Mai dah Dia...

8.6K 248 8
                                    

Sob...sob...sob...

"Sudah-sudahlah kamu nak nangis, Mika. Bukannya kamu langsung tak boleh jumpa mak." Kata mak sambil menggenggam erat tanganku.

Aku mengelap air mata jernihku. Anak mana tak sedih bila berjauhan dengan maknya. Lebih-lebih lagi kalau orang tu anak mak.

"Anak mak rupanya." Sengih Shaqif. Tiba-tiba...

"Auch!" Jerit Shaqif kesakitan. Jangan ingat aku tak dengar apa kau cakap tadi.

Aku menjeling bos. Bos masih dengan senyuman sinisnya. Aku mencebik muka. Paling tak suka bila bos buat muka tu. Muka minta penyepak tau tak!

"Jangan gaduh saja kamu berdua ni. Dah macam budak-budak je mak tengok." Perli mak sambil menyilang tangannya. Aku mencebik sekali lagi. Tak suka betullah situasi sekarang ni!

"Dengar cakap mak kamu tu. Jangan asyik gaduh je. Nanti selalu rindu! Hihihi!" Tawa ayah pula. Aku ternganga.

Ayah pun sama?!

Shaqif menyiku lembut pinggangku lalu dia mengenyit mata kepadaku.

Dah kenapa bos ni?!

"Dengar cakap ayah awak tu." Bisiknya. Aku terus menggaru telingaku. "Tiba-tiba pulak rasa gatal." Ujarku. Shaqif tersenyum sinis.

10 minit kemudian...

"Mak! Maafkan Mika kalau Mika ada buat salah." Tangisku sambil memeluk tubuh ibu yang tersayang.

"Aduh...bila nak gerak ni? Kaki aku dah kebas ni." Getus hati Shaqif. Dia memegang kedua-dua kakinya.

"Sudahlah Mika oi...bilalah kamu nak bertolak kalau kamu asyik tak nak lepaskan mak. Matahari dah tegak atas kepala ni." Leter mak.

Tapi....

Aku tetap tak nak lepaskan mak!

-

"Mika, sedih lagi ke? Kita bukan nak pergi bulan ke matahari ke sampai tak jumpa mak langsung. Kita nak pergi rumah abang je pun. Just half an hour from your house. Tak jauh mana pun. Kalau rindu bila-bila masa je awak boleh jenguk mak." Ujar Shaqif panjang.

Aku mengesat air mata dan juga hingus yang terkeluar sikit. Tang hingus tu cover sikit. Nanti bos nampak.

Well, I'm still a woman right?

"Memanglah rumah mak dengan ayah tak jauh. Tapi, rindulah kalau tak tengok muka diorang tiap-tiap hari. Sebab saya dah biasa. Muka bos pulak yang saya tak biasa nak tengok tiap-tiap hari." Balas Mika sambil mengesat air matanya.

Shaqif mengeluh kasar. Tiba-tiba je riak wajahnya berubah. Wajahnya kelihatan dingin. Aku ada salah cakap ke atau aku ada sakitkan hati bos?

"Mika, how many times must I tell you? I'm your husband now. Don't call me bos again. I don't like." Wajah Shaqif masih belum berubah. Tetap tegang.

Bos tak suka aku panggil dia dengan panggilan bos. Habis tu aku nak panggil apa?!

"Kalau bukan bos, saya nak panggil apa?" Tanyaku. Risau pulak aku tengok muka bos yang menegang tu. Kalau makcik-makcik tu sukalah muka tegang. Takde kedut! Haha!

Fokus Mika!

"Just think about it yourself." Sambung Shaqif lagi.

Sudahhhhh

Apa aku dah buat sampai angin sejuk beku bos ni dah mai balik...

Aku terdiam. Mesti bos sentap kan? Apa aku nak buat ni? Bos kalau dah sentap jangan ingat bumi ni akan nyaman. Mau jugak dia seksa aku macam-macam nanti.

-

"Apa bos buat ni?!" Jeritku apabila Shaqif tiba-tiba saja mencampak baju-bajunya kepadaku.

"Again?" Jeling Shaqif.

Aku terdiam. Kenapalah susah sangat aku nak panggil bos dengan panggilan manja lain? Abang ke hubby ke anje ke.

"Tu semua baju busuk saya selama minggu lepas. Saya nak awak cuci. Faham?" Arah Shaqif kemudian dia melompat ke atas sofa lalu membaca majalah mangganya itu.

Aku terkedu.

Adakah aku dilayan seperti orang gaji sekarang ni?

Aku memandang Shaqif lagi. Amboi, khusyuk betul dia melayan mangga dia tu. Aku pulak kena basuh semua baju busuk dia ni. Elok sangat...

Kejap?

Aku menghidu baju busuk bos. Betul ke ni baju busuk bos? Apsal wangi? Tak busuk langsung walaupun ketiak dia berbulu gumpal. Ops!

Dalam sekelip mata...

"Apa awak buat ni Mika?!" Jerit Shaqif akibat terkejut beruk. Tiba-tiba Mika melompat ke atasnya lalu menghidu ketiaknya. What the heck bini aku ni?!

"Kenapa tak busuk?" Ujarku sendirian. Selalunya lelaki yang ketiak dia penuh semak ni selalunya busuk ketiak diorang. Kenapa kes bos ni lain?

Mika menghidu sekali lagi armpit Shaqif. Shaqif terkejut beruk.

"Tolong! Saya dinodai!" Jerit Shaqif dalam suara wanitanya. Aku tersentak.

Se...ke...jap...

Apa yang aku buat sekarang ni?!!!!!!!

Mika! Where your dignity?!!!

#suamikusengal

Suamiku Sengal?!Where stories live. Discover now