Aku berjaya mendapatkan rekaan kad kahwin yang diminta oleh bos semalam. Tak sabar pulak aku nak tunjuk kat bos. Sebab kad kahwin ni comel sangat. Warna pink gitu!
Aku mengetuk pintu bilik pejabat bos. Aku terdengar suara bos didalam. Bos tengah telefon orang ke? Aku menjenguk kedalam pejabat bos.
"Okey my dear. I'll wait you till you come back to me. Hahaha...love ya!" Seloroh bos ditelefon. Wajah bos kelihatan sangat ceria. Sudah lama aku tidak melihat wajah itu. Wajah ceria bos. Tanpa aku sedari aku tersenyum sendiri. Tapi....siapa yang bos telefon tadi?!
Shaqif memandang ke arah pintu. Baru dia sedar Mika sudah pun berada di situ.
"Mika! Ada apa awak nak jumpa saya?" Tanya Shaqif. Dia terus bangkit dari kerusi pusingnya itu. Dia mendekatiku.
"Bos, ni dia design kad kahwin tu. Baru tadi diorang hantar contoh kad kahwin." Kataku. Aku memberi kad kahwin contoh itu kepada bos. Bos membelek kad kahwin itu.
"Not bad." Komennya. Aku tersenyum lebar. "Tu je ke, Mika?" Tanya Shaqif lagi. Aku tersentak dengan soalan bos itu. Selain kad kahwin aku tak ada benda nak cakap.
Aku menggeleng kepala.
"Saya rasa tu je." Balasku pendek. "Kalau macam tu awak keluarlah. Saya ada benda penting nak buat ni." Arah Shaqif. Dia menolak aku berjalan keluar dari pejabatnya. Aku terkejut.
Bos halau aku ke?!
-
Mata Shaqif tertancap pada skrin komputer pejabatnya itu. Kembang kempis hidungnya membaca sebuah artikel pada satu blog popular ini.
"Kalau nak berjaya kena buat macam ni..." ujarnya sendirian sambil mulutnya terkumat-kamit membaca artikel tersebut.
Aku memeluk tubuh sendiri. Aku memuncungkan bibir. Aku memasamkan muka.
Eee!!!!
Tak sukanya!!!Aku menghentak kaki beberapa kali atas lantai. Rasa nak sepak je pasu bunga kat depan tu. Memikirkan riwayat hidup pokok bunga tu akan lebih lama kalau aku tak terajang dia jadi, aku pun terus melupakan hasratku itu.
Panasnya hati ni!
"Berani bos halau aku ya? Eee...rasa nak sepak je pasu bunga tu!" Getusku. Aku memandang ke atas langit. Langit yang cerah dan membiru. Aku cuba untuk melupakan peristiwa di dalam pejabat sebentar tadi.
"Bos ni cepat je jumpa pengganti. Mentang-mentanglah aku rijek dia!" Bebelku. Dah nak dekat setengah jam juga aku duduk kat rooftop ni. Malas nak duduk kat depan komputer. Sekali-sekala kena hirup udara segar. Baru terasa tekanan hidup tu beransur hilang.
"Betul ke aku kena buat camni?"
Aku terdiam. Suara siapa pulak tu? Ada orang lain lagi ke kat atas ni selain aku? Baik aku turun cepat nanti tak pasal-pasal aku kantoi ponteng kerja.
"Kau kena buat macam ni jugak. Kalau tak macam mana kau nak pikat dia." Kedengaran suara yang lain pula. Pulak dah...ada dua orang pulak ke?
Aku bersembunyi dibelakang dinding yang menghala ke pintu keluar. Aku ternampak dua susuk tubuh di situ. Tubuh lelaki...
Hish...diorang berdiri kat pintu keluar lah pulak. Macam mana aku nak keluar dari sini ni? Macam mana kalau bos aku cari aku? Masak aku dikerjakannya...
"Aku rasa kesian pulak buat kat dia macam ni. Hati aku rasa sakitlah Joey..."
Joey?!!!
Aku mencuri dengar perbualan mereka lagi. Macam mana nama manager Joey boleh ada kat sini? Siapa diorang berdua tu?
Aku menjenguk lagi. Gatal pulak telinga ni nak dengar perbualan rahsia diorang tu. Macam mana boleh nama Joey terkeluar? Kalau buat gosip ni mesti meletup! Hihihi...
"Biarkan Mika tu. Kalau kau tak buat macam yang kita rancang ni macam mana dia nak masuk perangkap kita. Kau ni pun satu Shaqif. Takut sangat kalau dia sakit hati."
Apa?!!!!
Ada orang nak jerat aku masuk perangkap?!
No!!!!!
#suamikusengal
YOU ARE READING
Suamiku Sengal?!
RomanceDialah segalanya. Dialah raja. Dialah bos. Dialah suami. Dialah juga...yang selalu menyeksa aku tiap-tiap hari! "Saya hormat awak pun sebab awak tu bos saya." -Nik Shamika "Awak tak nampak saya ke atau pura-pura tak nampak?" -Muhammad Shaqif