membawa Nita secepat mungkin ke hospital. Si pelaku perlu diberikan hukuman. Biar dia dihukum didunia dulu. Aku akan tuntut nanti diakhirat.
Allah.
Aku ke bilik. Membuka almari pakaian. Aku jerit nama Umar Khalif. Mungkin Umar Khalif menyorok dimana-mana.
"Umar, Ayah ni. Umar. Umar. Umar dekat mana?" laungku sambil tanganku mengambil pakaian Nita.
Aku berjalan menuju ke arah Nita dan mataku meliar mencari Umar Khalif. Aku segera memakaikan pakaian buat Nita. Mulutku tidak henti memanggil Umar Khalif.
Selesai memakaikan Nita pakaian, aku bangun dan mencari Umar Khalif. Aku lihat dibawah katil. Aku cari di tandas. Aku buka setiap pintu almari disetiap bilik. Aku cari di kabinet dapur. Juga tiada. Tidak juga berjumpa.
"Beranda" Kataku.
Tempat Umar Khalid bersembunyi bila dia merajuk. Di beranda di dalam mesin basuh. Aku segera ke beranda. Aku buka pintu dan aku lihat didalam mesin basuh.
"Umar Khalif" Panggilku.
Aku jumpa dia. Dia mendongakkan kepalanya. Lama dia pandang aku dan akhirnya dia menangis.
"Ayah, ibu kena pukul. Ibu kena kejar" Katanya dalam esak tangis.
Aku angkatnya keluar dari mesin basuh. Aku peluknya. Dia memelukku erat. Air mataku tidak tertahan lagi. Mendengar esakan si anak kecil itu buatkan aku menangis sama.
"Jom kita bawa Ibu ke hospital" Ujarku.
Aku bergerak ke depan bila tangisan Umar Khalif sudah reda. Setelah aku rasakan pelukannya sudah longgar. Aku tahu saat itu anak ini sudah tenang sedikit.
"Umar jalan sendiri, ya. Ayah nak dukung ibu" Kataku dan meletakkan Umar Khalif ke bawah.
"Umar tolong kuncikan pintu, boleh?" Tanyaku.
Umar Khalif angguk. Anak itu sudah boleh diharap. Sudah berusia 5 tahun. Sudah lebih 2 tahun dia tinggal dengan kami sejak Kelly meninggal dunia. Si kembar juga merupakan anak susuanku dan Nita. Mereka selalu ditinggalkan pada Nita bila Umar Aliff terpaksa bekerja. Mujur si kembar tidak disini. Ke mereka disini?
"Umar, adik-adik ada disini?" Tanyaku pada Umar Khalif untuk kepastian.
Dia geleng. Lega.
Aku mencampung Nita. Aku bawa keluar. Aku menunggu Umar Khalif mengunci pintu rumah. Umar Khalif kemudian memegang kaki Nita dan bergerak seiring denganku menuju ke kereta.
YOU ARE READING
Encik Hubby, Puan Wifey
RandomSebuah perkahwinan yang tak dirancang. Menjadi sebuah kisah yang manis dan pahit. Manis bila suami super romantik dan super sabar. Dapat isteri yang workaholic dan tak reti duduk diam. Pahit bila doa tidak dimakbulkan. Si nenek campur tangan. Memak...