"Mika! Saya nak milo ais. Kurang manis tau."
Lima minit kemudian...
"Mika! Mana awak letak majalah saya?"
"Mika! Tolong panggil Joey."
"Mika! Mika! Mika!"
Ppang!
Argh....stresnya!
Asyik-asyik panggil nama aku. Sebab nilah aku tak suka kerja PA.
"Mika." Panggil Shaqif lagi. Aku memusing ke belakang. Walaupun tengah marah aku cuba mengawal emosi dan mimik mukaku.
"Mika, tak boleh masam muka depan bos. Nanti rezeki tak melimpah..." aku teringat kata-kata mak di rumah sewaktu aku ingin bertolak ke tempat kerja.
Sabar Mika. Nak buat macam mana lagi? Dia tu bos kau. Nak tak nak kau kena layan jugak kerenah dia tu.
"Mika? Awak dengar tak apa saya cakap tadi?" Tanyanya tiba-tiba. Aku terjaga dari lamunanku. Dia cakap apa tadi? Getusku lagi. Ah...sudah!
"Err...boleh bos ulang lagi?" Pintaku. Aku cuba berdiri tegak. Aku mula mendapatkan semula fokus yang hilang tadi.
Shaqif mengeluh.
Kenapa tiba-tiba mengeluh ni? Aku ada buat salah ke?
"Mika, Mika. Maaflah kalau saya tak bagi perhatian sepenuhnya kat awak. Bukan saya tak nak layan awak lebih dari Joey. Tapi Joey tu senior saya. Takpe Mika. Malam ni kita date ok?" Bebelnya. Apa dia merepek ni? Masa bila pulak aku perlukan perhatian dari dia? Eh...jangan merepek boleg tak?!
Aku memandang Shaqif dengan wajah pelik. Tiba-tiba dia mengenyit matanya. Sudah...
Aku menepuk dahi kebingungan. Memang sengal betul bos aku ni.
"Ok, malam ni saya free pukul 9. Mika nak makan kat mana?" Tanyanya sambil membelek jam tangan aku?!
Aku terdiam. Aku diam bukan sebab nak fikir makan kat mana malam ni. Tapi kenapa bos aku ni dah lari topik?!
"Bos, bukan tu maksud saya." Aku cuba untuk memberi penjelasan tentang situasi sekarang ni.
"Ok Mika. Saya faham..." bagus! Akhirnya dia faham jugak maksud aku. Tak payah aku cakap banyak lagi.
"...saya tahu awak segan. Sebab hari ni first day awak tapi saya dah ajak awak keluar makan. Tak apalah. Esok kita date ya?" Katanya sambil tersenyum sinis.
Seriously?!
Aku menepuk dahi buat kali kedua. Biar betul bos aku ni?! Aargh!!!! Rasa nak menjerit pun ada.
"Takpelah bos. Saya makan kat rumah je malam ni." Akurku. Malas nak bertekak. Buang tenaga dan masa je.
"Kalau macam tu awak ikut saya sekarang." Arahnya. Sambil bermain kunci keretanya. Main pusing-pusing pulak.
Aku menyelak jadual harian bos aku. Sepatutnya sekarang ni bos aku free. Tapi dia nak pergi mana pulak ni?
Shaqif berhenti dari berjalan lalu dia memaling ke belakang. Aku masih tidak berganjak.
"Cepatlah Mika. Nanti kita lambat." Arahnya lagi. Hish...beritahulah kita nak pergi mana ni?
Joey berjalan di depan meja aku. Dia memandangku pelik.
"Kenapa muka kau blur ni?" Tanyanya. Aku tersentak. "A...apa dia?" Tanyaku pula. "Tak ada apa. Tu hah 'kekasih' kau dah panggil saja tu." Balasnya sambil memandang Shaqif. Tangannya diseluk ke dalam poket.
"Kekasih?" Bisikku. "Cepat Mika!" Shaqif sudah terjerit-jerit memanggil nama aku dari tadi.
"Ya bos." Sahutku. Aku segera berlari ke arahnya sambil membawa beg. Tak lupa juga fail untuk meeting petang ni. Aku cadang nak berbincang dengan bos sekejap pasal meeting tu.
"Cepat! Cepat!" Shaqif terjerit di dalam lif sambil matanya tertancap pada nombor tingkat bangunan. Tak sabar sangat nak sampai ke B1. (Basement 1)
Ting!
Zzup! Laju je dia berlari ke keretanya. Wah! Kelam kabut nak kemana ni?
Enjin kereta dihidupkan.
"Mika, jam pukul berapa?" Tanya Shaqif. Hish...bos aku ni. Selalunya orang sibuk mesti ada pakai jam. Bukan macam bos aku. Asyik nak belek jam aku je.
"Hurm...baru pukul 3."
"Apa?!" Jeritnya tiba-tiba. Aku terkejut! Nasib baik latah aku tak keluar.
"Pukul 3?! Set free kat kedai Iceland dah start. Agaknya sempat tak?" Tanyanya lagi.
Iceland. Tempat apa tu?
"Bos, Iceland tu apa? Set free apa pulak ni?" Aku bertanya. Dari gayanya macam penting sangat.
"Aiskrim..."
What?!
*gigit jari. Macam budak-budak bos aku ni?!
#suamikusengal
YOU ARE READING
Suamiku Sengal?!
RomanceDialah segalanya. Dialah raja. Dialah bos. Dialah suami. Dialah juga...yang selalu menyeksa aku tiap-tiap hari! "Saya hormat awak pun sebab awak tu bos saya." -Nik Shamika "Awak tak nampak saya ke atau pura-pura tak nampak?" -Muhammad Shaqif