Diari Hidup Shaqif (Ep 2)

2.7K 92 7
                                    

Sejak dari tadi lagi dia asyik bermundar mandir di ruang tamu itu. Hafiz yang melihat gelagat papanya itu mengeluh.

"Papa sudahlah jalan pusing-pusing tu. Pening Hafiz tengok. Baik papa tolong Hafiz kalahkan 'bos' ni." Rengeknya.

Haih...Hafiz. Main game je kerja kau ya.

Shaqif yang mendengar rengekan Hafiz itupun berhenti dari bermundar mandir. Dia mendapatkan tempat duduk di sebelah Hafiz sambil melihat anak angkatnya itu bermain game di iPad miliknya.

Fikiran Shaqif melayang sekali lagi. Sebenarnya dari tadi lagi dia tidak dapat berhenti memikirkan sebab-sebab mengapa Mika ingin mengambil cuti pada Rabu minggu depan. Nak ke mana budak ni?

Shaqif mengusap-ngusap dagunya yang memiliki 3 helai janggut itu.

"Tak boleh jadi ni. Mika tak boleh ambil cuti. Nanti siapa yang nak tolong bancuhkan kopi untuk aku? Kalau dia cuti nanti aku nak sakat siapa? Eee..boring kerja macam tu. Tak nak kerjalah. Nak cuti jugak." Bisiknya perlahan. Hafiz memandang papanya sekali lagi. Apalah yang papa dia terkumat kamitkan tu. Jampi kasi menang level ni ke apa?

"Papa!" Jeritnya. Shaqif tersedar dari lamunannya.
"Iya? Mari sini papa ajar cara main game ni." Ujar Shaqif tergesa-gesa. Hafiz mencebik mukanya. Memang attention seeker monster kecik ni. Kalau budak ni dah marah memang susah nak baikkan balik mood dia ni.

Sementara itu di rumah Mika...

Mika tersenyum seorang diri. Jari jemarinya lincah menekan keyboard pada telefon pintarnya itu. Dia membuka aplikasi whatsapp dan bersembang di grup chat.

Grup Kami Budak Hotsss

Mika: korg jd kan nk lepak mggu dpn?
Din: aku jd je. No prob.
Mika: cun! Nora? Kau boleh x? Kite kne lepak jugak ni sbb Mikael dh blek Malaysia. Dia ajk lepak skli ni.
Nora: pkwe ak x kasi la beb...
Mika: kau ni. Bru jd pkwe dh x bg bagai. Blom jd suami lg. Xpela, ak pegi dgn Din jela. Orait din?
Din: ak on je!

Mika masih lagi tersenyum seorang diri. Ibu mendiamkan diri. Dari tadi lagi sebenarnya dia asyik memerhatikan anaknya itu. Tak lekang dari fon sejak senja tadi! Sekarang dah nak dekat Isyak. Tak reti nak solat ke apa budak ni? Bisik hati ibu.

-

Keesokan harinya...

Mika menarik nafas dalam. Di tangannya tergenggam borang permohonan cuti yang dimohonnya itu. Kalau ikut kontrak kerja tu ada tulis kalau nak cuti kena bagitahu seminggu awal. Oleh itu Mika sudah bersiap sedia dengan borang cutinya itu tinggal nak dapatkan tandatangan bos je.

"Harap-haraplah bos kasi cuti. Aku tak sabar nak jumpa Mikael dengan yang lain ni. Bukan senang nak jumpa diorang sejak hari graduation tu." Mika bercakap sendirian.

Dia berdiri di hadapan pintu pejabat Shaqif.

Tuk! Tuk! Tuk!

Mendengar bunyi ketukan pintu itu Shaqif pun berhenti dari membaca majalah mangga itu.

"Masuklah." Jeritnya dari dalam.

Mika pun segera masuk dengan wajah yang bersinar plus wajah angel. Nak bodek bos kena buat muka innocent baru berjaya...
(Jangan tiru aksi ini di tempat kerja anda. Apa-apa risiko ditanggung sendiri.)

"Bos, ini borang mohon cuti yang saya cakapkan semalam tu. Saya nak mintak cuti sehari je minggu depan. Hari rabu." Ujar Mika dengan harapan yang menggunung.

Shaqif memasamkan wajahnya. Kalau boleh dia tak nak cakap pasal cuti Mika pada hari ni.

Mika terdiam. Kenapa bos masam muka pulak ni? Ada masalah ke?

"Awak tak boleh cuti Mika?" Ujar Shaqif dengan serius. Itu merupakan satu kata putus darinya. Mika terkejut. Tak boleh?!

"Kenapa tak boleh pulak bos? Saya dah check schedule bos pada Rabu minggu depan. All clear. Kenapa tak boleh pulak?" Tanya Mika. Penasaran.

Shaqif menyilang kedua-dua lengannya. Dia pula menarik nafas sedalam-dalamnya. Kemudian dia menggelengkan kepalanya.

"I said no means no. Baby Mika tak dengar ke apa abang cakap ni? Jangan derhaka dengan bos. Tak baik tau..." tekan Shaqif lagi.

Mika menepuk dahinya.

What?!

"Tapi kan bos...dalam kontrak ada tulis kalau nak cuti kena bagitahu seminggu awal. Bos jangan macam-macam..." Mika memberhentikan kata-katanya. Dia membuat muka saspens.

Shaqif yang dari tadi serius berubah wajahnya.

Apsal berhenti pulak? Sambunglah.

"Kenapa? Kalau abang tak bagi baby Mika nak buat apa?" Tanya Shaqif ingin tahu.

Tiba-tiba Mika tersengih. Dia tersengih dengan senyum herot plus gatalnya. Jangan ingat bos je pandai buat muka pervert ni Mika pun tau ok.

Shaqif terdiam.

"Jangan nodai saya~" jerit Shaqif tiba-tiba. Dahlah suara macam perempuan! Eee....gugurls...

Mika terkejut.

"Apa bos merepek ni?!" Giliran Mika pula terjerit. Bos ni memang tak betullah. Ada ke patut dia cakap aku nak rogol dia?

"Saya bukan nak apa-apakan boslah. Saya cuma nak cakap kalau bos tak kasi saya cuti habislah saya. Sebab saya dah janji dengan member nak keluar sekali sebab dah lama gila tak jumpa. Ala-ala reunion gitu." Terang Mika satu persatu dengan jelasnya. Tak nak dia si bos tu fikir bukan-bukan. Bos ni mana boleh percaya sangat. Dahlah sengal.

Shaqif hanya mendiamkan diri.

"Awak mintak cuti sebab nak keluar lepak ya?" Tambah Shaqif. Mika mengangguk laju. "Kawan awak tu lelaki ke perempuan?" Tanya Shaqif lagi. Mika tersentak. Apahal bos tanya kawan aku tu lelaki ke perempuan? Ada kena mengena ke?

"Lelaki ada perempuan pun ada." Balas Mika tenang.

Ppang!

Shaqif menghentak majalah mangganya di atas meja. Mika terkejut beruk.

"Tak boleh cuti! Tak boleh! Tak boleh! Tak boleh! Tak bolehhhhhhhhhh!!!" Jerit Shaqif berkali-kali. Mika tergamam.

Kenapa dengan bos ni?!

#suamikusengal?!

Comment
Vote

Suamiku Sengal?!Where stories live. Discover now